نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در نشست با خبرنگاران استان به تشریح مهمترین مسائل و مشکلات اقتصادی کشور و استان پرداخت.
کد خبر: ۹۵۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 10 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر محمد رشیدی در جمع خبرنگاران خبرگزاری‌ها که به میزبانی ایسنا در کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به گذشت حدود 10 ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، از این مجلس به عنوان یکی از انقلابی ترین و کارآمدترین مجالس در دوران پس از انقلاب یاد کرد و افزود: در همین مدت کوتاه مصوبات مهم و بزرگی داشته ایم که راهگشای آینده کشور خواهد بود.

وی از اصلاحات بودجه 1400 به عنوان یکی از اقدامات مهم در این مجلس یاد کرد و گفت: بودجه 1400 با ایرادات بسیاری همراه بود، طوری که 40 روز برای اصلاح در کمیسیون تلفیق وقت گذاشتیم و شاه بیت این اصلاح هم حذف ارز 4200 تومانی و رانت سالانه هشت میلیارد دلاری ناشی از آن بود، هرچند این ارز برای شش ماهه اول سال که دولت دوازدهم سرکار است باقی خواهد ماند اما در نهایت این ارز رانت آور برای همیشه از اقتصاد کشور حذف می شود.

وی به ساماندهی حقوق ها و کاهش فاصله حقوق کارمندان در بودجه امسال هم اشاره کرد و افزود: در اصلاح بودجه 1400 تصمیم بر اینکه گرفته شده که حقوق های زیر 10 میلیون تومان 25 درصد اضافه شود و برای حقوق های بالای 10 میلیون تومان تنها حدود دو میلیون تومان اضافه شود و از طرفی حقوق های زیر چهار میلیون تومان هم از مالیات معاف شدند.

رشیدی گفت: امسال برای اولین بود پول هدفمندی یارانه ها را به بخش تولید و اشتغال اختصاص دادیم و در همین راستا 32 هزار میلیارد تومان از همین محل برای اشتغال و تولید در استان های کشور گذاشتیم که سهم کرمانشاه از آن 1200 میلیارد تومان است.

این نماینده مجلس گفت: از طرفی در اصلاح بودجه امسال، 19 هزار میلیارد تومان برای رفع محرومیت در کشور گذاشتیم که سهم استان کرمانشاه از این میزان 700 میلیارد تومان است.

رشیدی گفت: همچنین در اصلاحات بودجه امسال هفت هزار میلیارد تومان برای آب روستایی و چهار هزار میلیارد تومان برای راه های روستایی کشور کنار گذاشتیم.

وی از اختصاص اعتبار 5500 میلیارد تومانی برای کمک به سربازان در اصلاحیه بودجه امسال خبر داد وافزود: حقوق سربازان با اصلاحات صورت گرفته به ماهانه 1.8 میلیون تومان رسید.

رشیدی رایگان کردن آب و برق و گاز پنج میلیون خانوار محروم و نیازمند کشور را از دیگر اقدامات صورت گرفته در اصلاحیه لایحه بودجه عنوان کرد.

این نماینده مجلس معافیت مالیاتی تمام صنوف با سود سالانه زیر 100 میلیون تومان، تعیین مالیات برای دارندگان خانه ها و خودروهای لوکس، تعیین مالیات برای سلبریتی ها با درآمد سالانه بیش از 200 میلیون تومان، تعیین مالیات برای دارندگان صفحات مجازی با بیش از 500 هزار فالوور که فعالیت اقتصادی دارند و ... را از جمله اصلاحات مهم دیگر مجلس در لایحه بودجه امسال عنوان کرد.

رشیدی خاطرنشان کرد: امسال 3300 میلیارد تومان را به صندوق حمایت از محصولات کشاورزی اختصاص دادیم تا در صورت آسیب، کمک حال کشاورزان باشد.

وی افزود: همچنین در بودجه امسال رقم وام ازداواج 140 میلیون تومان و برای زوجین زیر 25 سال 200 میلیون تومان درنظرگرفته شده است.

رشیدی گفت: در بودجه امسال هم اجازه نداریم به هیچ عنوان اینترنت گران شود و از طرفی مالیاتی خوبی هم برای اپراتورها وضع کردیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام اصلاحاتی که مجلس در لایحه بودجه امسال اعمال کرد، با هدف رفع تبعیض در جامعه صورت گرفته است.

این نماینده مجلس در ادامه به برخی اصلاحات بودجه 1400 برای پروژه های استان کرمانشاه هم اشاره کرد و افزود: در بودجه امسال اعتبار 18 میلیارد تومانی تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه را با اصلاحات صورت گرفته به 150 میلیارد تومان رساندیم.

وی افزود: همچنین در بودجه امسال اعتبار ساماندهی طرح آبشوران و قره سو از 12 میلیارد تومان به 112 میلیارد تومان رسانده و اعتبار راه های روستایی استان را هم از هفت میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان رساندیم.

رشیدی گفت: برای طرح سامانه سردسیری هم که هیچ اعتباری لحاظ نشده بود 27 هزار میلیارد تومان اوراق مالی قرار دادیم و اعتبار پروژه پردیس دانشگاه علوم پزشکی را هم از 12 میلیارد تومان به 82 میلیارد تومان رسانده و بودجه پارک علم و فناوری کرمانشاه را هم به حدود دو برابر افزایش دادیم.

طرح جهش "تولید مسکن" در دستورکار مجلس/ کشاورزان در تعیین قیمت خرید تضمینی مشارکت می کنند

رشیدی در ادامه از پیگیری و تدوین طرح جهش تولید مسکن در مجلس خبر داد وافزود: در این طرح قرار است تمام ظرفیت های مسکن در کشور آزادسازی شود و با توجه به گستردگی طرح فعلا کار بر روی آن در حال انجام است و برنامه داریم با اجرای این طرح معضل مسکن را در کشور رفع کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: طرح جهش تولید دانش بنیان هم دیگر طرح مهم در دستور کار مجلس است و در این طرح برنامه داریم موانع سر راه تولیدات دانش بنیان را برداشته و جهش تولید در این حوزه را رقم بزنیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت این طرح برنامه داریم خارج از نوبت این طرح در دستور کار مجلس قرار گیرد، چرا که این طرح را بسیار برای آینده تولید کشور بویژه در حوزه فناوری موثر می دانیم.

رشیدی گفت: جوانان نخبه زیادی در کشور داریم که بسیاری از تحریم ها را در همین کشور دور زدند و با مهندسی معکوس، کشور را از بسیاری وابستگی ها نجات دادند و نیاز است که حمایت ها از این جوانان تقویت شود.

این نماینده مجلس در ادامه از طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس خبر داد و افزود: این طرح را بنده به مجلس دادم و در این طرح برای اولین بار خود کشاورزان هم در تعیین قیمت خرید تضمیمی مشارکت داده می شوند. در این طرح شورایی برای تعیین قیمت متشکل از شش نفر از نمایندگان کشاورزان، دو نماینده مجلس و سه عضو هم از دولت حضور دارند و قیمت توسط این اعضای تعیین می شود.

وی افزود: امسال قیمت حداقلی خرید تضمینی گندم باید 6500 تومان باشد و این درحالی است که دولت قیمت چهار هزار تومان را پیشنهاد داده که برای کشاورزان به صرفه نیست و همین امر موجب می شود کشاورزان گندم ها را به عنوان نهاده های دامی به مراکز مورد نیاز عرضه کرده و کشور با کمبود 10 تا 12 میلیون تنی گندم مواجه شده و آن زمان مجبوریم این حجم گندم را با کیلویی هشت هزار تومان وارد کنیم که کار منطقی نیست.

رشیدی گفت: در این شورا نرخ خرید تضمینی با لحاظ کردن هزینه های تولید، نرخ تورم، قیمت محصولات مشابه در بازار و با لحاظ یک سود متعارف تعیین می شود.

بازار نابسمان مرغ ناشی از ارز 4200 تومانی است

رشیدی در ادامه به بازار نابسمان مرغ هم اشاره کرد و افزود: این نابسمانی ناشی از ارز 4200 تومانی و رانت ناشی از آن است بطوری که نهاده ها با ارز 4200 تومانی وارد کشور می شوند و با توجه به اختلاف بالای قیمت آن نسبت به بازار آزاد که حدود 14 هزار تومان است، این نهاده ها برای کسب سود بیشتر در بازار آزاد به فروش می رود و صرف تولید مرغ نمی شود.

این نماینده مجلس افزود: این رانت موجب شده تا نهاده ها صرف تولید مرغ نشود و با وجود اینکه شش میلیارد دلار ارز کشور صرف واردات نهاده با ارز 4200 تومانی جهت تولید ارزان قیمت مرغ شده، در حال حاضر مجبوریم 100 هزار تن مرغ وارد کنیم تا کمبود مرغ در بازار جبران شود.

وی افزود: این واردات مرغ مسکن موقت است و برای درمان این درد باید این ارز فساد آور حذف شود و مدیریت درستی بر این بازار اعمال شود.

وقتی یک فرد غیرمتخصص مسئول "گردشگری" کرمانشاه می‌شود، باید هم در رتبه آخر کشور قرار بگیریم

وی در ادامه به برخی مشکلات استان اشاره و با اشاره به مدیریت ضعیف گردشگری استان گفت: متاسفانه زمانی که شخصی غیرمتخصص در مسند مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری استان قرار می گیرد نتیجه این می شود که در میان 31 استان کشور در ارزیابی صورت گرفته در سال 98 در رتبه آخر قرار می‌گیریم. ارزیابی سال گذشته هم هنوز منتشر نشده است.

رشیدی گفت: اینکه استانی با آثاری چندهزار ساله در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در رتبه آخر کشور قرار می‌گیرد نشان از مدیریت ناکارآمد در این حوزه دارد. هرچند در حال حاضر مدیر این مجموعه از این اداره کل منتقل شده اما همچنان به عنوان سرپرست فعالیت دارد و منتظریم تا فرد جدید به جای ایشان معرفی شود.

وی افزود: کرمانشاه ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد که باید از آنها بهره گرفت و باید این ظرفیت ها معرفی شود که یکی از راه های معرفی آن بهره گیری از ظرفیت سریال هایی مثل "نون.خ" است.

رشیدی در ادامه به پروژه پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه هم اشاره کرد وافزود: سهم عمده این پروژه به قرارگاه خاتم (ص) داده شده و هم اکنون کار تجهیز کارگاه آن در حال انجام است.

وی افزود: قرار است برای پرداخت قسط اول پروژه 500 میلیون یورو از صندوق توسعه اختصاص یابد و این پروژه قطعا راه می افتد اما نیاز به حمایت جدی دارد.

رشیدی در خصوص نرخ بالای تورم در استان براساس آمارهای اعلام شده هم گفت: این امر عمدتا ناشی از عدم نظارت دقیق در استان است و اگر نظارت ها تشدید شود شاهد این نرخ تورم بالا در استان نسبت به سایر استان های کشور نخواهیم بود.

وی به گیر و گرفت های سرمایه گذاری در استان هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه در استان بروکراسی اداری آزاردهنده است و موجب فراری دادن سرمایه گذاران می شود.

وی افزود: برای توسعه استان نیاز به حضور سرمایه گذاران داریم و مدیران استان باید نگاه خود را عوض کرده و بستر لازم برای فعالیت سرمایه گذاران را فراهم کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار