یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ قصدی برای خروج از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد؛ بلکه موضوع این است که ما می خواهیم از اجرای پروتکل الحاقی که پیش‌تر بصورت داوطلبانه اجرا می‌کردیم دست برداریم. البته همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر زمان آن‌ها تحریم‌ها را لغو کنند ما به تعهدات خودمان از جمله پروتکل الحاقی برخواهیم گشت.
کد خبر: ۹۴۲۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷ 22 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا: محمدجواد جمالی نوبندگانی در تحلیل سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران در آستانه پنجم اسفند (زمان اجرایی شدن قانون مجلس برای پایان اجرای پروتکل الحاقی) گفت: ما چندین سال با اروپا و آمریکا مذاکره کردیم که نهایتاً منجر به توافقنامه برجام شد و همانطور که اسمش مشخص است «برنامه جامع اقدام مشترک» را ما به عنوان جمهوری اسلامی پذیرفتیم و از برخی از حقوق مسلم خودمان کوتاه آمدیم.

وی ادامه داد: در آن زمان به امید ایجاد فضای جدید در روابط اقتصادی و بین‌المللی از سوی طرف های توافق هسته‌ای، غنی سازی ۲۰ درصد غنی سازی اورانیوم را کنار گذاشتیم اما گشایشی صورت نگرفت و حتی در زمان آقای اوباما هم تحریم هایی را به ما تحمیل کردند و متاسفانه نه تنها خودشان همکاری لازم را انجام ندادند بلکه پشت پرده هم با کشورها و شخصیت‌های مختلف اعلام کردند شما با ایران کار نکنید و همانطور که جامعه مشاهده کرد علی رغم سفرهای بسیار از سوی کشورهای اروپایی و آسیای شرقی در عمل سرمایه گذاری صورت نگرفت.

وی افزود: متاسفانه ایران از نظر سوئیفت و مراودات بانکی دچار مشکلاتی شد و بعد هم که به دنبال این اقدامات ترامپ در اردیبهشت ماه سال ۹۷ رسماً از برجام خارج شد ولی با این حال که رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج شده بود اروپایی‌ها حدود ۱۱ قول به ما دادند که به آن عمل نکردند. به طور مثال آن‌ها قول دادند در خصوص بحث کانال مالی(SPV) و اینستکس اقداماتی انجام دهند که به تعهدات خودشان عمل نکردند. شخصا در دیداری که با مقام های اروپایی داشتم درباره رفتارشان در قبال ایران پرسیدم و آن‌ها گفتند از نظر سیاسی و اقتصادی مستقل نیستیم و نمی‌توانیم جلوی تحریم‌های ثانویه که علیه شرکت‌های ما وضع می‌شود بایستیم.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: چندین ماه پس از خروج ترامپ از برجام، صبر و خویشتن داری کردیم و بعداز آن مطابق بندهایی که در برجام قرار داشت کاهش تعهدات را اعلام کردیم اما با این حال بازهم از برجام خارج نشدیم که معقتدم همین امر دستاورد سیاسی برای کشور ایجاد کرد و مشاهده کردید که مکانیسم ماشه آمریکایی‌ها در شورای امنیت سازمان ملل رأی نیاورد که این امر افتضاحی برای ترامپ بود.

وی افزود: امروز هم می‌بینیم دولت جدید آمریکا همچنان از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ سوء استفاده می‌کند و بدون آن که بخواهد آن اقدامات را گردن بگیرد به یک باج خواهی از جمهوری اسلامی دست زده است.

نماینده فسا در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آقای بایدن در دولت اوباما معاون اول رئیس جمهور بود و خودش مفاد برجام را تائید کرده است اما این‌که می‌خواهند مسائل دیگری را به برجام اضافه کنند از نظر بین المللی و حقوقی درست نیست.

وی ادامه داد: به صحبت‌های مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گوش می‌دادم؛ ایشان می‌گفتند ایران و آمریکا همزمان باید اقداماتی صورت دهند در صورتی که این ایالات متحده بود که از برجام خارج شده و با این کارش فشارهای اقتصادی را بر جمهوری اسلامی وارد کرد که تاثیرش را بر زندگی، معیشت و دارو دیدیم.

وی افزود: حداقل ۴ الی ۵ سال است که جمهوری اسلامی با عمل به تعهداتش در برجام مانده و سابقه گزارش‌های آژانس هم هم نشان داده است اما وقتی بی‌تعهدی طرف مقابل را مشاهده کردیم لازم بود تا در چهارچوب توافق هسته‌ای اقدامی صورت دهیم. امروز هم لازم است که با توجه به بی‌عملی اروپا و آمریکا غنی‌سازی را ادامه دهیم چرا که اگر حفظ برجام برایشان مهم است باید هزینه‌های آن هم پرداخت کنند.

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: باتوجه به اقدامات ما، امروز شرایط دنیا به گونه‌ای نیست که بتوانند علیه‌مان مانند قدیم متحد شوند؛ در حال حاضر هم مشاهده می کنیم در ۱+۵ ، روس‌ها و چینی ها مواضع ۳ کشور اروپایی و آمریکا را قبول ندارند و اعلام می کنند همه اقداماتی که ایران صورت می‌دهد واکنشی به خروج آمریکا از برجام بوده است.

وی ادامه داد: معتقدم دولت و مجلس باید در این قضیه همراهی داشته باشند؛ لازم است همه جناح‌ها در مقابل کسانی که به ملت فشار می‌آورند همگرایی داشته باشند و باید بسیار هوشمندانه کار انجام دهیم. اعتقادم بر این است کاری که در مقابل خروج ترامپ از برجام از سوی ایران صورت گرفت بسیار هوشمندانه بود و در فضای بین المللی دست برتر را به دست آوردیم.

وی افزود: درست است ۳ کشور اروپایی صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند اما از نظر حقوق بین‌المللی، ما منطق درستی داریم و کاهش تعهدات برجامی معطوف به بحث نظارت‌ها نیست و این معنا را نمی‌دهد که ما می‌خواهیم با آژانس قطع رابطه کنیم و به بازرسان اجاره ندهیم که از مناطق ما بازدید کنند. در حال حاضر بالای ۶۰ الی ۷۰ درصد کل بازدید‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران صورت می‌گیرد و خوشبختانه مشاهده می‌کنیم کلیت نظام با یکدیگر مواضع نزدیکی دارند.

این نماینده پیشین مجلس در خصوص خبر تحصن عده‌ای مقابل سازمان انرژی اتمی همزمان با سفر دبیرکل آژانس بین المللی‌انرژی اتمی و سر دادن شعار علیه این آژانس و درخواست برای بازرسان این نهاد از ایران گفت: این موضوعات تصمیماتی در حد حاکمیت نظام جمهوری اسلامی است و باید در آنجا گرفته شود؛ حتی مشاهده کردم کسانی که مواضع تندی دارند اعلام نکردند ما از آژانس خارج شویم و بازرس‌ها را اخراج کنیم.

وی افزود: باید مواظب باشیم این گونه اقدامات‌مان فنی، دیپلماتیک و حساب شده باشد و خارج از احساسات و افراطی‌گری صورت گیرد؛ این تصمیمات باید از سوی جمع نظام باشد.

وی ادامه داد: یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ قصدی برای خروج از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد؛ بلکه موضوع این است که ما می خواهیم از اجرای پروتکل الحاقی که پیش‌تر بصورت داوطلبانه اجرا می‌کردیم دست برداریم. البته همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر زمان آن‌ها تحریم‌ها را لغو کنند ما به تعهدات خودمان از جمله پروتکل الحاقی برخواهیم گشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار