جالب است بدانید که بقراط پدر علم پزشکی، برای مقابله با عفونت‌ها، تمیز کردن و درمان زخم‌ها و تسکین سرفه از سرکه استفاده می‌کرد. امروزه سرکه به‌عنوان یک جایگزین امن برای تمیز کردن منزل عمل می‌کند و تحقیقات نشان می‌دهد که سرکه دارای قابلیت ضد قارچی و ضد باکتریایی است اما این محلول تنها خاصیت پاک‌کنندگی دارد نه ضدعفونی‌کننده.
کد خبر: ۹۴۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲ 13 March 2021

پاک‌کننده‌ها به‌طور فیزیکی آلودگی‌ها را از روی سطوح پاک می‌کنند اما مواد ضدعفونی‌کننده مثل الکل، میکروب‌ها ازجمله ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد.
سرکه سفید، یک پاک‌کننده عالی حاوی 5 درصد اسید استیک است که می‌تواند آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زایی همچون سالمونا، اشریشیا کلی (E. coli) و لیستریا مونوسیتوژنز را کاهش داده یا از بین ببرد اما این ماده در برابر ویروس کرونا انتخاب مناسبی نیست. با این اوصاف یکسری از نقاط در خانه مثل دستگیره‌های درب، پریزرهای برق، کلید و... هستند که باید با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز شوند اما برخی نقاط و وسایل در خانه را حتماً باید با سرکه تمیز کنید.

چیزهایی که باید با سرکه تمیز کنید


سینک آشپزخانه
اگر روی سینکتان لکه و چربی وجود دارد یا سینکتان بوی بدی گرفته، سرکه و آب را به یک اندازه مخلوط‌کنید و آن را در یک بطری اسپری بریزید. سپس محلول را روی سینک اسپری کنید و با یک پارچه تمیز روی آن بکشید تا کاملاً تمیز شود.

کف زمین
سرکه برای تمیز کردن انواع سطوح مثل سرامیک، پارکت، کاشی و... کاربرد دارد. ابتدا گردوغبارهای کف زمین را با جاروبرقی تمیز کنید، سپس سرکه و آب را به یک اندازه مخلوط کرده و با آن کف زمین را تی بکشید. سرکه نه‌تنها برای کف زمین بلکه حتی برای تمیز کردن فرش هم کاربرد دارد. برای از بین بردن لکه از روی فرش کافی است یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین، یک قاشق چای‌خوری سرکه و دو فنجان آب ولرم را مخلوط‌کنید. سپس محلول را روی فرش اسپری کرده و با یک پارچه تمیز روی لکه بکشید تا پاک شود. اگر لکه پاک نشد، اجازه دهید سرکه کمی روی لکه بماند سپس آن را با پارچه تمیز کنید.

اجاق‌گاز چرب
اسیدیته سرکه کمک می‌کند تا چربی به‌راحتی از برود. مقداری سرکه و آب را روی اجاق‌گاز اسپری کنید؛ اجازه دهید 10 دقیقه بماند، سپس با اسکاچ روی آن را پاک‌کرده و درنهایت با پارچه‌ای گاز را تمیز کنید.

قابلمه استیل
اگر قابلمه استیل شما سوخته یا سیاه شده و به هیچ نحوی پاک نمی‌شود، کافی است چند دقیقه آب و سرکه را درون قابلمه ریخته و اجازه دهید بجوشد؛ این ماده چربی را حل کرده و لکه‌ها را از روی قابلمه از بین می‌برد. همچنین می‌توانید ته قابلمه سیاه شده را سرکه اسپری کنید و سپس با اسکاچ و مایع ظرف‌شویی تمیز کنید.

مسواک
استفاده از سرکه یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن مسواک است. سر مسواک خود را در یک فنجان پر از سرکه قرار دهید و بگذارید حداقل هشت ساعت خیس بخورد. درنهایت مسواک را به‌خوبی شستشو دهید. بر اساس یک مطالعه، سرکه سفید راه‌حلی مؤثر در از بین بردن مجموعه‌ میکروارگانیسم‌هایی است که در مسواک یافت می‌شود.

چای‌ساز و کتری
چایی ساز و کتری بعد از مدتی استفاده به دلیل کربنات کلسیم در آب رسوب می‌کنند. در هنگام مشاهده این رسوبات باید آن‌ها را تمیز کنید زیرا این رسوبات به‌مرورزمان مشکلاتی ایجاد می‌کند که مات و کدر شدن آب جوش، تغییر رنگ چایی، بدطعم شدن چایی و پایین آمدن کیفیت آب جوش ازجمله برخی از این مشکلات است. برای از بین بردن رسوبات کتری و چایی‌ساز آب و سرکه را به نسبت مساوی داخل کتری بریزید و کتری یا چایی‌ساز را روشن کرده و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. بعد از خاموش کردن دستگاه اجازه دهید، محلول برای مدتی درون کتری باقی بماند، سپس آن را خالی کرده و با آب بشویید. در صورت باقی ماندن بوی سرکه، داخل کتری را آب کرده و اجازه دهید این بار بدون سرکه بجوشد.

ظروف شیشه‌ای کدر شده
ظروف شیشه‌ای، کریستالی و چینی بعد از گذاشتن مداوم در ماشین ظرف‌شویی کدر می‌شوند که دلیل این کدر شدن، مواد معدنی قلیایی موجود در آب است. برای رفع کدری این ظروف کافی است آن‌ها را چند دقیقه در سرکه غیر رقیق‌شده با آب، خیس کرده و سپس آن را با مایع ظرف‌شویی و آب گرم بشویید.

سطل آشغال
استفاده از سرکه برای تمیز کردن سطل زباله علاوه بر اینکه بوی نامطبوع سطل را از بین می‌برد، رشد قاچ و باکتری‌های ایجادکننده بو در ته سطل را نیز از بین می‌برد؛ بنابراین سرکه و آب را به نسبت مساوی مخلوط کرده و هر بار پس از تخلیه و شستشوی سطل، مقداری از آن را به ته و اطراف سطل زباله اسپری کنید. با این کار زباله‌های شما دیگر بو نخواهد گرفت.

یخچال و فریزر
چهار قاشق چای‌خوری سرکه را در یک ظرف با آب گرم مخلوط کرده و با استفاده از این محلول فضای داخلی یخچال و فریزر ازجمله قفسه‌ها و دیواره‌ها را تمیز و ضدعفونی کنید. برای انجام این کار، اول‌ازهمه یخچال و فریزر را از برق بکشید؛ تمام وسایل و مواد غذایی را خارج کرده و محلول سرکه را روی نقاط چرب و کثیف اسپری کنید و بعد از 3-2 دقیقه یخچال و فریزر را با یک پارچه خشک تمیز کنید.

میوه و سبزیجات
سرکه یک ماده ضدعفونی‌کننده برای از بین بردن باکتری‌ها و بقایای آفت‌کش‌ها است؛ بنابراین برای شستن میوه و سبزیجات یک الی دو قاشق مرباخوری سرکه را در مقداری آب بریزید و اجازه دهید میوه و سبزیجات 15 دقیقه در آن بماند. سپس آن‌ها را با آب سرد بشویید.

چیزهایی که نباید با سرکه تمیز کنید

درحالی‌که تمیز کردن سرکه در آشپزخانه و تقریباً در هر اتاق از خانه کاربردی است اما این به معنای این نیست که سرکه برای تمیز کردن همه‌چیز مناسب است. هرگز از سرکه برای تمیز کردن وسایل زیر استفاده نکنید:
سطوح مرمر و گرانیت- اسید سرکه می‌تواند باعث از بین رفتن درخشندگی آن شده و روی سنگ را خش بیندازد.
اتو-سرکه باعث آسیب دائمی داخل دستگاه می‌شود.
ماشین ظرف‌شویی- حتماً شنیده‌اید که سرکه یک محلول معجزه‌آسا برای رفع بوهای بد است اما برخی تولیدکنندگان ماشین ظرفشویی هشدار می‌دهند که اسید استیک می‌تواند قطعات پلاستیکی دستگاه را از بین ببرد؛ بنابراین برای از بین بردن بوی ماشین ظرف‌شویی به‌جای سرکه بهتر است از قرص‌های بوگیر مخصوص ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید.
صفحه‌های الکترونیکی-استفاده از سرکه برای تمیز کردن صفحه الکترونیکی مانند موبایل، لب تاپ، تلویزیون و لب تاپ می‌تواند به صفحه نمایشگر آسیب رسانده و قابلیت لمسی آن را بعد از مدتی از کار بیندازد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار