مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: دولت تدبیر و امید برای لایروبی و مرمت قنات‌ها در استان به منظور تامین منابع آبی بخش کشاورزی ۲۴۱ میلیارد و ۲۱۱ میلیون ریال از سال ۱۳۹۲ تاکنون هزینه کرد.
کد خبر: ۹۵۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴ 13 April 2021

بیش از ۲۴۱ میلیارد ریال برای احیای قنات‌ها در  استان سمنان هزینه شد

 

به گزارش تابناک سمنان حسین شاهینی ابراز داشت: عملیات مرمت و لایروبی قنات‌های استان سمنان به طول ۱۱۸ کیلومتر در دولت تدبیر و امید انجام شد.

وی ادامه داد: ۶۴ میلیارد و ۷۱۱ میلیون ریال در زمینه لایروبی و مرمت قنات‌های استان سمنان از ابتدا تا سال۱۳۹۲ هزینه شد و آمار نشان دهنده هزینه‌کرد و توجه دولت یازدهم و دوازدهم به استحصال آب از قنات است.

شاهینی بیان کرد: با صرفه‌ترین، منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه استحصال آب قنات است و همین موضوع موجب شد ضرورت تامین اعتبار برای طرح‌های مرمت و بازسازی قنات در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گیرد.

 وی اضافه کرد: در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی یا حمله سایبری دشمن به تاسیسات و زیرساخت‌های شهری در صورت قطع برق شهری، فقط قنات‌ها قادر به تامین آب کشاورزی و شرب است که همین موضوع بر اهمیت توجه به قنات‌ها می‌افزاید.

شاهینی اظهار داشت: سال گذشته برای انجام عملیات احیا و مرمت قنات‌ها در استان پنج میلیارد و ۵۱۳ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و ۲۷ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شد.

وی با اشاره به سختی کارها در انجام لایروبی و بازسازی قنات‌ها، یادآور شد: طرح امکان‌سنجی استفاده از ربات‌های خودکار و نیمه‌خودکار در کاوش قنات‌های آبرسانی و آنالیز فرآیند تعمیرات آنها به منظور کاهش حوادث احتمالی هنگام کار در لایروبی و بازسازی قنات پیگیری می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: ۱۰ درصد از آب بخش کشاورزری استان از قنات‌ها تامین می‌شود.

تاریخچه قنات در استان سمنان به بیش از ۲ هزار سال پیش می‌رسد که می توان به قنات نصرتیه در شهرستان میامی به عنوان قدیمی‌ترین قنات استان اشاره کرد.

آب مورد نیاز بیش از ۱۴ هزار و ۱۹۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان از طریق قنات تامین می‌شود و این میزان اراضی کشاورزی تغذیه کننده از آب قنات نشان دهنده اهمیت لای‌روبی و مرمت قنات است.

۷۷۳ رشته قنات دایر و بایر در استان سمنان وجود دارد که بیشتر این قنات‌ها در مناطق خشک و بیابانی قرار دارد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار