تابناک-وزیر نیرو با اشاره به‌ آغاز کار اجرایی پروژه نیروگاه حرارتی سیریک در هرمزگان، گفت: بدیهی است که این پروژه نقش مهمی در توسعه و رونق فعالیت در منطقه و استان هرمزگان خواهد داشت.اکنون استان هرمزگان از لحاظ ظرفیت‌های تولید برق برای توسعه استان و تامین آب شیرین از دریا وضعیت بسیار خوبی در پیش رو دارد.
کد خبر: ۹۷۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳ 10 June 2021
به گزارش تابناک هرمزگان "رضا اردکانیان" در حاشیه دهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران، در خصوص جزئیات آغاز این پروژه، اظهار کرد: پنج سال پیش، وام دولتی فدراسیون روسیه به میزان پنج میلیارد یورو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در دستور کار دو دولت ایران و روسیه قرار گرفت.
وی افزود: طرح‌هایی برای استفاده از این وام مورد توافق طرفین واقع شد. به دلایل مختلفی از جمله بروکراسی‌ پیچیده در هر دو سازمان دولت و مشکلات اداری، مالی و سایر مسائل، عملا گام اجرایی جدی برای این پروژه تاکنون برداشته نشده بود.
وی ادامه داد: این پروژه از حدود ۲.۵ سال پیش بعد از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک، کارها در مسیر پیشرفت قرار گرفت، باید مصوبات متعددی در دو دولت تهیه می‌شد، مجوزات لازم داده می‌شد و توافقات جزئی صورت می‌گرفت و حتی در این فاصله تغییر پیمانکار هم انجام شد.
اردکانیان با بیان اینکه در اسفندماه سال ۹۸، ضمانت‌نامه بانکی اولین پروژه به نام نیروگاه حرارتی سیریک صادر شد، گفت: این نیروگاه با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بوده و اخیرا موفق شدیم تا اعتبار اسنادی را گشایش کنیم.
وی ادامه داد: امروز با حضور نماینده وزارت انرژی روسيه و شرکت پیمانکاری و شرکای ایرانی، کار اجرای این پروژه به صورت عملی و رسمی آغاز می‌شود و ظرف حدود ۴۰ ماه آینده تمامی واحدهای این نیروگاه به مدار خواهند آمد که اولین واحد آن حدود سال ۱۴۰۳ بهره‌برداری خواهد شد.
وی در خصوص اهمیت این پروژه گفت: اهميت این نیروگاه به جهت ظرفیت در حفظ پایداری شبکه برق در جنوب و شرق کشور است؛ هم‌چنین به لحاظ مجاورت با دریا امکان استفاده از سوخت جایگزین در آن وجود دارد که به معنای صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در حد دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز در سال است.
وزیر نیرو اظهار کرد: تمامی سرمایه‌گذاری این پروژه از طریق وام انجام گرفته و طبق قراردادها، ۸۵ درصد فاینانس‌ها برعهده مرجع وام دهنده و ۱۵ درصد مابقی برعهده وام گیرنده است.
وی افزود: تمامی برق تولید شده در این نیروگاه متعلق به مردم استان هرمزگان و کشور است زیرا ما شبکه سراسری برق داریم و تمامی آب و برق کشور متعلق به ملت ایران است. ما کشور پهناور و ثروتمندی داریم و همانطور که منابع انسانی آن گران قدرترین ثروت بوده و متعلق به کل مردم است، تمامی منابع زیرزمینی، روی زمینی و ... نیز از آن تمامی مردم است.
  • خبرنگار:امیررضا آزاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار