رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:
سپری اذعان داشت: منابع طبیعی تجدید شونده مانند آب، خاک، جنگل و مرتع از آن با عنوان بستر حیات انسان‌ها و زیربنای توسعه پایدار جوامع نام برده می‌شود.
کد خبر: ۹۴۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹ 28 February 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، محمد فرید سپری در جلسه ستاد استانی برگزاری هفته منابع طبیعی که با حضور مدیر کل منابع طبیعی استان، مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان، معاون مدیرکل امور زندان‌ها، نمایندگان آموزش وپرورش، صداوسیما، بنیاد شهید و نیروی انتظامی، معاونین ومدیران ستادی برگزار شد اظهار کرد:
برای تولید هر سانتیمتر خاک، به سیصد سال زمان نیاز است ما باید در جهت حفظ وبقای جنگل‌ها ومراتع در استان کردستان با توجه به پتانسیل و توپوگرافی جغرافیایی مناسب در جهت حفظ این مهم، برنامه‌های بهتری را در اولویت کاری خود قرار داده تا این امر در راستای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع به خوبی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد گونه‌های گیاهی کشور در این استان وجود دارد که باید زمینه معرفی گونه‌های جدید در رویشگاه‌های این منطقه فراهم شود. گونه‌های دیگری نیز توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شناسایی شده است باید درجهت حفظ هرچه بیشتر مراتع وجنگل‌ها روی آن‌ها کار شده و به دامداران نیز معرفی شود تا از تخریب بی رویه جلوگیری نمائیم.
وی افزود: مراتع استان برای بخش دامپروری اهمیت ویژه‌ای دارد که باید با نظارت کامل بحث بهره برداری انجام گیرد و حرکت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.
وی یادآور شد: حفظ فرهنگ منابع طبیعی باید اساس فرهنگ رفتاری همه ما انسان‌ها باشد و همه ما موظف به این هستیم تا در جهت بقا وحفظ محیط زیست آگاهی بیشتری داشته باشیم.
سپری اظهار داشت: نهادینه کردن فرهنگ درخت کاری در جهت حفظ و رشد مراتع وجنگل‌ها بسیار مهم میباشد و آموزش و پرورش نیز در راستای آموزش این فرهنگ نقش مهمی در این راستا برای کودکان ما داشته باشد. تا آن‌ها بتوانند از همان دوران کودکی با ارزش طبیعت ومحیط زیست آشنا شوند.
وی افزود: انفال در واقع متعلق به خدا و بیت المال است که از هرجنبه‌ای باید به آن توجه شده و حافظ این میراث گرانبها باشیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به سیلاب‌های سهمگین شمال کشور در سال‌های اخیر، گفت: این سیلاب‌ها حاصل تخریب جنگل‌هایی است که آب را به خوبی در خود ذخیره می‌کنند و بشر کمر به نابودی آن بسته است.
جلوگیری از فرسایش شدید خاک، تلطیف هوا و تثبیت کاهش اثرات گلخانه‌ای به عنوان بزرگترین تهدید جهانی، پیشگیری ازخشکی اقلیم و اثرات گاز‌های گلخانه‌ای از جمله کارکرد‌های جنگل بود که سپری به آن اشاره کرد.
وی در پایان با اشاره به آمار بالای آتش سوزی بی رویه، در جنگل‌ها ومراتع استان کردستان از تلاش‌های دلسوزانه محیط زیست، جنگلبانی، دوست داران طبیعت، گروه‌های مردم نهاد و تشکل‌ها در جهت مهار وخاموش کردن آتش سوزی مراتع، تقدیر و تشکر نمود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار