نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: سند جامع همکاری جمهوری اسلامی ایران و چین برای منافع ۲ کشور مهم قلمداد می شود و ترس دشمن از آن نشان دهنده بزرگ بودن این توافق است.
کد خبر: ۹۵۵۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰ 12 April 2021

نماینده مجلس: ترس دشمن از سند همکاری ایران و چین نشانه توافق بزرگ است

 

به گزارش تابناک سمنان علی‌اکبر علیزاده  افزود: سند جامع همکاری ایران و چین که متن و جزئیات آن به دلیل مسائل امنیتی و مصلحت کشور منتشر نشد، در راستای حفظ منافع ۲ کشور و سندی مساوی و عدالت محور است.

وی ادامه داد: این سند تجارت و امنیت منطقه‌ را تقویت می‌کند و موجب توسعه زیرساخت‌های کشور و تاثیرگذار در بی‌اثر شدن تحریم‌ها است. 

علیزاده اضافه کرد: با توجه به عدم انتشار محتوای قرارداد، می‌توان از بیان سخنان دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی به اهمیت این قرارداد رسید. 

وی خاطرنشان کرد: بایدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا و یکی از اصلی‌ترین دشمنان ایران در سخنان خود اعتراف کرد که یک‌ سال در کابوس امضا قرارداد بین ایران و چین بوده و مؤسسه‌های تحقیقاتی آمریکا نیز اعلام کردند که این قرارداد، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر می‌کند. 

علیزاده با بیان اینکه این قراداد قطب جدیدی در منطقه شکل می‌دهد، افزود: بدون شک انجام این قرارداد علاوه بر تاثیر ۱۰۰ درصدی در بی‌اثر کردن تحریم‌ها، پیشرفت اقتصادی ۲ کشور را به همراه دارد. 

وی تصریح کرد: آمریکا با همکاری کشورهای اروپایی در راستای اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران، در طول سال‌های اخیر مانع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بود که با انعقاد این قراردارد می‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی را در کشور وارد کنیم. 

علیزاده بیان کرد: در حالی که چین با چند هزار دلار مازاد تراز تجاری به سمت قرارداد با ایران حرکت می‌کند بدون شک نشان دهنده این نکته است که چین برای ارتباط با سایر کشورها به قدرت ما نیاز دارد. 

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت:طبق تعهد تفاهم نامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، کلیه عهدنامه‌ها و قراردادها باید قبل از اجرا به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد که بدون شک با بررسی جامع و کامل نمایندگان، تلاش برای حفظ منافع، منابع و استقلال کشور انجام می‌شود.

هفتم فروردین امسال و در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه ۲ کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط ۲ کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقا دادند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار