کد خبر: ۹۵۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳ 10 April 2021

نشست «منجی آخرالزمان از دیدگاه ادیان و مذاهب» با عنوان «المهدی، بزرگ مردی که همه جهان در انتظار اوست» به میزبانی مؤسسه دارالزهرا(س) در پاتالونگ برگزار و موضوع منجی آخرالزمان از منظر کتب آسمانی از سوی جمعی از علمای برجسته مسلمان، بودایی و مسیحی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهدی حسنخانی، رایزن فرهنگی ایران در تایلند به عنوان سخنران افتتاحیه در این سمینار، نگاه دین مبین اسلام به منجی و مصلح آخرالزمان را یک نگاه هدایتگر، روشن و امیدبخش دانست و افزود: شخصیت مهدی موعود(عج) در اسلام بشکل کاملی معرفی شده و بر خلاف تبلیغات سوء و ساخته‌های هالیوودی هنگام ظهور با عقلانیت و روشنگرانه رفتار خواهد کرد.
وی بر اساس دیدگاه حضرت امام(ره) برای تغییر و تکامل بحث انتظار وظیفه و تکلیف منتظران را جهاد و تلاش برای آنچه که حضرت برای نجات بشریت از ظلم و جور و فراگیری قسط و عدل در صدد تحقق آن هستند، به عنوان فرهنگ و آداب انتظار و گام اساسی برای بسترسازی ظهور دانست.
وی همچنین، تکلیف رهبران و علمای ادیان در جامعه چند فرهنگی را بسیار سنگین قلمداد کرد و آن را تلاش جهت همگرایی وتقویت و رواج اصول دین و اخلاق در اجتماع و مبارزه با مصادیق ظلم، جور و بی عدالتی در سطح جهان توصیف کرده و آن را بسیار سازنده و مهم ارزیابی کرد.
شیخ انصار لمپان، مسئول مؤسسه دارالزهرا در سخنان خود، مطرح کرد: مطابق آیات و روایات مردی خواهد آمد که در آن زمان جهان پُر از ظلم و ستم را پُر از عدل و داد تبدیل می‌کند. همه ادیان به این موضوع اعتقاد و اتفاق نظر دارند. این موضوع عامل دعوت ادیان برای اتحاد است. اتحاد و همبستگی بین ادیان علیه مستکبران جهان که تحت کنترل سرمایه داران است. از این جهت هدف ظهور حضرت امام مهدی(عج) برای هدایت بشر است نه به دنبال قدرت و مقام دنیوی و بر این مبناست که همه ادیان از پیروان او خواهند بود.
چارن کیاتانون، مانک بودایی و رییس معبد گفت: دین بودا پیروان خود را به احترام به همه ادیان توصیه کرده و از دامن زدن به اختلافات بین ادیان منع می کند. اگر همه ما در رعایت حسن اخلاق و نیت خیر و خلوص در گفتار و کردار در اجتماع مراقبت لازم را داشته باشیم و نسبت به سایرین افراد جامعه دلسوزی کنیم، حتما در ظهور منجی تسهیل خواهد شد. وی با تمجید از رعایت پوشش و حجاب مسلمانان آن را نمونه رفتار پسندیده‌ای دانست که بسیار مورد احترام ماست و به سلامت جامعه بدین منظور کمک می‌کند.
سام مای، کشیش مسیحی کلیسای مرکزی منطقه نیز در سخنانی، گفت: پیروان عیسی مسیح(ع) منتظر رجعت و ظهور ایشان هستند، همچون مسلمانان که در انتظار امام مهدی هستند. بنابر وعده حضرت عیسی(ع) روزی به جهان بازخواهد گشت که آن زمان جهان آکنده از فساد و بی عدالتی و بی رحمی شود. این پیشبینی امروز برای ما مشخص شده است.
وی با ذکر عبارتی از کتاب مقدس، شرایط جهان موعد ظهورگفت که باید بر منجی دروغین مراقبت کرد زمانی که جهان را جنگ فرا می‌گیرد و مردم در رنج و سختی بسر می‌برند تا مردی برابر ظهور می‌آید، این معنی ممکن است برای مسلمان امام مهدی(عج) باشد و برای مسیحیان نیز حضرت عیسی باشد که هر دو نفر باهم می آیند و جهان پر از صلح و دوستی کرده و سعادت بخشی را رقم میزنند.
سخنران بعدی این مراسم، کریم از علمای مسلمان و اهل سنت بود. وی اظهار کرد: همه ادیان اعتقاد به ظهور حضرت (بر طبق نام های مختلف) اذعان دارند. اما یکی از علت های ظهور امام این است که جهان پر از نظام سرمایه داری و پیشرفت تکنولوژی های روز و در عین حال و به نوبه خود مفید و سازنده، چنانچه به درستی و در جهت اعتلای ارز‌ش‌های دینی استفاده نشود، بشر را به گناه و انحراف و دوری از دین دچار می کند و موجب نابودی فرهنگ مذهبی و اعتقادات دینی می‌شود.
جیراوات، نماینده بودایی وزارت فرهنگ گفت: تمامی کتب و متون مقدس ادیان بر اساس شریعت خاص خود بی تردید برای هدایت انسانها نازل شده است و این نشان می دهد که همگی برای کمال وسعادت انسان برنامه دارند و حضور همه ما در این مجلس نشان از این داردکه به این اصول مشترک در دین خود اعتقاد و باور داریم.
ناپانگ، رییس اداره فرهنگ شهر ستون نیز در سخنرانی خود، مطرح کرد: دین بودا منتظر منجی بودایی به نام میت ترای، دین مسیحی منتظر حضرت عیسی مسیح(ع) و دین اسلام منتظر امام مهدی(عج) در آخر الزمان هستند. این نشانه یک جامعه چند فرهنگی است که همگی را در انتظار ظهور فردی می‌داند که بعنوان هدایتگر جامعه به سوی صلاح و سعادت شناخته می‌شود. پس وظیفه ما آنچه باید باشد که جایگاه منتظرش را داشته باشیم، این است که همه ما باید اعمال و گفتار انسانی و نیک داشته باشیم و نسبت به همدیگر با محبت و نیکی رفتار کنیم، در غم و شادی همدیگر را کمک و یاری رسانیم و موجب تقویت روابط دوستی با هم دیگر برقرار کنیم و در انتظار منجی نیز باهم باشیم.
حجت‌الاسلام شیخ سخاوتی، نماینده جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در تایلند به جمع بندی دیدگاه‌های مشترک در باب ویژگی‌های مطرح شده در باب منجی و ظهور پرداخت و نقاط مورد نظر برای نزدیکی دیدگاه‌های موجود را بی شمار دانست.
انتهای پیام/ص

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار