مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از نامه موافقت رئیس جمهوری برای دریافت کمک هزینه خرید زباله سوز در تهران خبر داد.
کد خبر: ۹۶۳۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹ 10 May 2021

به گزارش تابناک تهران از اعلام روز دوشنبه مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، صدرالدین علیپور، گفت: ۸۰۰ تن پسماند تهران با استفاده از روش زباله سوز تبدیل به انرژی می شود و از دفن زباله و آسیب رسانی آن به طبیعت جلوگیری خواهد شد که آغاز فاز اجرایی این اقدام در این دوره کار بزرگی است.

به گفته وی، مبنای کار سازمان مدیریت پسماند طرح جامع مدیریت پسماند است که در این دوره به نتیجه رسیده است، بر اساس این طرح، برنامه اجرایی در حوزه پسماند در ۲۰ سال آبنده تابع یک طرح جامع است که بعد از این مدت به صورت سیستمی می توان بر اساس این برنامه اقدام و حرکت کرد.

علیپور با اشاره به اینکه قسمتی از این برنامه در طرح کاپ آغاز شده است اما از این پس بر اساس برنامه جامع پیش خواهیم رفت، توضیح داد: در طرح جامع مهمترین الگو و خروجی این است که دفن (پسماند) به حداقل برسد.

وی ادامه داد: بر این اساس پسماندی که قابل بازیافت است تفکیک و به چرخه بازیافت بازگردانده می شود و پسماندهای عادی که قابلیت تبدیل به کود دارند کود می شوند، در حال حاضر این اقدام با استاندارد ملی و کشاورزی در حال انجام در مناطق ۲۲ گانه است.

وی با بیان اینکه قسمتی از پسماند نیز که می توان از آن انرژی استخراج کرد مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در نهایت بخشی از پسماند در هیچ کدام از این پروسه ها قابلیت ندارد و به عنوان «ریجکت» از آن نام برده می شود. این نوع پسماندها که ارزش حرارتی خوبی هم دارند در دنیا با روش زباله سوز استاندارد و دارای کیفیت بالا به لحاظ محیط زیستی تبدیل به انرژی می شوند.

علیپور توضیح داد که پیش از این یک زباله سوز ۲۰۰ تنی به عنوان اولین زباله سوز کشور ترخیص شده و در حال حاضر با استفاده از آن ۲ تا ۳ مگاوات برق تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه طرح جامع هزار تن از پسماند تهران شامل ریجکت می شود که باید تبدیل به انرژی شودو نباید با دفن شدن به طبیعت آسیب برساند.

مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به مصوبه مجلس و تبصره ۱۹ اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس و دولت برای کلانشهرها و شهرهای شمالی، این شهرها باید زباله سوز در اختیار داشته باشند که به محیط زیست آسیب وارد نشود. به همین دلیل نیز در حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری از دولت درخواست کردیم که از بودجه مصوب شده در این ماده و بند قانونی استفاده کنیم و بتوانیم ۸۰۰ تن باقیمانده را با نظر سازمان محیط زیست و استاندارد روز دنیا زباله سوزی کنیم.

وی گفت: به این ترتیب ریجکت ها دیگر دفن نخواهند شد و از انرژی زباله سوزی نیز استفاده می شود و می توانیم مشارکت بخش خصوصی و خارجی را نیز به دست آوریم.

به گفته علیپور، ۴۰ درصد از سرمایه زباله سوز ها را شهرداری و ۶۰ درصد را بخش خصوصی پرداخت می کنند و بعدا از محل فروش انرژی هزینه کرد خود و وامی که از شرکت های خارجی یا بانک های داخلی دریافت کرده اند تسویه می کنند.

وی گفت: رئیس جمهوری با کلیات این طرح موافقت کرده اند و اکنون باید از وزارت کشور و سازمان شهرداری ها که متولی تخصصی این کار هستند مسئله پیگیری شود و با سازمان محیط زیست کشور به لحاظ استاندارد و به صورت تفاهمی این اقدام را انجام دهیم. اگر شروع فاز اجرایی این اقدام در این دوره انجام شود گام بزرگی برای جلوگیری از دفن بخش قابل توجهی از پسماند و تبدیل آن به انرژی خواهد بود.

علیپور در پاسخ به این سوال که آیا بودجه مورد نظر تا پیش از پایان این دوره از دولت اتخاذ خواهد شد گفت: اگر بتوانیم اعتبار کمکی را دریافت کنیم بخش قابل توجهی از کار است. محلی از تبصره ۱۹ مربوط به این اعتبار است که برای موضوعات مدیریت پسماند در نظر گرفته شده و در شهرهای شمالی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: ما امیدوار هستیم اما به هر صورت این یک سیاست محیط زیستی است که در حال پیگیری آن هستیم و مصوبه مجلس و دولت دارد. همین که فاز اجرایی آن در این دوره آغاز شود گام بزرگی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار