در سال‌های اخیر دولت با توسعه گازرسانی، شبکه‌گذاری خطوط تغذیه و شبکه توزیع، ۱۲۰ روستا و شهر در استان تهران را به شبکه گازرسانی متصل کرد و این یادگاری است که مانا خواهد بود.
کد خبر: ۹۵۵۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱ 12 April 2021

 

توسعه گازرسانی به روستاها یکی از مهمترین خدماتی بود که در روزهای سرد زمستان خانه های کوچک روستایی را گرم کرد؛ از یاد نبریم مردان و زنانی که از نعمت گاز محروم و مجبور بودند تا مسافت های طولانی را طی کنند تا از بشکه نفت و یا کپسول گاز برای گرم کردن و یا حتی پخت و پز استفاده کنند.

گازرسانی به روستاها یکی از مهمترین مطالبه های مردمی بود که با وجود شرایط سخت تحریمی و حتی کرونایی توسط شرکت گاز استان تهران به جد دنبال شد و به نتیجه رسید. تلاش پرسنل گاز آنجایی نمود بیشتری می یابد که گاهی بعضی از روستاها به قدری کوهستانی و صعب العبور بودند که ماه ها اجرای شبکه گازرسانی به طول می انجامید اما نه تنها مسئولان را از گازرسانی به روستاها منصرف و یا دلسرد نمی کرد بلکه آنها را در مقابل خواسته های روستانشینان مصمم تر می کرد.

شرق تا غرب استان تهران روستاهای دماوند، فیروزکوه و پردیس و همچنین روستاهایی از جمله سنگان بالا، پایین، وسط و باغ دره، کشار علیا و کشار سفلی، دوتویه علیا، رندون، طالون، کیگا و امام زاده داود در بخش کن از توابع شهرستان تهران صاحب گاز شدند.

روستای «سله‌بن» در ۱۸ کیلومتری شمال‌غربی شهرستان فیروزکوه در استان تهران یکی دیگر از روستاهایی است که در دولت تدبیر و امید به شبکه گازرسانی متصل شد این روستا ۸۰۰ هکتار مساحت و ۴۴۷ نفر جمعیت دارد و آب و هوای سرد و کوهستانی، بارش فراوان، مزارع سرسبز و خاک حاصلخیز از جمله ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

این روستا دارای آثار تاریخی و گردشگری متنوعی است که تنها یکی از آثار آن به نام تپه باستانی «سله‌بن» در ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ به شماره ۴۹۱۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که قدمت آن به سه هزار سال می‌رسد و پروژه گازرسانی به این روستا با ۵۰۰ میلیون تومان هزینه و چهار کیلومتر طول شبکه در خرداد سال گذشته انجام شد.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از شرکت گاز استان تهران، هم‌اکنون ضریب نفوذ گازرسانی در تهران در بخش شهری ۱۰۰ درصد و در بخش روستایی حدود ۹۸ درصد است.

دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۹ سه شهر و ۱۱۷ روستا در استان تهران را به شبکه گاز رسانی متصل کرد و این خدمت ماندگار را به جای گذاشت.

 

عملکرد متغیرها واحد متعارف سال ۱۳۹۲ سال ۱۳۹۳ سال ۱۳۹۴ سال ۱۳۹۵ سال ۱۳۹۶ سال ۱۳۹۷ سال ۱۳۹۸ سال ۱۳۹۹  عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم
شهرهای گازدار شهر . . . ۲ ۱ . . . ۳
روستاهای گازدار روستا ۱۵ ۱۸ ۱۳ ۱۶ ۲۰ ۵ ۱۰ ۲۰ ۱۱۷

بیش از یک میلیون و ۹۰ هزار مشترک گاز در استان تهران

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و اظهار داشت: این دولت در شرایط سخت تحریمی و حتی روزهای کرونایی نیز تاکید بر توسعه گازرسانی داشته و این موضوع توسط این شرکت پیگیری شده است.

سعید توکلی افزود: در این مدت یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۸۱۵ واحد مسکونی تحت پوشش گازرسانی این شرکت قرار گرفتند.

وی افزود: تعداد مشترکان گاز در استان تهران از دولت نهم که یک میلیون و ۹۰ هزار و ۶۳۷ بوده در این دولت به یک میلیون و ۲۴۰ هزار و ۴۲۶ مورد رسیده است.

به گفته این مقام مسئول، تعداد انشعابها نیز به ۱۰۸ هزار و ۶۱۷ مورد رسیده که این رقم ها قابل توجه و نشانگر توسعه شبکه گازرسانی است.

وی با اشاره به توسعه شبکه گذاری خط تغذیه و شبکه توزیع بیان داشت: در دولت تدبیر و امید، سه هزار و ۱۵ کیلومتر شبکه گازرسانی به استان تهران اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران ابراز داشت: همچنین خطوط انتقال نیز به ۱۴ کیلومتر افزایش یافته است.

خدمات ایمنی و مقاوم سازی در حوزه گازرسانی

وی با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه مقاوم‌سازی تاکید داشت: این خدمات شامل تامین و نصب شیر قطع اضطراری برقی در ورودی ایستگاه‌های تقلیل فشار شبکه شهری (DRS)، تامین و نصب سیستم شتاب‌نگار و قطع اضطراری ایستگاه تقلیل فشار DRS، اجرای معماری و تاسیسات ساختمان پشتیبانی مرکز بحران و اتاق نگهبانی شرکت گاز استان تهران در سایت پونک، تامین و نصب دستگاه عملگر برقی به همراه گیربکس مناسب روی ایستگاه‌های شیر سوپر بلوک تهران است.

توکلی گفت: همچنین تجهیز و آماده‌سازی مراکز کنترل فرعی اسکادا در مناطق ۱۰، ۸، ۶، ۵، ۴، ۳، ۱ و یارد شرق گازرسانی تهران، اجرای ساختمان کنترل مرکزی شرکت گاز استان تهران (CCB)، احداث ساختمان تجهیزات شهری مقاوم در برابر زلزله در مناطق ۱، ۳، ۵، ۶، ۸، ۱۰، گازرسانی و... از دیگر اقدامات این دولت بوده است.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش و فناوری نیز در حوزه گازرسانی استان تهران گفت: کتاب «مجموعه سوالات فنی و عملیاتی حوزه گازرسانی» مشتمل بر ۱۷ فصل به همت امور پژوهش و فناوری این شرکت منتشر شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران خاطر نشان کرد: کتاب  «مجموعه سوالات فنی و عملیاتی حوزه گازرسانی»  با هدف رشد و بهبود فعالیت ها و خدمات گازرسانی پاک و ایمن، بهره ور و پایدار، تهیه شده است که برای تهیه این کتاب، کارگروهی متشکل از همکاران علاقمند و متخصص حوزه های مختلف شرکت گاز استان تهران تشکیل شد و سرانجام در بهمن ماه سال ۹۹ به چاپ رسید.

این مقام مسئول به بخش هایی از این کتاب اشاره کرد و گفت: این کتاب به عنوان یکی از دستاوردهای مدیریت دانش شرکت گاز استان تهران حاوی سوالات عمومی و تخصصی حوزه های مختلف گازرسانی و توزیع گاز در بخش های ایمنی، بهداشت، محیط زیست، امداد و بهره برداری، تعمیرات تخصصی ایستگاه های تقلیل فشار، شبکه و حفاظت کاتدیک، فنی و مهندسی و طراحی شبکه، نگهداری و تعمیرات و مدیریت دارایی فیزیکی و همچنین خدمات فروش مشترکین است که توسط همکاران متخصص شرکت گاز استان تهران گردآوری و در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

دغدغه دولت مردانی که برای کاهش محرومیت، توسعه عدالت اجتماعی و ایجاد رفاه اقدام به توسعه شبکه گازرسانی می کنند تا با زیرساخت ها قدم در شکوفایی و آبادانی روستاها و امید و ماندگاری روستانشینان بدهند.

امیدهایی که امروز با ارائه خدمات در دل مردم شکل می گیرد و برگ زرین دیگری که از دولت تدبیر و امید به یادگار می ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار