رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:سایت اصولگرا: احمدی نژاد و تاجزاده دو روی یک سکه هستند / دفاع رجایی از کاندیداتوری محسن هاشمی: دولت او مانند دولت پدرش معتدل است و … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴ 17 May 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

زنگنه: پیشنهاد پست ریاست جمهوری هم به من بدهند، قبول نمی کنم

بیژن زنگنه، وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال وزیر شدن در دولت سیزدهم گفت: در دولت بعدی اگر پیشنهاد ریاست جمهوری هم به بنده داده شود، قبول نمی‌کنم چه برسه به وزارت نفت. در دولت بعدی بنده از فعالیت‌های دولتی بازنشسته خواهم شد ولی همچنان در سیاست خواهم بود زیرا سیاست مثل زندگی است و سرنوشت کشور به مسائل سیاسی گره خورده است. ولی از تمامی کار دولتی، پست و سمت و ... کناره‌گیری می کنم.

همسر ظریف ممنوع‌الخروج نیست

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود به شایعه ای درباره ممنوع الخروجی همسر وزیر خارجه واکنش نشان داد. خطیب زاده درباره شایعه ممنوع الخروجی همسر محمد جواد ظریف گفت: در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی چنین خبری را ندیدم اما در فضای مجازی ده‌ها و صدها شایعه از این دست منتشر شد.

جهانگیری از روحانی درخواست مرخصی کرد

پس از ثبت نام نامزدی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری برای تمرکز بر انتخابات ۱۴۰۰ و استفاده نکردن از امکانات و فضای کار دولت درخواست مرخصی‌اش تا روز انتخابات را به رئيس جمهور داده است. او اکنون منتظر پاسخ حسن روحانی به این درخواست است. اسحاق جهانگیری روز 25 اردیبهشت در آخرین روز ثبت نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور کرد و داوطلب این انتخابات شد. انتخابات ریاست جمهوری روز 28 خرداد برگزار می شود./انتخاب

شکرگزاری پدر بابک خرمدین بخاطر قتل پسرش

امروز جسد مثله شده بابک خرمدین، کارگردان سینما در شهرک اکباتان پیدا شد. پدر و مادر او به جرم قتل و تکه تکه کردن فرزندشان بازداشت شدند. اکبر 81 ساله، مرد لاغر اندام و قد بلند با چهره ای آرام و خونسرد وارد شعبه پنجم دادسرای امور جنایی تهران شد و در همان ابتدای اعترافاتش برای قتلی که انجام داده بود از خدا شکرگزاری کرد.پدر خرمدین گفت: از رفتارهای پسرم خسته شده بودم و او بعضی اوقات ما را کتک می زد و می خواست کارهایش را انجام دهیم و باور کنید از وجود پسرم یک روز آرام نداشتم و جانمان به لبمان رسیده بود. حتی از پسرم خواستم برای خودش خانه ای تهیه کند و حاضر شدم خودروام را بفروشم و حتی سهم ارث او را بدهم که برای خودش خانه بگیرد و با ما زندگی نکند اما بابک می گفت جنازه من از این خانه بیرون می رود و هیچ وقت نپذیرفت از خانه خارج شود.وی افزود: جمعه 24 اردیبهشت با بابک برای ورزش در محیط شهرک اکباتان بودیم و همانجا باز هم به بابک گفتم که خانه را می فروشم سهم تو را می دهم و خودروی دوو سیلو را هم می فروشم تا بتوانیم خانه ای برای خودت اجاره کنی و از ما جدا شوی که بابک دوباره تاکید کرد من هیچ جایی نمی روم که بابک را تهدید کردم یا از خانه برو یا کسی را دارم که 10 میلیون تومان به او پول بپردازم و تو را از بین ببرد که بابک لبخندی زد و گفت: چرت و پرت نگو من بابکم و کسی نمی تونه کاری بکنه.پدر بابک خرمدین در اعترافاتش در خصوص انگیزه قتل گفت: وقتی به خانه آمدم به همسرم گفتم که بابک نمی پذیرد از خانه برود و همانجا تصمیم به قتل را گرفتیم تا از دست او راحت شویم .وی گفت: همسرم داخل غذای بابک قرص خواب زیادی ریخت و در حالیکه پسرم با خوردن آن نیمه بیهوش شده بود او را با ضربات چاقو به قتل رساندم و سپس به کمک همسرم جسد را به حمام برده و چون نمی توانستم جسد را از خانه خارج کنم با چاقو و ساطور جسد بابک خرمدین را تکه تکه کرده و پس از بسته بندی کردن تکه های جسد ، آنها را داخل 3 سطل زباله انداختیم.پدر بابک خرمدین در پایان وقتی خواست از اتاق بازپرس خارج شود بار دیگر دستانش را رو به آسمان برد و خدا را شکر کرد که فرزندش را به قتل رسانده و می گفت با قتل پسرم دیگر به آرامش رسیدم و دیگر هیچ ناراحتی در زندگی ام ندارم.

مرعشی: رییس ستاد انتخابات جهانگیری نیستم

سخنگوی حزب کارگزاران گفت: ستاد انتخابات اسحاق جهانگیری تشکیل نشده است که من رییس آن باشم. حسین مرعشی درباره آغاز فعالیت ستاد انتخابات اسحاق جهانگیری اظهار کرد: ستاد انتخابات جهانگیری هنوز تشکیل نشده است و تا زمان اعلام داوطلبان نهایی از سوی شورای نگهبان، این ستاد تشکیل نمی شود. وی ادامه داد: بنابراین من هم چه رسمی و چه غیررسمی رییس ستاد جهانگیری که تشکیل نشده، نیستم.

رییسی: توصیه‌ ای به پخش صوت و تصویرم از رسانه ملی ندارم

رییس قوه قضاییه از رسانه ملی خواست که با توجه به اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری، اخبار جلسات کاری که با حضور او تشکیل می شود، پخش نشود تا در استفاده داوطلبان از رسانه ملی تبعیضی روی ندهد. حجت الاسلام والمسلمین رییسی در جلسه امروز شورای عالی قضایی، گفت: سنت جاری در کشور در این ۴۰ ساله این بوده کسانی که در جایگاه مسئولیتی بوده و کاندیدا بودند، انجام مسئولیتشان و خبررسانی نسبت به حوزه کاریشان در رسانه ملی پخش می شده، مثلا کسی که رییس جمهور بوده در این دوره هم کاندیدا می شده این طور نبود که بعد از اینکه کاندیدا شد سخن او پخش نشود؛ اما من یک سلیقه شخصی دارم و ارتباطی با قانون ندارد زیرا از نظر قانونی اشکالی ندارد. وی تاکید کرد: سلیقه شخصی‌ام این است که من توصیه نمی‌کنم به پخش شدن سخن من. با این که ایام تبلیغاتم فرا نرسیده و اعلام نظر شورای نگهبان نشده و وضعیت عادی است و قانون هم منعی نکرده اما سلیقه شخصی ام این است و توصیه‌ای به پخش صوت و تصویر خودم را ندارم.

۸ شهر حدنصاب قانونی برای برگزاری انتخابات را ندارند!

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی: مرجع نهایی تعیین صلاحیت‌ها، هیأت مرکزی نظارت است. اگر صبور باشیم، به طور دقیق صلاحیت‌ها را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد و در نشست خبری دیگری آمار دقیقی از صلاحیت‌ها به اصحاب رسانه خواهیم داد. تا چند روز پیش ۲۱ شهر به جهت رد صلاحیت از حد نصاب افتاده بودند که دستور دادم ۲۱ شهر را احصاء کنند. اینها شهرهای کم جمعیتی بودند که به ۱۳ شهر و در نهایت به ۸ شهر کاهش یافتند. تا پایان بررسی‌ها ممکن است این آمار تغییر کند.

آقای رئیسی فیلترینگ را بردارید!

علی مجتهدزاده (وکیل دادگستری) در یادداشتی در روزنامه آسیا نوشت: ساعاتی قبل از نام نویسی رئیس قوه قضائیه برای انتخابات ریاست جمهوری، کانال تلگرام ایشان که از زمان فیلترشدن تلگرام غیرفعال شده بود، بعد از 3 سال، فعالیتش را از سر گرفت. بهتر نبود اگر آقای رئیسی قصد فعالیت مجدد تلگرامی داشتند، اول زحمت فیلترینگ و ممنوعیت‌های آن را برای مردم رفع می‌کردند؟ اگر آن حکم بی‌مبنا بود چرا لغو نمی‌شود و اگر نبود چرا رئیس قضا به تمکین آن ادامه نمی‌دهد؟

کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ شعارهای پوچ ندهند

عباس عبدی نوشت: نرخ تورم امسال به بالاترین حد خود در طی چهار سال می‌رسد، چاره چیست؟لطفا کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ شعارهای پوچ ندهند. مردم به اندازه کافی بدبین شده‌اند. مقدم بر این‌ها، چگونه می‌خواهید شکاف‌های مدیریتی را در داخل ساختار قدرت حل کنید؟ با این همه تنش غیرممکن است که مسائل کشور را بتوان مدیریت کرد.کسانی که طی ۸ سال گذشته، یا شناخته نبوده‌اند، یا جز در موارد اندکی فعالیت سیاسی نکرده‌اند و کارنامه آنان چه به لحاظ شخصی و چه به لحاظ جمعی قابل ارزیابی نیست و حتی خودشان نیز درک دقیقی از جامعه ندارند، از جملاتی که هنگام ثبت‌نام گفتند معلوم است.اول از همه اینکه چگونه می‌خواهد امید و اعتماد از دست رفته را میان مردم زنده کند؟ بدون امید به آینده و جلب اعتماد به کارگزاران، هیچ مساله‌ای حل نخواهد شد. هر انتخاباتی که بتواند این دو مولفه را بهبود بخشد، به‌طور طبیعی انرژی خوبی را به موتور جامعه تزریق کرده است./اعتماد

احمدی‌نژاد استقلالی بود، ما حرفی زدیم؟

گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس گفت: احمدی‌نژاد یا نوه و نتیجه حضرت امام خمینی استقلالی بودند، ما حرفی زدیم؟ ذهن‌ها را به سمت آقای جهرمی منحرف می‌کنند تا واقعیت‌ها را پوشش بدهند. باشگاه تا الان باید ۷۵ درصد پرداخت می‌کرد اما نکرده و مشکلاتی برای بازیکنان ایجاد شده. از ابتدای فصل فقط ۸۰۰ دلار پاداش گرفتیم. خواب‌های بدی برای پرسپولیس دیده‌اند. اعتراض به داوری یک قانون تبدیل شده که اگر مربی‌ای کم‌تر صحبت کند، حق تیمش را می‌خورند./ایسنا

استقبال یک اصلاح طلب از ادبیات لاریجانی در روز کاندیداتوری

عطریانفر با بیان اینکه لاریجانی امروز با لاریجانی سالهای فعالیت در صدا و سیما فاصله بسیار زیادی گرفته، تاکید کرد: منطق مشارکت علی لاریجانی مبتنی بر واجد بودن یک سابقه اصولگرایی است که با رویکردهای مناسب اصلاح‌طلبانه در دوازده سال اخیر همراه شده است. بیانیه علی لاریجانی در نشست خبری بعد از ثبت نام تصویر متفاوتی از او ارائه کرد که از منظر نگاه اصلاح‌طلبی بسیار جذاب و قابل احترام بود./مهر

رئیس سنی مجلس یازدهم به ناراضیان از عملکرد مجلس پیوست

سید رضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم که مدیریت جلسه افتتاحیه با او بود، در بخشی از نطق میان دستور خود با اشاره به اهمیت نامگذاری سال‌ها، گفت: ما مسئولان با نصب چند تابلو و سخنرانی، تشکیل چند همایش و وبینار مأموریت خود را پایان یافته می‌دانیم در صورتی که با شعار و سخنرانی کاری انجام نمی‌شود. رسالت مجلسی که مایه امید نیروهای انقلابی شد و از سوی رهبر معظم انقلاب چند مدال ارزشمند دریافت کرد و به مجلس انقلابی معروف شد، تدوین برنامه برای شعار سال است؛ متأسفانه مجلس قبل از شعار سال با بعد از آن هیچ تفاوتی نکرده است./ایران

پناهیان: پای صندوق نشان می‌دهیم کی هستیم

این سخنران مذهبی گفت: باید توجه کنیم که جرم درست انتخاب نکردن از غارتگری بیت المال سنگین‌تر است زیرا با انتخاب غلط در اصل غارتگران افزایش می‌یایند. انتخابات تجلی این جمله است که «هر جوری باشید همانجور سرپرستی انتخاب می‌کنید» یعنی ما پای صندوق رأی نشان می‌دهیم کی هستیم.مراسم افتتاحیه عملیات گفتگومحور زنجیره تواصی به صورت مجازی با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و با حضور مبلغین مجازی سراسر کشور شب گذشته شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان نیز در رابطه با نحوه صحیح تعامل و گفت‌وگو بیان کرد: مدتی پس از انقلاب شاید کمتر از سی سال عده‌ای درصدد جای انداختن این موضوع بودند که به انتخابات به عنوان حق نگاه کنید، طبیعتا به دنبال این بودند که انتخابات را به شکل غرب در بیاورند زیرا در غرب بسیاری از مسائل سیاسی به عنوان حق بیان می‌شود.وی افزود: آزادی در غرب حق است، در اسلام تکلیف زیرا در صورتی که به عنوان حق تلقی شود فرد می‌تواند بگوید نمی‌خواهم از حق خودم بهره ببرم. کاری که باید در این برهه انجام شود این است که آموزه‌های دینی را درباره انتخابات بیان کنیم. یعنی بگوییم انتخابات کاری دینی است اما اختصاص به دینداری ندارد و همه افراد عاقل باید در آن شرکت کنند یعنی به عبارتی باید آن را به عنوان امری عقلانی جا انداخت و واقع‌گرایانه به آن نگاه کنیم.پناهیان اضافه کرد: باید ابعاد مختلف فعالیت‌های سیاسی و احتماعی رو از نظر دینی بیان کنیم و نباید دین و سیاست را از یکدیگر جدا کنیم که متأسفانه در موضوع حوزه علمیه نقشی که باید ایفا می‌کرده نکرده است در حالی که این کار توهین به دین محسوب می‌شود یعنی دین را آنقدر بزرگ ندانستیم که پاسخگوی نیازهای ما باشد.

موضع اصلاح‌طلبان درخصوص ائتلاف با لاریجانی

یک فعال سیاسی با بیان اینکه سبد آقای لاریجانی و اصلاح طلبان در بخش زیادی از آرا همپوشانی دارد، گفت: ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی تابع نظرسنجی‌های روزهای آخر است.محمد علی وکیلی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اتمام زمان ثبت نام‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: آرایش انتخابات فعلا سه قطبی است؛ در قطب اصولگرایان، آقای رییسی نامزد اصلی با چند نامزد کمکی و پوششی حضور دارند.وی در خصوص وضعیت آرایش انتخابات در جبهه اصلاحات نیز گفت: برداشت من این است که در صورت تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان، آقایان اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و محمد شریعتمداری که در قالب جبهه اصلاحات آمده‌اند به دور نهایی مناظره ها راه پیدا می‌کنند و بعد از مناظره‌ها، براساس نظرسنجی تعیین خواهد شد که کدام یک از آنها بماند و کدام یک به نفع دیگری کنار برود.این فعال اصلاح طلب درباره وضعیت علی لاریجانی رییس سابق مجلس شورای اسلامی در این آرایش انتخاباتی نیز گفت: آقای لاریجانی به عنوان کاندیدای مستقل حضور پیدا کرده و پایه سوم این انتخابات است؛ ما یک فینال چند نفره داریم که شامل آقای رییسی در جبهه اصولگرایان به عنوان یار اصلی و چند یار کمکی و در جبهه اصلاح طلبان سه نفر حداقل یار اصلی وجود دارد که در وزن کشی آخر، نامزد نهایی را تعیین می‌کنند و آقای لاریجانی هم به عنوان فرد مستقل در فینال حضور دارد.

وکیلی با بیان اینکه آقایان رییسی و لاریجانی دو پایه ثابت فینال انتخابات هستند، خاطرنشان کرد: در ضلع سوم، یکی از سه نفر آقایان جهانگیری، شریعتمداری و پزشکیان پایه اصلی خواهد بود.وی درباره احتمال ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی گفت: بی تردید سبد رای آقای لاریجانی و اصلاح طلبان همپوشانی زیادی دارد. البته شاید بخشی از آرای لاریجانی آرای اصولگرایی باشد اما بخش اصلی آرای آقای لاریجانی در سبد اصلاح طلبان است. به عبارت دیگر، ارزش افزوده آقای لاریجانی و نامزد اصلاح طلبان از آرای خاکستری است که اگر به مشارکت ترغیب شوند، آرای آنها در سبد یکی از این دو قرار خواهد گرفت.

میرزایی‌نیکو: تایید صلاحیت تاج‌زاده و احمدی‌نژاد به شور انتخاباتی می‌انجامد

یک نماینده سابق مجلس تاکید کرد: انتخابات نیاز به شور و نشاط دارد و افرادی مانند احمدی نژاد و تاجزاده می‌توانند باعث این امر شوند.قاسم میرزایی‌‌نیکو در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی میزان شانس ثبت‌نام‌کنندگان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای راه‌بابی به رقابت‌ها گفت: تا هنگامی که تائید صلاحیت‌ها و تکلیف نظارت استصوابی روشن و مشخص نشود، نمی‌توان تحلیل مناسبی برای آن‌چه که در صحنه انتخابات، رخ می‌دهد بیان کرد.این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور مثال اگر آقایان تاجزاده و احمدی‌نژاد را تائید صلاحیت کنند، قطعا یک شور ونشاط دیگری به وجود خواهد آمد و اتفاقات در جبهه هر دو طرف به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد که البته بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد و تصمیم گیرندگان این موضوع به فکر نشاط انتخاباتی باشند.

علم‌الهدی: کاندیداها را به‌ خاطر انتقاد از من رد صلاحیت نکنید

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در تماس تلفنی با رئیس هیات نظارت بر انتخابات این استان گفت: نباید داوطلبی را به‌ خاطر انتقاد از من رد صلاحیت کنید.سیداحمد علم‌الهدی با تاکید بر ضوابط قانونی و روند فراجناحی رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: از برخوردهای سلیقه‌ای در مواجهه با افراد و جریان‌ها پرهیز شود و عدالت و انصاف در رسیدگی به پرونده‌های داوطلبان مدنظر قرار گیرد.وی خاطرنشان کرد: نباید کاندیدایی را به خاطر انتقاد از من ردصلاحیت کنید، نگاه من به انتقاد سازنده نگاه رهبری معظم انقلاب است.علم الهدی در این تماس خواستار عمل به تکالیف قانونی و شرعی اعضای هیات نظارت در کلیه مراحل انتخابات امسال شد و سلامت انتخابات را وابسته به عملکرد آن‌ها دانست.

موسوی و رهنورد واکسن کرونا زدند

نرگس موسوی فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد ساعتی قبل با انتشار یک استوری در فضای فضای مجازی از واکسیناسیون پدر و مادر خود خبر داد.وی در این پیام نوشت:«والدین ما امروز ۲۷ اردیبهشت واکسن کرونا را دریافت کردند. پیش از این نیز چندین بار از سمت ماموران پیشنهاد دریافت واکسن داده شده بود، اما با توجه به اینکه واکسیناسیون عمومی آغاز نشده بود، ایشان نپذیرفته بوند.حال با توجه به شروع واکسیناسیون عمومی برای افراد بالای ۷۵ سال که از شنبه آغاز شده است و اینکه آن‌ها نیز مشمول این گروه سنی بودند، واکسیناسیون آن ها انجام پذیرفت»

تحلیل ابطحی از حضور مستقل رئیسی در انتخابات

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: سونامی ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه معادلات را بهم ریخته است.محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ثبت‌نام برخی از چهره‌ی‌های سیاسی در آخرین روز از ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، گفت: معتقدم روز آخر معادلاتی که برای این دوره از انتخابات مطرح می‌شد را بهم ریخت، این‌که اتفاقات سیاسی‌اش چه بود شاید بتوان حدس‌هایی زد اما نکته مشخص این است که تا قبل از روز آخر، اجماع جناح اصولگرا بر روی آقای رئیسی بود.این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: می‌توان گفت شاید به خاطر همین اجماع بود که آقای رئیسی که رئیس قوه قضائیه است، مجاب می شود تا به صحنه انتخابات ورود کند و خودش را در معرض رأی مردم قرار دهد، در حالی که خود رئیس یکی از قوای سه گانه کشور است.

وی ادامه داد: اعتقادم بر این است که سونامی ثبت‌نام‌هایی که در ستاد انتخابات رخ داد معادلات، بخصوص در جبهه اصولگرایان را بهم ریخت و تصمیمات را تحت تاثیر قرار داد که به تصور من با این روند مقداری کار برای آقای رئیسی مشکل می‌شود.ابطحی اظهار داشت: دو حالت در جریان اصولگرا و حامی آقای رئیسی وجود دارد، نخست این‌که شاید ایشان از صحنه آرایی جریان حامی‌اش یعنی آمدن نامزدهایی از احزاب جریان اصولگرایی مطلع بوده است که گفت «من مستقل آمده‌ام»؛ مورد بعدی نیز این است که می‌توان برای به کار بردن جمله «من مستقل آمده‌ام» در نظر گرفت این‌ است که شاید ایشان از صحنه‌آرایی به وجود آمده اطلاع نداشته که چنین چیزی را بیان کرده است و همین امر نشان می‌دهد که یک نوع عدم پیمان در جبهه اصولگرایی که مجموعاً روی ایشان اجماع کرده بودند دیده می‌شود، مگر این که دلایل خاص خودشان را داشته باشند، مانند این‌که در مناظرات به کمک آقای رئیسی بیایند و نهایت در پایان به یک ائتلافی برسند.ابطحی یاد آور شد: آقای جلیلی اگر از شورای نگهبان تأیید بگیرد و تا آخر بماند بخش زیادی از آرای رئیسی را مال خود خواهد کرد که این امر هم می‌تواند کار آقای رئیسی را مشکل کرده و حتی می‌تواند باعث شود انتخابات به دور دوم کشیده شود.

وعده اقتصادی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰: فساد ارزی را بر می‌دارم

شمس الدین حسینی گفت: مهمترین مسئله و مشکل که در سیاست ارزی وجود دارد چندگانه ای نرخ ارز و فساد ارزی است و قطعا بساط این فساد ارزی را من برمی دارم.شمس الدین حسینی، عضو کمیسیون بودجه مجلس یازدهم و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، گفت: یکی از محورهای اساسی دیپلماسی بین الملل امروز دیپلماسی اقتصادی است و متاسفانه آن چیزی که ما در کوران این مذاکرات کم داشتیم تخصص مسلط بر دیپلماسی اقتصادی است که باید آن را فعال کنیم.وی افزود: باتوجه به اینکه سالها خودم عضو مجمع صاحب سهم بانک جهانی و رئیس شورای اقتصاد دارایی اکو و باز عضو مجمع صاحبان سهم گروه بانک توسعه اسلامی بودم با نهادها و سازمانهای ملی و بین المللی آشنا هستم. بیش از ۲۰ سال پیش هماهنگ کننده برنامه ای به نام سازمان ملل متحد در سازمان برنامه و بودجه بودم لذا با یک تعامل هوشمندانه و عزت مندانه و منافع ملت ایران را پیگیری می کنم.این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شما اگر به متخصصان بازار سرمایه مراجعه کنید ملاحظه می کنید اصل نوین بازار سرمایه در ایران و پیاده سازی قانون جامع سرمایه بازار ایران در دوره مدیریت من و ریاست من در شورای عالی سرمایه انجام شد به همین دلیل و با تجربه ای که دارم من از نوسانات شدید بازار سرمایه پیشگیری خواهم کرد.

دفاع رجایی از کاندیداتوری محسن هاشمی: دولت او مانند دولت پدرش معتدل است

غلامعلی رجایی گفت: معشیت و اوضاع اقتصادی مردم دچار سختی شده و مردم در تامین مایحتاج خود دچار مشکل هستند، بنابراین آقای هاشمی در برنامه‌ای که به شورای نگهبان ارسال کردند رسیدگی به معیشت مردم را در اولویت خود قرار دادند.غلامعلی رجایی، فعال سیاسی در گفتگو با برنا با اشاره به شعار محسن هاشمی، نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری مبنی بر اینکه «اصلاح طلب میانه رو هستم»، گفت: محسن هاشمی با این شعار عنوان کرد می‌خواهد جریان اعتدال را به نمایندگی از پدرش هدایت کند چرا که ایشان پرچم‌دار تفکر مرحوم هاشمی رفسنجانی هستند هرچند که آقایان دیگری مانند اسحاق جهانگیری هم اگر در این عرصه حضور پیدا کنند حتما آرمان‌های آیت الله را تروج خواهند کرد اما همه مردم محسن هاشمی را به عنوان نماینده پدر می‌شناسند بنابراین به اعتقاد من مهندس هاشمی شعار بسیار درست و به جایی را انتخاب کردند چرا که نتیجه آن جلب توجه و همراهی کسانی‌ست که دل در گرو مکتب و راه و رسم معتدل هاشمی دارند.او افزود: اصلاح طلبان به سه گروه تندرو، میانه‌رو و کندرو که درواقع اصولگرای اصلاح طلب هستند، تقسیم می‌شوند اما محسن هاشمی با شعاری که گفت نشان داد از افراط و تفریط دوری کرده و می‌خواهد دولتی را تشکیل دهد که نه اصولگراست و نه اصلاح طلب درواقع دولت او مانند دولت پدر معتدل است و هم جریانات چپ و هم راست در آن حضور دارند.

رجایی با اشاره به عملکرد اجرایی محسن هاشمی تصریح کرد: ایشان از مجریان جوان و نیرومندی هستند که در حوزه مترو و شورای شهر تهران کارنامه قابل قبولی دارد هرچند که به هر مدیری می‌توان نقدهایی وارد کرد اما به نظر من ایشان از تجارب پدر به خوبی استفاده کرده به گونه‌ای که به جرات می‌توان گفت حوزه حمل و نقل شهری تهران، مدیون محسن هاشمی است به طورکلی او یک مدیر جوانی است که اندوخته سرشاری از تجارب پدر خود دارد.

واکنش کدخدایی به انتشار اسامی تایید صلاحیت شده انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در حال بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هستیم و از مردم و رسانه تقاضا داریم به اخبار غیر موثق استناد نکنند.عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتشار اسامی تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اسامی منتشر شده در فضای مجازی و برخی رسانه ها حقیقت ندارد و شورای نگهبان کاملا این اخبار را تکذیب می‌کند.وی افزود: ما در حال بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هستیم و پس از حصول نتیجه اسامی تایید صلاحیت شده را اعلام خواهیم کرد ، از مردم و رسانه تقاضا داریم به اخبار غیر موثق و کذب استناد نکنند.کدخدایی بیان کرد: قوه قضاییه باید با کسانی که نسبت به انتشار اخبار کذب و زود هنگام مبنی بر تایید و یا عدم تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برخورد کند.

اعضای «شورای راهبری» ستاد انتخاباتی‌ جهانگیری انتخاب شدند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۷ عضو «شورای راهبری» ستاد انتخاباتی‌اش را انتخاب کرده اما سیدرضا نوروززاده یکی از افرادی که به عنوان این شورا ذکر شده می‌گوید: هنوز بساط ستاد راه نیفتاده و حکمی هم به ما نرسیده است.اسحاق جهانگیری نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۷ عضو «شورای راهبری» ستاد انتخاباتی‌اش را انتخاب کرد.فاطمه پهلوانی، محمدرضا جلایی‌پور، حسین مرعشی، شهیندخت ملاوردی، محمد نعیمی‌پورر، سیدرضا نوروززاده و رضا ویسه از سوی اسحاق جهانگیری داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری به عنوان ۷ عضو «شورای راهبری» ستاد انتخاباتی‌ انتخاب شدند.سیدرضا نوروززاده درباره این احکام انتخاباتی از سوی جهانگیری گفت: آقای جهانگیری هنوز بساط انتخابات را راه‌اندازی نکرده است اما معتقدم که باید نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات را همراهی و یاری کنیم.وی خاطرنشان کرد: ما تابع نظر نهایی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان خواهیم بود.نوروززاده نه راه‌اندازی این شورای راهبری را تائید و نه رد کرد و در عین حال گفت هنوز حکمی بدست من نرسیده است.

کوشکی: رقبای اصلی لاریجانی و رئیسی هستند

کوشکی درباره آرایش نهایی نامزدها انتخاباتی در جریان اصولگرا نیز گفت: «آمدن رئیسی تکلیف همه را معلوم کرد اما نیروهای اصوگرا هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید از نامزد پوششی استفاده کنند مخصوصا برای مناظرات. علت نیز آن است که در این انتخابات برنده همان کسی است که بتواند در عملیات روانی موفق شود. اکنون اصلا نمی‌تواند گفت که چه کسی برنده این انتخابات است و مناظرات در تعیین نتیجه نقش مهمی خواهد داشت. به همین خاطر هم حداقلی یکی دو نفر از نیروهای ثبت نام کرده، برای کمک به رئیسی در مناظرات آمده‌اند».وی در پاسخ به اینکه آیا این انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد؟ گفت: «اینکه دو مرحله‌ای بشود یا نشود بستگی به عملیات روانی و فضای تبلیغاتی دارد اما آنچه که روشن است، این است که نامزدهای اصلی لایجانی و رئیسی نامزدهای بوده و بقیه نامزدها پوششی و کمکی هستند».کوشکی تاکید کرد: «برخلاف تصور خیلی‌ها در این دوره از انتخابات نمی‌توان گفت که آقای رئیسی الزاما برنده انتخابات است زیرا جریان اصلاحات از چند اهرم فشار قوی برخوردار است. اول اینکه از حمایت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که در انتخابات بی‌طرف نیستند، برخوردار است. دوما از ابزار فضای مجازی و بیشتر از همه اینستاگرام استفاده می‌کند و سوما اتاق فکر جنگ روانی را در اختیار دارد.»به گفته وی، « این سه ابزار بر رای آن دسته از رای‌دهنگان غیرسیاسی که در انتخابات شرکت می‌کنند، اثر خواهد داشت. رای این گروه می‌تواند تابعی از تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغات هنرپیشه‌ها و فوتبالیست‌های فعال در فضای مجازی باشد».

نقوی حسینی: شاید جهانگیری نامزد پوششی لاریجانی باشد

سید حسین نقوی حسینی درباره جایگاه انتخاباتی اسحاق جهانگیری به «نامه‌نیوز» گفت: «حضور آقای جهانگیری به عنوان یک نامزد کاملا اصلاح‌طلب از این جهت مثبت است که دیگر اصلاح‌طلبان نمی‌توانند بگویند نامزدی نداشتیم و اکنون جامعه می‌بیند که سلیقه اصلاح‌طلبی در میدان انتخابات است».او ادامه داد: «حالا باید ببینیم که این نامزد کاملا اصلاح‌طلب چه‌قدر شانس در انتخابات دارد. آقای جهانگیری معاون اول دو دولت آقای روحانی بوده است و در تمام اقدامات شریک است و مردم بین او و دولت روحانی تفاوتی قائل نیستند و حتما کارنامه دولت پای آقای جهانگیری نوشته می‌شود. آقای جهانگیری خودش بعد از ثبت نامش در انتخابات گفت اوضاع خیلی خراب است و بسیار عجیب است که اویی که خودش مسبب وضع موجود است نسبت به مشکلات کنونی گلایه می‌کند».او درباره اینکه آیا جهانگیری نامزد پوششی خواهد بود یا نه، بیان کرد: «ممکن است آقای جهانگیری نامزد پوششی آقای لاریجانی باشد و در نهایت همه اصلاح‌طلبان پشت آقای لاریجانی بایستند زیرا خود اصلاح‌طلبان هم می‌دانند آقای جهانگیری هیچ جایگاه خاصی در میان مردم ندارد».این نماینده سابق مجلس درخصوص میزان احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی اظهار کرد: «به نظرم جمع‌بندی دو جریان اعتدال و اصلاحات بر آقای لاریجانی خواهد بود زیرا اگر قرار بود بر نامزدی کاملا اصلاح‌طلب اجماع کنند آقای عارف نامزد می‌شد. وقتی آقای عارف نیامد این پیام مخابره شد که ممکن است اصلاح‌طلبان بر نامزدهای خود اجماع نکنند».

سایت اصولگرا: احمدی نژاد و تاجزاده دو روی یک سکه هستند

وب سایت خبری تحلیلی «مشرق نیوز» نزدیک به جریان اصولگرا با انتشار مطلبی به درخواست عضو شورای شهر تهران برای تاییدصلاحیت تاجزاده و احمدی نژاد برای رونق گرفتن انتخابات سیزدهم واکنش نشان داد.این وب سایت خبری با اشاره به یادداشت روز گذشته حسن رسولی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران در روزنامه اعتماد که از شورای نگهبان درخواست کرده بود تا صلاحیت آقای تاجزاده و احمدی‌نژاد و همه کسانی که در حقیقت شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی را دارند را برای رونق انتخابات تایید کند؛ نوشت:گزاره عجیب "هیچ اشکالی ندارد که هر کس و ناکسی در انتخابات تأیید صلاحیت شود" را صرفا می‌توان از زبان و قلم کسانی شنید که هیچ التزامی به امنیت و اقتصاد و آینده مردم ندارند و در فقدان عقلانیت مشغول سیاست‌ورزی هستند. شرایطی که دقیقا بر رجال ستادی جریان اصلاحات قابل انطباق است.رجالی که در سال 88 نشان دادند برای امنیت کشور پشیزی ارزش قائل نیستند، در انتخابات سال 92 اثبات کردند هیچ وقعی به کارنامه نامزدها و خصلت ضروری "همت جهادی" نمی‌گذارند، در انتخابات 96 نشان دادند که به قیمت منافع خود ولو به اشتباهات یک نامزد هم رأی مجدد می‌دهند و در ایام انتخابات مجلس یازدهم با وقاحت تمام از مسیر منافقانه "تحریم خاموش انتخابات" و خروج از دموکراسی عبور کردند!تحقیقا و منطقا از نظر چنین کسانی هیچ اشکالی ندارد که هر کس و نا کسی نامزد انتخابات باشد و صرفا مهم اینست که منافع این آقایان تأمین شود!

جالب است که رسولی در حالی مدعی برخورداری تاجزاده و احمدی‌نژاد از شرایط اصل 115 قانون اساسی شده است که یک نگاه ساده به مبانی این اصل با سابقه و گفته‌های دیروز و امروز رجلین فوق‌الاشاره تضادهای واضحی را نشان می‌دهد. زیرا مردم تاجزاده و احمدی‌نژاد را دو روی همان سکه‌ای می‌دانند که انتخابات را جز با نتیجه دلخواه خود قبول ندارد، صراحتا ابراز می‌دارد که انقیادی از قوانین موضوعه کشور ندارد و در بحث حسن سابقه نیز دچار سوء سابقه شده است.

تد کروز: نمی‌توانیم یک توافق هسته‌ای دیگر را تحمل کنیم

نماینده سنای آمریکا در توییتی ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران امنیت ملی آمریکا را در خطر قرار می‌دهد.تد کروز، نماینده تگزاس در سنای آمریکا روز دوشنبه در توییتی با ادعای اینکه جمهوری اسلامی ایران "امنیت ملی آمریکا و امنیت متحدانش" را در خطر قرار می‌دهد، نوشت: ایالات متحده و متحدان‌مان نمی‌توانند یک توافق هسته‌ای فاجعه‌بار اوباما-بایدنی دیگر با ایران را تحمل کنند

رونمایی سایت اصولگرا از گزینه معاون اولی جهانگیری

وب سایت مشرق نیوز با انتشار گزارشی ضمن اشاره به نامزدی اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به تحرکات پشت پرده جریان اصلاحات برای جمع آوری آرای خاکستری جامعه اشاره کرده و نوشت:عده ای در جریان اصلاحات به دنبال طرح جدیدی هستند تا به وسیله آن رأی های خاموش را وارد گود انتخابات کنند. در این طرح از اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای اصلی یاد می شود اما نکته حائز اهمیت آن همراه کردن لعیا جنیدی به عنوان معاون اول وی در عرصه انتخابات است. بنابر نظر تئورسین های اصلاحات در ایران جنبش زنان رفته رفته در حال شکل گیری است و در طول وقایع سیاسی آینده این جنبش بیشتر نمود خواهد داشت. از نظر این افراد زنان در ایران قابلیت رأی دادن بر اساس جنسیت را دارا هستند و اگر تا کنون این مسئله اتفاق نیفتاده و زنان رأی جنسیتی نداده اند به دلیل عدم توجه به آنان بوده است پس اگر اکنون جریانی بتواند زنان را به سمت رأی دادن جنسیتی سوق دهد می تواند جمعیت خاموش زیادی را پای صندوق های رأی آورد و برنده انتخابات شود.آنان به همین دلیل ترکیب یک کاندیدای متوسط مرد یعنی اسحاق جهانگیری و لعیا جنیدی را پیشنهاد داده­اند تا از جنبه تأیید صلاحیت شدن اسحاق جهانگیری مطمئن باشند و پس از تأیید وی محوریت مبارزات انتخاباتی مسئله حقوق زنان و لعیا جنیدی باشد و جمعیت خاموش زنان را پای صندوق ها آورد و جهانگیری به این وسیله راهی پاستور شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :