بهزاد جلیلیان در گفتگو با تابناک:
مدیر امور شعب بانک ملی استان کرمانشاه گفت:چک های عمومی(آزاد) فقط برای استفاده شخصی صاحب حساب صادر می شود.
کد خبر: ۹۷۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 12 June 2021

چک های عمومی(آزاد)برای واگذاری به غیر صادر نمی شودبهزاد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد:افرادی که دارای حساب جاری و از دسته چک استفاده می کنندو  به هر دلیلی دسته چک در اختیار یا در دسترس نباشد می توانند از بانک تقاضا کنند تاعمومی(آزاد) در اختیارشان بگذارد.

وی افزود: سقف استفاده از چک های عمومی برای هر حساب در سال حداکثر ۵ عدد چک و در هربار حداکثر ۲ عدد، یعنی فرد نمی تواند در طول یک سال بیش از ۵ عدد چک عمومی استفاده کند.

مدیر امور شعب بانک ملی تصریح کرد: چک های عمومی برای واگذاری به غیر نیست و فقط برای استفاده  شخصی صاحب حساب است، یعنی زمانی که دارنده حساب بخواهد چکی صادر نموده و وجه آن را از بانک دریافت کند ولی دسته چک به هر دلیلی در اختیارش نباشد می تواند از بانک تقاضا کند یک برگ چک عمومی(آزادیا اُمنیبوس) در اختیار او بگذارد.

جلیلیان خاطر نشان کرد: در گذشته هر بانک چک مربوط به مشتری خود را صادر میکرد، ولی در حال حاضر درخواست چک به صورت سیستماتیک و متمرک از بانک مرکزی صورت می گیرد.

وی در خصوص چک های صیاد نیز اظهار کرد:صیاد، سامانه یکپارچه‌سازی چک محسوب شده و براعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور و استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده به طور ویژه‌ای توجه دارد.ویژگی بسیار مهم سامانه صیاد این است که یک شماره منحصر به فرد بر روی هر برگ چک درج می شود که دریافت کننده چک می تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک مرکزی ارسال کند و در همان لحظه از سوء سابقه صاحب چک مطلع شود.

مدیر امور شعب بانک ملی استان کرمانشاه ابراز کرد:تفاوت چک صیاد با سایر چک ها به این صورت است که چک نمی تواند در وجه حامل صادر شود و حتما باید در وجه شخص صادر و صادرکننده چک در سامانه صیاد چک را ثبت و دریافت کننده نیز چکرا در همان سامانه تاییدیه بزند، باید تاریخ صدور چک و ذی نفع مشخص باشد، در چک صیادی جعل چک،کلاهبرداری یا صدور چک های غیرواقعی حداقل ممکن کاهش می یابد و به شدت چک های بلاتکلیف و چک های برگشتی ها کاهش پیدا یافته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار