مدیریت بحران تهران:
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته نیروهای داوطلب نقش و سهم مهمی در چرخه مدیریت بحران برعهده دارند، گفت: از این رو باید برنامه های جذب و توسعه نیروهای داوطلب مردمی و آموزش آنان به صورت جدی دنبال شود.
کد خبر: ۹۵۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰ 05 April 2021

 

به گزارش تابناک تهران از اعلام روز دوشنبه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران پایتخت، رضا کرمی محمدی در نشست تقدیر از مسئولان منتخب خانه های دوام و ایمنی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای بین المللی یک شهر زمانی تاب آور تلقی می شود که در ابعاد مختلف از جمله برنامه ریزی برای جلب مشارکت های مردمی و آموزش نیروهای داوطلب پیشرو باشد گفت: خانه های دوام و ایمنی، یکی از این تشکل‌های داوطلبانه مردمی است و فعالیت آنان باید به صورت جدی در محلات شهر تهران دنبال شود.

وی در این نشست با بیان اینکه آمادگی مردم حلقه اصلی مقابله با حوادث و سوانح است، گفت: اجرای برنامه‌های جامع در حوزه مدیریت بحران، کاهش ریسک، افزایش تاب‌آوری جوامع، آمادگی و ایمنی شهر و شهروندان، بدون مشارکت آگاهانه شهروندان امکان پذیر نیست.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین در جریان نقطه نظرات و پیشنهادات مسئولان منتخب خانه های دوام و ایمنی سرای محلات شهر تهران قرار گرفت و ضمن تاکید بر رفع چالش های پیش روی و برآورد خواسته های مورد نیاز آنان گفت: برگزاری این نشست های مشترک و ارتباطات رودر رو می تواند در برنامه ریزی برای مدیریت بحران راه گشا باشد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز در این نشست گفت: میزان جذب داوطلب واکنش اضطراری محله افزایش یافته است چون به خاطر کرونا آموزش ها به صورت مجازی و در زمان سریعتی برگزار می شود.

حیدرکلهری با بیان اینکه خانه دوام و ایمنی، تشکلی مردمی و داوطلبانه در سرای محله است که در راستای تأکید و تمرکز هماهنگی‌ها در حوزه ارتقاء و حفظ آمادگی و ایمنی شهر و شهروندان در مواجهه با حوادث در سطح محله فعالیت می‌نماید، تصریح کرد: شهروندان علاقمند برای عضویت در خانه های دوام و ایمنی می توانند به ستادهای مدیریت بحران مناطق مراجعه و یا از طریق آدرس Tdmmotehran.ir.به صورت مجازی ثبت نام کنند.

وی در خصوص آموزش هایی که در خانه های دوام و ایمنی ارائه می شود، گفت: محتوای آموزشی در ۸ بخش شامل مبانی مدیریت بحران، شناخت مخاطرات طبیعی و اقدامات لازم، حمایت‌های روانی در بحران، مبانی اطفاء حریق، فوریت‌های پزشکی، کارگاه تقویت دید مدیریت بحران، برنامه ریزی در خانواده برای شرایط اضطراری و مهارت های بقاء در شرایط اضطراری تهیه شده است.

کلهری در خصوص وظایف و مأموریت‌های خانه دوام و ایمنی گفت: مشارکت در تهیه برنامه‌های محلی در راستای اسناد بالادستی و ظرفیت‌های محلی، آموزش مستقیم و غیر مستقیم شهروندان محله، شناسایی مخاطرات و اقدامات اصولی در حوزه آمادگی و ایمنی محله و اطلاع رسانی به مراجع ذیربط از جمله این وظایف بشمار می آید.

در ادامه این نشست، هر یک از مسئولان منتخب خانه های دوام و ایمنی انگیزه خود از عضویت در خانه های دوام و ایمنی، تاثیر آموزش ها و چالش هایی که با آن روبرو هستند را بیان کردند و با تاکید بر کاربردی بودن آموزش های ارائه شده در خانه های دوام و ایمنی از جمله آموزش فوریت های پزشکی، اطفا حریق و... به بیان تجربیات شان در بکارگیری این آموزش ها در زندگی شخصی و همچنین انتقال آن به سایر اعضای خانواده، نزدیکان و همسایگان پرداختند.

در پایان این مراسم از مسئولین منتخب خانه های دوام ایمنی سرای محلات مناطق ۲۲ گانه شهر تهران که موفق به جذب بیش از ۱۰ داوطلب در محله خود و اجرای تمام مراحل و دوره های آموزشی برای آنان شده بودند، تقدیر و قدردانی شد. همچنین از برگزیده نهایی مسابقه مجازی شهر آماده که هر ماه در صفحه اینستاگرام شهر آماده برگزار می شود و فیلم منتخب پیشگیری از زلزله تقدیر و قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار