کد خبر: ۹۶۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹ 03 June 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، محمدرضا بیدخام  مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران درپاسخ به انتقادها درباره واگذاری شرکت مخابرات ایران گفت: نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی انجام و تمام فرآیندهای قانونی آن طی شده است، این فرآیند توسط مراجع ذی‌ربط بررسی و تائید شده و تاکنون گزارشی مبنی بر مشکل در خصوص این واگذاری دریافت نشده است و اگر مساله‌ای در این خصوص وجود دارد، باید به قانون مراجعه شود.

به گفته مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران اگرچه قرار بوده پنج میلیون پورت VDSL به مشتریان واگذار شود، اما تا زمانی که منابع لازم وجود نداشته باشد، توسعه هم به سختی انجام می‌شود و از این رو، حاکمیت باید شرکتی را که مهمترین شرکت حوزه ارتباطات در کشور است، حمایت کند تا توسعه‌های لازم با توجه به نیازهای روزمره مشتریان انجام شود.

وی با اشاره به آمار تلفن ثابت و تعداد مشترکان پهن‌باند قبل و بعد از خصوصی‌سازی بیان کرد: شرکت مخابرات ایران قبل از خصوصی‌سازی حدود ۸۵۰ هزار مشترک پهن‌باند داشته و در حال حاضر حدود ۹ میلیون مشترک پهن‌باند دارد. این آمار اصلا قابل قیاس با قبل از خصوصی‌سازی نیست. آمار و ارقام نشان‌دهنده فعالیت مخابرات در همه حوزه‌های ارتباطی در سراسر کشور است، اما اینکه آیا این توسعه‌ها متناسب با نیاز مشترکان است یا نه، موضوع دیگری است که جای بررسی همه‌جانبه دارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: شرکت مخابرات طبق مقررات و قوانین، تمامی زیرساخت‌های اپراتورهای ثابت و همراه را تامین می‌کند. همه شرکت‌های FCP و اپراتورهای همراه زیرساخت‌های مورد نیازشان را از مخابرات دریافت می‌کنند و در حوزه تامین ارتباطات روستایی هم فعالیت‌های شرکت مخابرات بسیار گسترده است. اگر توسعه‌ای نبود، نمی‌توانستیم زیرساخت‌های لازم را برای همه ذی‌نفعان حوزه ارتباطات فراهم کنیم.

سهم بازار شرکت‌های FCP و مخابرات ایران، تقریبا برابر است

مهندس بیدخام درباره انتقادها نسبت به انحصار مخابرات بیان کرد: اینکه می‌گویند انحصار زیرساخت‌ها دست مخابرات بوده، حرف دقیقی نیست، در این زمینه اعداد و ارقام مشخص‌کننده است. سهم بازار شرکت‌های FCP و مخابرات ایران در حوزه پهن‌باند تقریبا برابر است. در بحث زیرساخت هم شرکت مخابرات طبق مصوبات و قوانین ابلاغی سازمان تنظیم مقررات اقدام کرده و به شرکت‌ها زیرساخت و امکانات مورد نیاز را ارائه داده است

وی ادامه داد: قراردادی که با شرکت‌های FCP منعقد می‌شود مطابق با مقررات و مصوبات سازمان تنظیم و مقررات است و فراتر از آن نیست. ما امکاناتی که اپراتورها و شرکت‌های FCP از ما خواستند، در اختیارشان قرار می‌دهیم و این با اشاعه بحث انحصار منافات دارد. در حال حاضر در حوزه بیت‌استریم با پنج شرکت طبق مقررات قرارداد امضا کرده‌ایم. سهم بازار موجود در حوزه باند پهن بین همه اپراتورها نشان می‌دهد آیا واقعا انحصاری وجود دارد یا خیر.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه عمده دلیل عدم توسعه این است که ما منابع مالی مورد نیاز برای توسعه را نداریم، افزود: در حدود ۱۲ سال گذشته، تعرفه تلفن ثابت با وجود افزایش تورم در همه حوزه‌های جامعه، تغییری نکرده، روند حاشیه سود شرکت مخابرات ایران در بخش ثابت به دلیل تورم و عدم تناسب تعرفه‌ها نزولی است. سودآوری مخابرات در بخش تلفن ثابت در سال ۱۳۹۸ حدود یک درصد بوده که در سال ۱۳۹۹ تبدیل به زیان شده و ما روند کاهشی را در حاشیه سود شرکت مخابرات ایران شاهدیم.

وعده پنج میلیون پورت VDSL به دلیل کمبود منابع، انجام نشد

مهندس بیدخام ادامه داد: قرار بوده پنج میلیون پورت ADSL و VDSL بر اساس توافق‌ بین شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات واگذار شود، اما مخابرات به دلیل نبود منابع و عدم پشتیبانی مناسب، نتوانست این کار را انجام دهد. حمایت و پشتیبانی از اپراتوری که مهمترین اپراتور حوزه ارتباطاتی کشور محسوب می‌شود، امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه شرکت مخابرات در حوزه‌های مختلف، تسهیلات مختلفی را به شرکت‌های FCP ارائه می‌دهد، افزود: قرارداد FCP ها در بحث رانژه (خطوط تلفن) مربوط به سال ۹۵ است اما آیا تورم در این سال‌ها افزایش پیدا نکرده؟ در حال حاضر هزینه یک سیم رانژه برای ما حدود ۱۰۰ هزار تومان است، اما مبلغی که FCP ها پرداخت می‌کنند حدود ۱۲ هزار تومان است. برق مصرفی را با قیمت روز پرداخت می‌کنیم اما با قیمت پنج سال پیش برای شرکت‌های FCP محاسبه می‌شود. به همین دلایل پاسخگویی به نیاز این شرکت‌ها عملا دچار مشکل و زمان‌بر شده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: هزینه نگهداری شرکت مخابرات ایران برای یک خط تلفن ثابت، حدود ۲۱ هزار تومان است، اما پولی که از مشترک می‌گیریم ۵۸۰۰ تومان است. ما باید به بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی حداقل در حوزه ترمیم تعرفه‌ها کمک کنیم. ما در کنار حاکمیت هستیم اما آنها هم باید کمک کنند تا ارتباطات ثابت از این بحران خارج شود. اینکه همه تقصیرات را به شرکت مخابرات ایران برگردانیم، کار صحیحی نیست.

مخابرات ایران، زیربنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است

مهندس بیدخام با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران سرمایه ملی حدود ۶۵ ساله است که زیرساخت و زیربنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را تامین می‌کند، افزود: در حوزه شبکه ملی اطلاعات، نقش شرکت مخابرات ایران در حوزه شبکه دسترسی بسیار مهم است. توسعه بسیاری از لایه‌های ارتباطی، منوط به توسعه زیرساخت‌های شرکت مخابرات ایران است و در غیر این صورت در ارائه تکنولوژی‌های جدید هم ما توفیق چندانی نخواهیم داشت.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به انتقادات نسبت به اختلال در حوزه ارتباطات و بروز مشکل کیفیت و سرعت، بیان کرد: در حوزه اینترنت ثابت، دو بخش حائز اهمیت است، بخش داخلی شرکت مخابرات ایران و دیگری خارج شرکت است. پهنای باند مورد نیاز اپراتورها تنها به صورت انحصاری از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می‌شود، در برخی از موارد کیفیت پهنای باند افت می‌کند و این در کیفیت سرویس‌ها تاثیرگذار است و باعث می‌شود اینترنت ثابت دچار اختلالاتی شود و از آن‌جا که ما شرکت بزرگ‌تری هستیم، این مشکل بیشتر خود را نشان می‌دهد.

برخورد با مخابرات، متفاوت با سایر شرکت‌هاست

مهندس بیدخام با بیان اینکه برخوردها با شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی، در مقایسه با سایر شرکت‌ها متفاوت است، گفت: مخابرات موظف است در تمامی نقاط و روستاهای کشور سرویس‌های ارتباطی ارائه دهد، اما از سایر اپراتورها چنین انتظاری نیست. در حوزه تلفن ثابت، ۱۷ شرکت مجوز ارائه تلفن ثابت دارند، اما برخوردی که با مخابرات می‌شود، متفاوت با سایر شرکت‌ها است.

وی با اشاره به مشکلات داخلی شرکت مخابرات ایران بیان کرد: ما قبول داریم که در حوزه نوسازی و بازسازی شبکه اقدامات مطلوب بیشتری باید انجام شود، اما یکی از مهمترین علتی که تاکنون این اتفاق نیفتاده، عدم وجود منابع مالی مورد نیاز جهت پشتیبانی، نوسازی و بازسازی شبکه مخابرات ایران است و برای رفع این مشکل، باید باتوجه به تورم روزمره، ترمیم تعرفه‌ای برای مخابرات صورت گیرد تا بتوانیم کیفیت پشتیبانی و بازسازی شبکه اینترنت ثابت را انجام دهیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه مخابرات منابعی برای توسعه ندارد، گفت: فلسفه کار ما این است که بتوانیم توسعه و پشتیبانی و نگهداری مطلوب داشته باشیم، اما در حال حاضر با شرایط موجود، شرکت مخابرات ایران منابع مالی برای توسعه ندارد. ما تابع قوانین و مقررات وزارت ارتباطات هستیم، اما باید حمایت لازم صورت گیرد تا مخابرات ایران از این وضعیت بحرانی خارج شود.

مذاکرات خوبی هم با شورای عالی رقابت و کمیسیون تنظیم مقررات در حال انجام است که امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد و مشترکان و همه ذی‌نفعان از این امر منتفع شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار