تهران در حالی در یک قدمی انتخابات ۱۴۰۰ است که شور انتخاباتی با جوانانی که در کوی و برزن با پرچم‌های سه رنگ سرخ و سفید و سبز مردم را به مشارکت حداکثری در انتخابات دعوت می‌کنند و پوسترهایی حاوی شعارها و وعده‌هایی که بر در و دیوار این شهر رقابت می‌کنند به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۹۷۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰ 14 June 2021

کمتر از چهار روز به رقابت داغ نامزدها در این روزهای گرم تابستان در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا به همراه میاندوره ای پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پایتخت کشورمان مانده است و هر جا سر برمی گردانیم پوسترها و تراکت های انتخاباتی نمایان است.

۲۸ خردادماه آخرین روز شمار انتخاباتی است که تبلیغات و شور انتخاباتی آن اکنون در سایه سار خیابان های این شهر جلوه می کند و ستادهایی که میزبان حضور مردمانی است که آماده اند نسبت به شعارها و برنامه های انتخاباتی نامزدها اطلاعات کسب کنند.

امسال وضعیت حضور مردم در ستادهای انتخاباتی به خاطر شیوع ویروس کرونا نسبت به دوره های قبل تغییر کرده و از این رو رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باعث شده است بعضی از این ستادها در فضای آزاد دست به کار شوند.

برای جلب مشارکت های تهرانی ها در انتخابات بسیاری از نامزدها اقدام به نصب پوسترهای رنگارنگ بر روی دیوارها، روی تنه درختان، شیشه ایستگاه های اتوبوس و پشت شیشه های مغازه ها کرده اند؛ تصاویری که برگرفته از شعارها و برنامه های نامزدها است.

بعضی از این پوسترها به قدری بزرگ است که از فاصله های دور نمایان است و بعضی از این پوستر ها به قدری کوچک است که تنها حاوی یک اسم و فامیل و یک کد و بدون تصویر است و در بین آنها پوسترهایی با رنگ و لعاب خاص نیز جلوه گری می کند.

نقش پوسترهای تبلیغاتی در انتخابات غیرقابل انکار است و این امر به شناسانده شدن نامزدها کمک شایانی می کند. از این رو نامزدها و ستادهای آنها از هر مکان و فضایی برای نصب پوسترهایشان استفاده می کنند و گاهی بخشی از زیباترین جلوه ها و نمادهای شهری را به تسخیر خود در می آورند.

با اینکه سازه های موقت برای تبلیغات نامزدها در سطح شهر تدارک دیده شده بود اما نامزدها از تمام فضاهای شهری برای نصب پوستر های تبلیغاتی استفاده کرده اند و این امر تنها به فضاهای شهری محدود نمی شود بلکه بسیاری از تبلیغات امسال به خاطر مهمان ناخوانده کرونا در فضای مجازی جلوه پررنگ تری به خود گرفته است و در هر صحفه ای از شبکه های اجتماعی شاهد تبلیغ نامزدها با کدهای انتخاباتی هستیم.

پایتخت در یک قدمی انتخابات ۱۴۰۰

نصب بی از ۲ هزار سازه تبلیغاتی انتخابات در تهران

آماده سازی فضای شهری یکی از اقدامات سازمان زیباسازی شهرداری تهران است که در این باره معاون تبلیغات این سازمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: بیش از ۲ هزار سازه تبلیغاتی موقت به منظور تبلیغات نامزدهای انتخابات ۲۸ خرداد در مناطق ۲۲ گانه تهران نصب شد.

حمید فرزام اضافه کرد که این سازه ها در تمامی مسیرهای پرتردد از جمله میدان های اصلی و چندین سازه تبلیغاتی نصب شده و در صورت نیاز آمادگی نصب سازه های بیشتر فراهم است.

وی ادامه می دهد: در آستانه برگزاری چهار انتخابات ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر، همچنین میان دوره ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ار مدت ها قبل بیش از ۲ هزار سازه تبلیغاتی برای این انتخابات تهیه و با محوریت شهرداری مناطق از چند روز گذشته جانمایی آن انجام شد.

فرزام می گوید: با توجه به نیازی که در انتخابات‌ دوره‌های قبل وجود داشت، وضعیت را برآورد و خیلی بیش از آن ساخته و آماده کرده‌ایم تا در انتخابات پرشور این سازه‌ها نصب شود و از ستادهای داوطلبان می خواهیم برای از بین نرفتن فضاهای شهر، تراکت و پوسترهای داوطلبان را فقط در این جایگاه ها نصب کنند.

بر اساس گفته این مسئول، طبق بازدیدهای صورت گرفته میدانی تمامی شهرداری های مناطق ۲۲ گانه تهران نسبت به نصب این سازه ها اقدام کردند.

وی همچنین از مسئولان ستادهای نامزدها درخواست کرد تا برای زیبا نگه داشتن فضاهای شهری از نصب پوستر بر روی دیوارها و سایر مکان ها خودداری کنند تا فضاهای کمتری از شهر تهران دچار آلودگی بصری شود.

پایتخت در یک قدمی انتخابات ۱۴۰۰

دید مردم از تبلیغات در سطح شهر

بانویی ۳۸ ساله که در خیابان میرزای شیرازی تهران در نزدیکی ستاد یکی از نامزدهای انتخاباتی در حال مطالعه سوابق این نامزد هست به خبرنگار ایرنا می گوید: با اینکه امسال شرایط کرونایی بود و فکر نمی کردیم تبلیغاتی در سطح شهر مشاهده کنیم ولی شاهد شور و نشاط انتخاباتی هستیم.

زهرا احمدی ادامه می دهد: نصب این پوستر و حضور ستادهای انتخاباتی به ما کمک می کند تا با آشنایی بیشتری نسبت به نامزدها اقدام به انتخاب فرد مورد نظر کنیم.

وی از برنامه ریزی اش برای حضور در انتخابات می گوید که امسال نیز مانند دوره های قبل با شناختی درست تر در انتخابات شرکت خواهیم کرد چراکه نیازمند تحول در آبادانی بیشتر شهرمان توسط شوراهای اسلامی هستیم.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی که در ایستگاه اتوبوس در حال مشاهده تبلیغات نامزدهای انتخاباتی بود به خبرنگار ایرنا می گوید: در هر دوره شاهد نصب پوسترها بر روی در و دیوار و جاهایی مختلف هستیم که این امر با اینکه باعث کاغذ پیچ شدن شهر شده است اما کمک می کند تا با شعارهای انتخاباتی، بیشتر نامزدها را بشناسیم.

محسن بوریایی که پسری ۲۶ ساله است اضافه می کند: بسیاری از این نامزدهای شورای شهر را برای اولین بار است که حتی تصاویرشان را می بینم و حتی بسیاری از تبلیغات تنها با یک اسم و فامیل و کد انتخاباتی است که این موضوع باعث شده است تا هیچ شناختی نسبت به نامزد مورد نظر نداشته باشیم و این یک ضعف در تبلیغات است.

وی ادامه می دهد: البته تعدادی از نامزدهای شورای اسلامی شهر تهران نیز شناخته شده هستند و به راحتی می توانیم نسبت به انتخابشان تصمیم گیری کنیم.

مرد میانسال دیگری که در خیابان مطهری، تراکت تبلیغاتی در دست دارد به خبرنگار ایرنا می گوید: کاش نامزدهای انتخاباتی یکم در ارائه این تصویرها و شعارها سلیقه به کار می بردند و از وعده های عملی به مردم صحبت می کردند.

این شهروند می گوید: آنقدر تبلیغات و تعداد نامزدها زیاد و تبلیغات گسترده است که نیاز است چند روز برای شناخت این نامزدها زمان بگذاریم.

وی ادامه می دهد: اما در انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از شیوه های دیگر به جز تبلیغات بصری از نامزدها شناخت کسب می کنیم.

به گزارش ایرنا، در این روزها، حجم انبوهی از پوسترهای نامزدهای انتخابات را روی دیوارهای شهر می‎بینیم؛ پوسترهایی که متناسب با سلایق و باورهای مردم طراحی شده و در سطح شهر یا کشور عرضه می‌شدند تا بتوانند آرا بیشتری را برای نامزد مورد نظر به ارمغان بیارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار