کد خبر: ۹۶۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸ 03 June 2021
یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: هرگاه تکلیف شرعی بر عهده شخصی واقع شد در صورتی از انسان ساقط می‌شود که آنچه لازم بوده را به نحو احسن هدف‌گیری کرده و انجام دهد یعنی باید محاسبه کند که رأی او در جهت تقویت حکومت دینی و عزت اسلام است یا خیر.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ خردادماه امسال ملت شریف ایران قرار است در ۴ انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا٬ میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری٬ میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری شرکت کنند. دراین‌بین انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دیگر رویداد‌های سیاسی از اهمیت بیشتری برخوردار است. انتخاباتی که اگر منجر به انتخاب فرد اصلح شود می‌تواند در سال‌های آینده تحولی شگرف در همه ابعاد در کشور ایجاد کند.

محمدجواد بیات در گفتگو با تسنیم با بررسی ابعاد شخصیتی فرد اصلح اظهار داشت: انسان مکلف علاوه بر حضور درصحنه انتخابات می‌بایست رأی هدفمندانه به صندوق بی اندازد.

وی بابیان اینکه صرف مشارکت، ادای تکلیف نیست، بلکه رأی فرد باید هدفمند باشد افزود: این مطلب یعنی هرگاه تکلیف شرعی بر عهده شخصی واقع شد در صورتی از انسان ساقط می‌شود که آنچه لازم بوده را به نحو احسن هدف‌گیری کرده و انجام دهد، یعنی محاسبه کند که رأی او در جهت تقویت حکومت دینی، اعتلا و عزت اسلام و همچنین استحکام جایگاه ولایت خواهد بود یا نه.

در کتاب احکام انتخابات ص ۱۰۰ آمده است: در این هنگام وظیفه رأی‌دهنده فراتر از این است؛ یعنی پس از تائید صلاحیت نامزد‌ها صاحب‌رأی باید با تفکر و تحقیق از میان آن‌ها گزینه اصلح را انتخاب کند تا به تکلیفش عمل کرده باشد. ازاین‌رو در صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۷ می‌خوانیم:اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی می‌کنید و این‌یک محکی برای خودتان است که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای خودتان

این تحلیلگر توضیح داد: اگر رأی فرد مکلف تقویت‌کننده حاکمیت اسلام و نظام جمهوری اسلامی بود این رأی هدفمند است والا به تکلیف خود عمل‌نکرده است. علامه امینی در کتاب الغدیر ج ۸ ص ۲۹۱ به نقل از پیامبر اکرم (ص) می‌نویسد: هرکس از مسلمانان کارگزاری را بر سرکار بیاورد و به او مسئولیت بدهد درحالی‌که می‌داند در بین مسلمانان فردی وجود دارد که او برای این کار سزاوارتر و به کتاب و سنت پیامبر (ص) آشناتر است آن‌کس به خدا و رسول خدا (ص) و جمیع مسلمانان خیانت کرده است.

وی عنوان کرد: بر اساس این حدیث شریف چنانچه رأی‌دهنده عمداً وی را بر مبنای برخی گرایش‌های نفسانی و جناحی، فرد اصلح را کنار نهاده و شخص دیگری را انتخاب و بکار گمارد به‌یقین خائن به خدا و رسولش و مسلمین خواهد بود.

بیات با اشاره به اینکه تائید داوطلبان از سوی مراجع قانونی به معنای برخورداری آن‌ها از شرایط نسبی و برخوردار بودن از حداقل‌های ریاست جمهوری و جواز ورود درصحنه انتخابات بوده و صلاحیت داشتن آن مقام است اظهار داشت: در کتاب احکام انتخابات ص ۱۰۰ آمده است: در این هنگام وظیفه رأی‌دهنده فراتر از این است؛ یعنی پس از تائید صلاحیت نامزد‌ها صاحب‌رأی باید با تفکر و تحقیق از میان آن‌ها گزینه اصلح را انتخاب کند تا به تکلیفش عمل کرده باشد. ازاین‌رو در صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۷ می‌خوانیم:اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی می‌کنید و این‌یک محکی برای خودتان است که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای خودتان.

وی بابیان اینکه مقام معظم رهبری نیز در این رابطه می‌فرماید، هم چنان‌که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است مطرح کرد: داشتن بینش سیاسی یکی از معیار‌های اصلی فرد اصلح است. بر اساس سخنان امام علی (ع) تخصص و کارایی اجرایی در مسئولان و کارگزاران حکومت، به‌تن‌هایی کافی نیست، بلکه لازم است کارگزاران دارای بینش و آگاهی سیاسی باشند تا مغلوب و فریفته دیگران به‌ویژه دشمنان نشوند و در اداره امور کشور، و رتق‌وفتق امور مردم‌فریب نخورد و بتواند جامعه اسلامی را به بالاترین درجه کمال برسانند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تشریح دیگر احادیث ذکرشده دراین‌باره اظهار داشت: در حدیث ۳۸۳ غررالحکم امام علی (ع) فرموده است: آفت کارگزاران، در ناتوانی در بینش سیاسی است و یا در حدیث ۸۵۳۶ نیز می‌فرمایند؛ کسی که در سیاست کوتاه‌فکر باشد، مدت ریاستش اندک خواهد بود.

یکی از معیار‌های بنیادین کارگزاران نظام دینی، داشتن شهامت، شجاعت و جرئت بیان نظرات خود، استقلال رأی، نترسیدن از دشمنان داخلی و خارجی و باج ندادن به جناح‌ها و گروه‌های معارض و غیرخودی است. چه‌بسا نبودن روحیه مقاومت و شجاعت انقلابی دریک کارگزار دینی، سبب جرئت یافتن دشمنان و پیدا کردن چشم طمع آنان می‌شود

وی بیان کرد: بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز می‌فرماید: انتخاب اصلح برای مسلمین، یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه‌چیز را بفهمد. باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد.

بیات انصاف و دوری از ستم را از دیگر معیار‌های فرد اصلح برشمرد و عنوان کرد: از مهم‌ترین شرایط مسئولان نظام، رعایت انصاف، عدل و قسط در برنامه‌ریزی‌ها، رفتار‌ها و تمامی شئون اجتماعی و سیاسی است؛ بنابراین پرهیز از هرگونه ظلم و ستم به دیگران به‌ویژه مردم منتخبش بر وی واجب خواهد بود.

وی ادامه داد: قرآن کریم نیز با صراحت و قاطعیت این صفت را در سوره هود آیه ۱۱۳ تعیین کرده و می‌فرماید: "و (شما مؤمنان) هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست و بدان‌ها دلگرم باشید وگرنه آتش (کیفر آنان) در شما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید داشت و هرگز کسی یاری شما نخواهد کرد. " پس بر این اساس باید در واگذاری امر خطیر ریاست جمهوری و سپردن آن به فرد اصلح و شایسته دقت کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با این توضیح که بدیهی است بدخواهان با طراحی و مهندسی افکار، ایجاد و القاء شبهه درصدند مسیر اصلی انتخاب صحیح را به انحراف بکشانند که مراقبت و دقت لازم است گفت: اعتماد به اهل خبره و کارشناسان امر، ارتقاء دانش رسانه‌ای در فضای مجازی می‌تواند یکی از ده‌ها راهکار در جهت تحقق این مهم باشد.

وی درباره دیگر ویژگی‌های فرد اصلح اظهار داشت: یکی از معیار‌های بنیادین کارگزاران نظام دینی، داشتن شهامت، شجاعت و جرئت بیان نظرات خود، استقلال رأی، نترسیدن از دشمنان داخلی و خارجی و باج ندادن به جناح‌ها و گروه‌های معارض و غیرخودی است. چه‌بسا نبودن روحیه مقاومت و شجاعت انقلابی دریک کارگزار دینی، سبب جرئت یافتن دشمنان و پیدا کردن چشم طمع آنان می‌شود.

بیات افزود: امام خمینی (ره) دراین‌باره می‌فرماید: کسانی را انتخاب می‌کنید، باید مسائل را تشخیص دهند، نه افرادی باشند که اگر روس یا قدرت دیگری تشر زد بترسند، باید بایستند و مقابله کنند. روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ ۷۴/۱۱/ نیز ۲۱ به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت؛ آن‌کسی که اسلام را نمی‌پسندد و مقررات اسلامی را قبول نمی‌کند، برای خاطر دل بیگانگان و خوش‌آمد دیگران به انقلاب و ارزش‌های انقلابی خیانت می‌کند و یا به خاطر ترس از دیگران به‌جای اینکه به ملت گرایش نشان دهد، به دشمن گرایش نشان می‌دهد و آن‌کسی که تقوای لازم را ندارد... و اهل دنیا است و فقط برای نام و نشان و استفاده شخصی این مسئولیت را می‌خواهد، او لایق و شایسته این کار نیست.

یکی از اهداف و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی نیز به آن اشاره‌شده است رفع محرومیت و فشار از مردم متدین و خدمت به اقشار مختلف جامعه به‌ویژه مستضعفان، پابرهنگان، نیازمندان و ... است؛ بنابراین دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلام به‌ویژه رئیس‌جمهور نه‌تن‌ها باید خود را وقف خدمت به محرومان و نیازمندان کند بلکه لازم است همواره ارتباط مستقیم و دوستانه‌ای نیز با آنان برقرار کنند. در غیر این صورت، لیاقت و صلاحیت مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران را ندارند و نمی‌توانند منتخب ملت اسلامی ایران باشند

وی حمایت از محرومان را یکی از شاخصه‌های فرد اصلح دانست و مطرح کرد: یکی از اهداف و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی نیز به آن اشاره‌شده است رفع محرومیت و فشار از مردم متدین و خدمت به اقشار مختلف جامعه به‌ویژه مستضعفان، پابرهنگان، نیازمندان و ... است؛ بنابراین دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلام به‌ویژه رئیس‌جمهور نه‌تن‌ها باید خود را وقف خدمت به محرومان و نیازمندان کند بلکه لازم است همواره ارتباط مستقیم و دوستانه‌ای نیز با آنان برقرار کنند. در غیر این صورت، لیاقت و صلاحیت مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران را ندارند و نمی‌توانند منتخب ملت اسلامی ایران باشند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بابیان اینکه در صحیفه نور ج ۱۵ ص ۱۶۳ به نقل از حضرت امام چنین درج‌شده است که اشخاصی که معروف هستند به خدمت مردم، آن‌ها را تعیین بکنند گفت: مقام معظم رهبری نیز در پیامی در تاریخ ۷۱/۳/۷ این مهم را برای مسئولان نظام معین کرده و فرمودند: در تنظیم برنامه‌های کشور، اصلی‌ترین مسئله عبارت است از رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف، محروم و پابرهنگان از تبعات دوران ستم‌شاهی و آثار سلطه بیگانگان.

وی بیان کرد: معیار بعدی و از شروط اساسی در انتخابات کارگزاران و مسئولان نظام به‌ویژه رئیس‌جمهور برخورداری آنان از صلاحیت اخلاقی است؛ بیست و ششم آذرماه سال ۸۲ مقام معظم رهبری در سفر به استان قزوین در اجتماع پرشکوه مردم در بیاناتی فرمودند؛ در نظام جمهوری اسلامی غیر از دانایی و کفایت سیاسی، کفایت اخلاقی و اعتقادی هم لازم است؛ افرادی نگویند که اخلاق و عقیده مسئله شخصی انسان‌هاست. بله، اخلاق و عقیده مسئله شخصی انسان‌هاست، اما نه برای مسئول.


من اگر در جایگاه مسئولیت قرار گرفتم و اخلاق زشتی داشتم؛ فهم بدی از مسائل جامعه داشتم و معتقد بودم که باید جیب خودم را پر کنم، نمی‌توانم به مردم بگویم این عقیده و اخلاق شخصی من است و اخلاق و عقیده من ربطی به کسی ندارد. برای یک مسئول عقیده و اخلاق مسئله شخصی نیست. مسئله اجتماعی و عمومی است؛ حاکم شدن بر سرنوشت مردم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار