یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: افشاگری به معنای پخش و گسترش بدی‌ها یا ضعف و نقایص شخصی یا شخصیتی افراد باهدف مطلع کردن افراد جامعه از بدی‌ها یک فرد و دست‌کاری در افکار و اذهان عمومی است.
کد خبر: ۹۶۸۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸ 02 June 2021
یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: افشاگری به معنای پخش و گسترش بدی‌ها یا ضعف و نقایص شخصی یا شخصیتی افراد باهدف مطلع کردن افراد جامعه از بدی‌ها یک فرد و دست‌کاری در افکار و اذهان عمومی است.

به گزارش تابناک همدان، خردادماه امسال ملت شریف ایران قرار است در ۴ انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا٬ میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری٬ میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری شرکت کنند. دراین‌بین انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دیگر رویداد‌های سیاسی از اهمیت بیشتری برخوردار است. انتخاباتی که اگر منجر به انتخاب فرد اصلح شود می‌تواند در سال‌های آینده تحولی شگرف در همه ابعاد در کشور ایجاد کند.

در این میان، اما اتفاقاتی نظیر برخی افشاگری‌ها رخ میدهد که درست یا غلط بودن آن می‌تواند در رای مردم به یکی از نامرد‌های انتخاباتی موثر باشد. افشاگری‌ای که برای خود اصولی دارد و اگر به موقع و در جای خود انجام نشود منکری بزرگ به حساب می‌آید. حال در این گفتگو می‌خواهیم ببینیم چقدر از "بِگم بِگم "‌های نامزد‌های انتخاباتی درست، شرعی، قانونی و به موقع است.

افشاگری در جای خود لازم و واجب است زیراکسانی که در جامعه دارای موقعیتی هستند و انحراف و گمراهی آن‌ها در جامعه اثر می‌گذارد، باید افشا کرد و به مبارزه فرهنگی با آن‌ها پرداخت

محمدجواد بیات در گفتگو با تسنیم با تشریح منکرات تبلیغاتی و نتایج سو این کار در جامعه، افشاگری را یکی از مصادیق منکرات تبلیغاتی دانست و اظهار داشت: افشاگری به معنای پخش و گسترش بدی‌ها یا ضعف و نقایص شخصی یا شخصیتی افراد باهدف مطلع کردن افراد جامعه از بدی‌ها یک فرد و دست‌کاری در افکار و اذهان عمومی است.

وی توضیح داد: اقدام برای رسیدن به این هدف شیطانی از هر راهی که باشد، گناهی بزرگ است، زیرا حفظ آبرو و حرمت مسلمان وظیفه‌ای همگانی و به‌مراتب از حفظ حرمت کعبه بالاتر است؛ بنابراین برای انجام این عمل غیرانسانی، هیچ توجیه معقول و منطقی و هیچ نیت خیرخواهانه‌ای قابل‌تصور نیست، زیرا بهترین شیوه جلوگیری از مفاسد و انحرافات اشخاص، اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: در کتاب انتخابات و مجلس از نگاه امام خمینی (ره) ص ۱۰۵ آمده است: هیچ گروه و شخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند یا خدای‌نخواسته افشاگری نمایند. در کتاب واجبات و محرمات آیت‌الله مشکینی مسئله ۳۲۹ عنوان گردیده است: حرام است تجسس از عقاید قلبی و اسرار داخلی مؤمن به‌منظور ایذا و رسوا کردن او. البته از این سخنان نباید سوءاستفاده شود، چراکه افشاگری در جای خود لازم و واجب است. زیراکسانی که در جامعه دارای موقعیتی هستند و انحراف و گمراهی آن‌ها در جامعه اثر می‌گذارد، باید افشا کرد و به مبارزه فرهنگی با آن‌ها پرداخت.

وی افزود: در کتاب گناه شناسی، استاد محسن قرائتی ص ۲۲۳ آمده است: کسی که شراب می‌خورد و پشت فرمان اتوبوس می‌نشیند باید او را افشاء کرد، زیرا جان مسافران درخطر است، ولی اگر کسی مخفیانه در خانه خود شراب خورد جایز نیست به نام افشاگری آبروی او را بریزیم. حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به استفتاء افشای افکار انحرافی و سوابق کاندیدا‌ها که دارای چه حکمی است؟ به شماره ۶۵۶۷۳، ۸۶/۵/۲۱ چنین مرقوم فرمودند: آنچه برای حفظ کشور لازم است افشای آن لازم است.

چسباندن عکس‌ها و اطلاعیه‌ها و شعارنوشته‌های تبلیغاتی ونیز شعارنویسی بر روی امکان عمومی به دلیل اینکه تصرف در بیت‌المال مسلمین و برخلاف قوانین مصوب کشور و نیز ایجاد نوعی بی‌نظمی اجتماعی به‌حساب می‌آید، کاری برخلاف شرع مقدس بوده و حرام است

بیات بابیان اینکه موضوع عکس و اطلاعیه غیرمجاز نیز حائز اهمیت است گفت: کاندیدا‌ها و طرفداران آن‌ها به‌منظور شناساندن خود یا نامزد موردنظر خویش اجازه دارند در چارچوب زمان مشخص‌شده از وسایل و ابزار‌های متفاوت و مشخص‌شده، از قبیل چاپ عکس، پوستر، پارچه نوشته، جزوه‌های مختلف زندگینامه، لوح فشرده و ... استفاده تبلیغاتی کرده و به روشنگری بپردازند، ولی در این خصوص دو نکته اساسی را باید مدنظر داشته باشند. اول اینکه حدود شرعی را مراعات کنند، دوم اینکه از قوانین و مقررات تخلف نکنند.

وی ادامه داد: بر اساس فتاوای فق‌های شیعه تکثیر و انتشار هر نوع تصویر اعم از مرد یا زن که توجه نامحرم را به خود جلب کند و تحریک‌آمیز باشد جایز نیست. مقام معظم رهبری می‌فرماید: فضای تبلیغات معمول دنیا متفاوت است. امروز در دنیا، دموکراسی یک دموکراسی حقیقی نیست، زیرا فشار‌های تبلیغات پرزرق‌وبرق وتو خالی آن‌چنان با سخنان فریب آمیز بر ذهن مردم سنگینی می‌کند که امکان انتخاب درست را به مردم نمی‌دهد ونمی گذارند آن‌ها خود فکر کنند و تصمیم بگیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصرف در اموال عمومی و خصوصی را دیگر منکرات انتخاباتی برشمرد و اظهار داشت: چسباندن عکس‌ها و اطلاعیه‌ها و شعارنوشته‌های تبلیغاتی ونیز شعارنویسی بر روی امکان عمومی به دلیل اینکه تصرف در بیت‌المال مسلمین و برخلاف قوانین مصوب کشور و نیز ایجاد نوعی بی‌نظمی اجتماعی به‌حساب می‌آید، کاری برخلاف شرع مقدس بوده و حرام است. همچنین انجام این‌گونه کار‌ها روی دیوار و اموال شخصی افراد چنانچه بدون رضایت مالکین محترم آن‌ها صورت گیرد در اموال دیگران و ضایع کردن حق‌الناس به شمار می‌آید و ازنظر شرعی ضامن بوده و می‌بایست رضایت آنان را به دست آورند.

وی مطرح کرد: بدیهی است استفاده از امکانات و لوازم دولتی برای تبلیغ به نفع کاندیداها، بر اساس نظرات فق‌های محترم شیعه، افرادی که به هر نحو از اموال بیت‌المال استفاده شخصی می‌کنند شرعاً ضامن بوده و هزینه‌های مصرف‌شده می‌بایست به بیت‌المال برگردانده شود.

بیات با اشاره به اینکه مدیران ادارات و مراکز دولتی نیز اجازه واگذاری امکانات و لوازم به نامزد‌های انتخاباتی را نخواهند داشت عنوان کرد: گزارش‌های مردمی به مراجع ذیصلاح می‌تواند عامل بازدارنده از ادامه تخلفات انتخاباتی گردد و در جای خود درخور تحسین است.

وی درباره تعصبات غیردینی نیز افزود: این مهم نیز یکی از آسیب‌های دوران انتخابات است که شامل توجهات بیش‌ازحد برخی کاندیدا‌ها یا طرفداران آن‌ها به گرایش‌های قومی، قبیله‌ای، صنفی و عشیره‌ای برای به دست آوردن آرای بیشتر به‌منظور رسیدن به اهداف خود، می‌شود. بدیهی است چنانچه رأی دادن به این‌گونه افراد تنها بر مبنای تعصبات فامیلی یا قومی و قبیله‌ای باشد از روی تعصبات جاهلی به‌حساب آمده و مورد نهی خواهد بود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار