مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان گفت: سنگ مزار وزیر شاه تهماسب صفوی با قدمت ۴۹۰ سال در آرامستان موقوفه همدان کشف شده و به موزه وقف همدان منتقل شد.
کد خبر: ۹۵۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱ 11 April 2021

به تازگی سنگ مزار وزیر شاه تهماسب در موقوفه آرامستان باغ بهشت همدان کشف شده و جزییات آن اعلام شد.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از خبرگزاری تسنیم  همدان٬ حجت الاسلام رضا حاجی زین العابدینی گفت: داستان سنگ مزار قاضی جهانِ قزوینی وزیر شاه تهماسب صفوی و سربرآوردنش از آرامستان موقوفه باغ بهشت به زمانی برمی‌گردد که بقعه امامزاده سهل ابن علی (ع) به دلیل توسعه شهر و ساخت خیابان شورین (شهداء فعلی) در دروان پهلوی تخریب شد.

وی افزود:، اما اگر بخواهیم بدانیم این سنگ مزار ۴۹۰ ساله کی ساخته شد و چه شد که سر از باغ بهشت همدان درآورد باید به دوران شاه اسماعیل صفوی و سفرش به همدان بازگردیم.

این مقام مسئول بیان کرد: شاه اسماعیل در حدود ۵۰۰ سال پیش زمانی که به همدان آمد تصمیم گرفت تا اثری از خود در این شهر باقی بگذارد؛ بنابراین پس از مشورت با نزدیکان و اهالی برآن شد تا بقعه سهل ابن علی (ع) را بازسازی کند.

 وی با اشاره به اینکه با این تصمیم این پادشاه صفوی کار را آغاز کرد و یک آرامگاه زیبا با چهارباغ و چشمه جاری در آن برپا کرد گفت: سال‌ها بعد و پس از به قدرت رسیدن شاه تهماسب وزیر او یعنی قاضی جهانِ قزوینی که به دست شاه و به دلیل سوء ظنی که به او داشت کشته شد و در کنار بقعه‌ی سهل ابن علی (ع) به خاک سپرده شد. برای او سنگ مزاری از سنگ رخام ساختند و کتیبه‌ای برآن نگاشتند که متن آن به این شرح است:

رفت قاضی جهان بباغ جنان

که جهان بود از رخش روشن

گفت تاریخ فوت آن معصوم

سروی از بوستان آل حسن

مدیرکل اوقاف و همدان عنوان کرد: مزار قاضی جهان و سنگ مزار ارزشمند آن تا قرن‌ها باقی بود تا اینکه در دوران پهلوی مسئولان شهر تصمیم گرفتند تا تغییراتی در بافت شهر ایجاد کنند.



وی مطرح کرد: یکی از آن اقدامات که موجب تخریب بقعه سهل ابن علی (ع) شد طرح گسترش خیابان شورین (شهداء فعلی) بود. بر اساس این طرح بقعه تخریب شد و مزارات اطراف آن بکلی از میان برداشته شدند. 

حاجی زین العابدینی عنوان کرد: یکی از آن مزارات گورگاه قاضی جهان قزوینی مقتول به سال ۹۵۳ هـ. ق بود. از آن پس دیگر نه اثری از آن بقعه بود و نه نشانی از قاضی جهان تا اینکه خسرو محمدی کارشناس اداره کل اوقاف استان همدان در پی بررسی خود در باغ بهشت همدان به یک سنگ مزار جالب برخورد کرد.

وی توضیح داد: بررسی‌های اولیه نشان داد که این سنگ مزار باید مربوط به شخص مهمی باشد. او با مراجعه به منابع مکتوب متوجه شد که مرحوم آیت الله عندلیب زاده قبلا این سنگ را دیده و چند خطی درباره شرح حال صاحب آن یعنی قاضی جهان نگاشته است.

این مقام مسئول افزود: عندلیب زاده سنگ مزار قاضی را زمانی که برجا بوده دیده بود، اما از آن زمان به بعد دیگر اثری از آن سنگ نبود تا اینکه در موقوفه باغ بهشت یافت شد.

خسرو محمدی کارشناس مسائل وقف و امور خیریه نیز در این باره اظهار داشت: یک احتمال قوی در این خصوص وجود دارد و آن این است که در زمان تخریب بقعه سهل ابن علی (ع) و مزارات پیرامون آن احتمالا محتویات گور‌ها را تخلیه کرده‌اند و به همراه سنگ مزار‌های موجود به گورستان نو همدان که همان موقوفه باغ بهشت باشد انتقال داده‌اند. 

وی بیان کرد: این فراز و فرود تاریخی هرچه بوده باشد، سرنوشت به گونه‌ای رقم خورده تا نام قاضی جهان که ظاهرا بی گناه به قتل رسیده است همچنان در اذهان باقی بماند و پس از ۴۹۰ سال دوباره نام او بر سرزبان‌ها بیافتد.

این کارشناس مسائل تاریخی توضیح داد: سنگ مزار کهن و ارزشمند قاضی جهان قزوینی با رعایت اصول حفاظتی به موزه‌ی وقف همدان انتقال داده شد تا این موزه با اضافه شدن نام یکی دیگر از مفاخر کشور پربارتر از قبل شود.

موزه وقف همدان پربارترین موزه وقف کشور 

 موزه وقف همدان وابسته به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیش از هزار قطعه اشیاء وقفی و نذری پر بازدیدترین موزه وقف کشور است.

از مهمترین آثار این موزه یک نسخه نهج البلاغه مربوط به ۷۶۳ سال پیش و یک نسخه از کتاب قانون ابن سیناست که هر دو اثر به ثبت ملی رسیده‌اند. این موزه در شهر همدان و در طبقه زیرین آستان مبارک امامزاده عبدالله علیه السلام قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار