مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه از صدور پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده برای ۲ هزار و ۲۰۰ تُن از محصولات باغی و زراعی بانوان کشاورز کرمانشاهی خبر داد و گفت: در مجموع برای این میزان محصول ۱۵ پروانه کاربرد صادر شده است.
کد خبر: ۹۴۵۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷ 04 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،محمودرضا نیازی  افزود: پیرو تفاهم نامه سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت جهاد کشاورزی و حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان، به منظور ترویج فرهنگ استفاده از محصول گواهی شده، همچنین اطمینان از کیفیت و سلامت محصولات خام کشاورزی، این اداره کل با همکاری موثر جهاد کشاورزی استان از سال گذشته گام های مهمی در صدور پروانه های کاربرد نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی برداشته است.

وی تصریح کرد: اداره کل استاندارد کرمانشاه از سال گذشته به عنوان استان پیشرو، برای ۱۵ سایت باغی و زراعی با تناژ ۲ هزار و ۲۰۰ تن و سطح زیرکشت ۳۸ هکتار محصول بانوان کشاورز از جمله سیب درختی، زیتون، گوجه فرنگی، کدو آجیلی، آلبالو، گیلاس، نخود، پیاز، انجیر، زعفران، آفتابگردان و انار پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده ها صادر کرده است.
نیازی ادامه داد: در این محصولات آزمایشات آب و خاک و برگ، مبارزه بیولوژیکی با آفات و بیماری‌ها صورت گرفته و در تمامی موارد، وجود مواد آلاینده از قبیل فلزات سنگین، باقی مانده آفت‌کش‌ها، نیترات ومایکوتوکسین‌ها نیز کمتر از حد مجاز ذکر شده در استاندارد ملی است.
وی یادآور شد: از آنجایی که بانوان کارآفرین و تلاشگر روستایی نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی دارند این طرح باعث ارتقای سطح مهارت های حرفه ای زنان و دختران در بخش کشاورزی، ترویج فرهنگ استاندارد، آموزش استاندارد سازی محصولات کشاورزی در بین بانوان کشاورز می شود.

نیازی در پایان افزود: تلاش داریم با به کارگیری این استانداردها و همکاری دستگاه‌های ذیریط، ضمن افزایش کیفیت محصولات کشاورزی استان در جهت برندسازی و ارتقای کیفیت آنها گام برداریم.
کرمانشاه قطب کشاورزی کشور

به گزارش ایرنا، کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار