استاندار تهران:
استاندار تهران با تاکید بر ایجاد زمینه افزایش امید به زندگی گفت: منابع مالی استان تهران به سمت احداث بیمارستان و تجهیزات لوکس نرود بلکه باید برای زیرساخت‌های سلامت هزینه شود.
کد خبر: ۹۶۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴ 23 May 2021

به گزارش تابناک تهران، انوشیروان محسنی بندپی پیش از ظهر یکشنبه در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان مشترک با وبینار تغییرات جمعیت ایران و جهان اظهار داشت: پنجره جمعیتی استان تهران به این صورت است که میانگین جمعیت صفر تا ۱۴ سال در کشور ۲۴ درصد و تهران ۲۰.۳ درصد، جمعیت فعال در کشور ۶۹.۹ درصد و در تهران ۷۲.۳ درصد می‌باشد.

وی افزود: میانگین جمعیت بالای ۶۵ سال در کشور ۶.۱ درصد و در تهران ۷.۴ درصد می‌باشد، این در حالی است که امید به زندگی زنان در کشور ۷۴.۳۸ سال و در تهران ۷۲ سال و امید به زندگی در میان مردان در کشور ۷۱.۷ سال و در تهران ۷۰ سال می‌باشد.

استاندار تهران گفت: کمبود زیرساخت‌های بهداشتی در استان تهران مشهود است، در این زمینه در کشور به ازای هر هزار نفر یک خانه بهداشت و در استان تهران به ازای هر ۲۲۰۰ نفر می‌باشد؛ میزان مراکز بهداشتی شهری در کشور به ازای هر ۱۱ هزار نفر و در تهران به ازای هر ۲۵ هزار نفر و مراکز بهداشتی روستایی به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک مرکز است.

محسنی بندپی سپس بیان داشت: با توجه به این کمبودها یکی از راهبردهای مهمی که در شورای برنامه ریزی استان مصوب شده اینکه هیچیک از منابع مالی استان در زمینه تملک به سمت احداث بیمارستان و تجهیزات لوکس نرود بلکه در زمینه زیرساخت‌های سلامت هزینه شود تا زمینه افزایش امید به زندگی و تغییر نگرش جمعیتی فراهم شود

وی با اشاره به نقش مهم جمعیت در امر سیاستگذاری و آینده نگری اظهار داشت: رصد کردن جمعیت در برش‌های زمانی مختلف نقش مهمی در سیاستگذاری بر مبنای رویکرد آینده پژوهانه دارد و در این راستا استان تهران با پیچیدگی و مشکلات خاصی مواجه است، از یک طرف به درجه‌ای از توسعه یافتگی دست یافتیم؛ از سوی دیگر امید به زندگی و نرخ باروری در استان تهران پایین است.

استاندار تهران عنوان کرد: سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان اضافه می‌شود که این امر در نتیجه مهاجرت به استان است؛ همچنانکه طبق سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده و پیش بینی این است که جمعیت استان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۴ میلیون نفر می‌رسد.

محسنی بندپی سپس گفت: پراکندگی جمعیت در استان تهران نیز بسیار زیاد است و جمعیت برخی شهرستان‌های استان معادل جمعیت یک استان است و پراکندگی جمعیت نامعقول است؛ چنانچه تراکم جمعیت در کشور ۵۰ نفر در کیلومترمربع، در استان تهران ۹۹۰ نفر و در شهرستان بهارستان ۱۰ هزار نفر در کیلومترمربع می باش د

استاندار تهران با تاکید بر اینکه در زمینه بارورسازی زوج‌های نابارور بیمه‌ها بایستی پوشش بیمه‌ای گسترده داشته باشند با اشاره به لزوم پویایی سند جمعیتی استان ادامه داد: بایستی برنامه خاصی را برای استان تهران با پیچیدگی‌های خاص طراحی کنیم تا شرایطی فراهم شود تا شاخص‌های امید به زندگی در استان ارتقا یابد. و در زمینه کاهش طلاق نیز بایستی آموزش‌های پیش، حین و بعد ازدواج ارتقا یابد تا ظرفیت نقدپذیری و تاب آوری افراد بالاتر برود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار