کد خبر: ۹۷۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹ 09 July 2021
کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت آن از یک سو و حضور فعالانه دلالان در بازار و اخیرا نیز قطعی برق از سوی دیگر، نفس دامداران را بریده است و ادامه حیات تولیدکننگان را با مشکل مواجه کرده، مسؤولان باید تا دیر نشده چاره‌ای بیندیشند و این قشر زحمتکش را دریابند.

به گزارش تابناک همدان، این روز‌ها قیمت مواد لبنی و گوشت قرمز از سرتیتر اخباری که مردم با هم رد و بدل می‌کنند، پایین نمی‌آید، افزایش قیمت‌ها، کاهش خرید میزان گوشت و یا ذبح دام‌های شیرده و مولد مسائلی است که در متن جامعه وجود دارد و به دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان و مردم بدل شده است.

 افزایش قیمت تمام شده تولید و کاهش قدرت خرید مردم و کمبود نهاده‌ها از اصلی‌ترین مواردی است که دامداران بیان می‌کنند، آن‌ها معتقدند با ادامه روند فعلی امکان فعالیت واحد‌های دامداری میسر نیست و دولت باید برای حل مشکل تأمین نهاده‌ها و حذف دلالان چاره‌ای بیندیشد.

قیمت فروش شیر نصف قیمت تمام شده

دامدار نمونه صنعتی کشور در گفتگو با فارس اظهار کرد: قیمت هر کیلو شیر درب کارخانه با توجه به وضعیت قیمت نهاده‌های دامی ۷ هزار تومان برآورد می‌شود که در حال حاضر بین ۴ هزار و ۸۰۰ و در نهایت ۵ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری و وجه آن هم حداقل با تأخیر سه ماه واریز می‌شود.

عباس حاصلی با اشاره به اینکه ما شیر را نسیه می‌فروشیم، اما نهاده‌ها را باید به صورت نقدی خریداری کنیم افزود: قیمت خرید شیر از دامدارا حداقل در شرایط فعلی باید ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان باشد تا دامدار بتواند به حیات خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه از زمان آغاز سهمیه‌بندی نهاده‌ها مشکلات دامداران آغاز شد تصریح کرد: در حالی که وقتی تأمین نهاده آزاد بود هر زمان که به انتهای ذخایر خود نزدیک می‌شدیم با تاجر در تهران تماس می‌گرفتیم و به سرعت نیاز خود را تأمین می‌کردیم، اما با ورود شرکت پشتیبانی و امور دام و کمبود نهاده‌ها تأمین آن بسیار دشوار شد به طوری که برای خرید نهاده‌ها در اردیبهشت ماه پول واریز کردم، اما تا کنون موفق به دریافت آن نشدم.

آیا تولیدکننده بودن گناه است؟

این دامدار همدانی با بیان اینکه در کنار این موارد باید مشکل حمل و نقل نهاده‌ها را هم به چالش‌های دامدران اضافه کرد و ادامه داد: راننده ماشینی که از بندر امام (ره) بار علوفه دارد به طور غیر قانونی شماره من را از باربری می‌گیرد و تقاضای وجه پشت بارنامه می‌کند، آیا ما گناه کردیم که تولیدکننده شدیم؟

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای انتقال هر کیلو نهاده از بندر امام (ره) به همدان باید ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم به نحوی که هزینه حمل یک ماشین نهاده حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شود، بدون احتساب وجه پشت بارنامه.



حاصلی درباره قیمت نهاده‌ها نیز گفت: در حال حاضر نهاده‌هایی، چون ذرت، جو و وسویا را از طریق سامانه بازارگاه تهیه می‌کنیم، اما یونجه، کاه، ذرت علوفه‌ای و بقیه موارد را خودمان آزاد و به واسطه دلالان خرید می‌کنیم اگرچه در سال گذشته هر کیلو ذرت علوفه‌ای را ۵۵۰ تومان می‌خریدیم در حالی که امسال قیمت آن به یک‌هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه قیمت سبوس از یک‌هزار و ۴۰۰ تومان به ۴ و ۵۰۰ تومان رسیده و باید نقدی پرداخت کنیم یادآور شد: از طرف دیگر بازار شیر هم چندان رونقی ندارد و به اصطلاح ما سرد است حتی وجه آن را هم سه تا چهار ماه بعد پرداخت می‌کنند، به طور کلی هیچکس به فکر دامدار نیست این روند باعث نابود ما می‌شود.

این دامدار باسابقه همدانی ادامه کار در دامداران را دشوار دانست و افزود: در حال حاضر گاو پرواری زنده را کیلویی ۴۵ هزار تومان می‌فروشیم که قیمت گوشت خالص ۹۰ هزار تومان می‌شود، اما در بازار با قیمت بیشتری معامله شده و مابه‌التفاوت آن را دلالان به جیب می‌زنند، چرا مسؤولان ورود نمی‌کنند؟ چرا پیگیر نیستند؟ نمی‌دانم، باید مشخص شود که این مابه‌التفاوت به جیب چه کسانی می‌رسد.

وی دوباره گریزی به افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها زد و گفت: اگر بنا باشد نهاده‌هایی، چون کاه کیلویی ۳ هزار و ۷۰۰ تومان، یونجه کیلویی ۵ هزار تومان، ذرت کیلویی یک‌هزار و ۸۰۰ تومان تهیه کنیم، به شخصه با ۳۵ سال سابقه تولید تا پایان سال جاری نمی‌توانم دوام بیاورم مگر اینکه قیمت نهاده کاهش یابد تا تولید صرفه اقتصادی داشته باشد.

حاصلی با تأکید بر اینکه راضی به افزایش قیمت شیر و گوشت نیستیم تصریح کرد: راهکار برطرف شدن این مشکل، کاهش قیمت نهاده‌هاست چراکه همه مردم نمی‌توانند محصولات لبنی و پروتئینی را با قیمت گران تهیه کنند، از طرف دیگر افزایش قیمت شیر و گوشت باعث افت بازار و بی‌رونقی می‌شود.

قطعی برق فاجعه‌ای برای شیر

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل قطعی برق از همه حادتر شده است ادامه داد: روزانه چهار تا پنج ساعت برق نداریم و گازوییل هم برای ژنراتور به ما نمی‌دهند و به سختی توانستیم ژنراتوری برای برق اضطراری تهیه کنیم البته همه دامداران هم این امکان را ندارند.

این دامدار نمونه خاطرنشان کرد: اگر در گاوداری صنعتی یک ساعت شیرسردکن خاموش شود، فاجعه رخ می‌دهد و برای واحدی مثل ما فاتحه ۱۰ تن شیر خوانده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر نهاده با قیمت خوب و به میزان کافی در دسترس باشد عمده مشکل ما رفع می‌شود متذکر شد: باید از حضور دلالان و واسطه‌گران جلوگیری شود چرا با فردی که جو و دیگر مواد را در گوشه روستا‌ها و بیابان‌ها دپو کرده و با یک تلفن با سه برابر قیمت به تولیدکننده می‌فروشد برخورد نمی‌شود؟ چرا این افراد شناسایی نمی‌شوند؟
 
حاصلی با بیان اینکه تولیدکننده مشغول تولید است چه می‌داند در سیاست و بازار چه می‌گذرد اظهار کرد: باید گفت حدود ۵۰ درصد دامداری‌های سنتی و نیمه صنعتی تعطیل شدند و شرکت‌های صنعتی هم تعداد دام‌ها و تولید شیر را کاهش داده‌اند و به زودی از بین می‌روند.

وی استفاده از کاغذ برای خوراک دام را شایعه دانست و افزود: ممکن است عده کمی از دامداری‌ها از نان خشک استفاده کنند، اما واقعیت این است که اگر کیفیت خوراک کاهش یابد، محصول مناسبی نیز به دست نخواهد آمد و اگر نهاده نباشد، تولید شیر به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

این دامدار نمونه کشوری تصریح کرد: کنستانتره ۱۰ قلم است، یک قلمش کم شود، مهندس تغذیه جایگزین می‌کند، اما وقتی چند قلم نباشد با افت شیر و یا تولید مواجه می‌شویم، بنابراین تولید رابط مستقیم با خوراک دام دارد.

دلالان و تأمین نهاده مشکل اصلی دامداران هستند

معاون امور اقتصادی استانداری همدان نیز در ارتباط با مشکلات دامداران در گفتگو با فارس اظهار کرد: از همه دامداران به خاطر اینکه در حوزه تولید فعالیت می‌کنند باید جانانه تقدیر کرد.

ظاهر پورمجاهد با بین اینکه نباید از یاد برد که بخش عمده‌ای از بحث تأمین نهاده‌های دامی به مسأله ارز بازمی‌گردد و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به اولویت‌هایی، چون دارو و اقلام دیگر مواد غذایی تعلق می‌گیرد افزود: قیمت نهاده‌ها در سطح بازار بین‌المللی افزایش یافته و دولت تمام توان خود را به کار گرفته تا آنچه می‌تواند با توجه به منابع کشور تأمین و نهاده وارد کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حمل نهاده با جهادکشاورزی و پایانه‌ها هماهنگ و به دامداران کمک می‌کنیم تا این مشکلات را حل کنیم به نحوی که جزو حوزه از استان‌های پیشرو در این حوزه هستیم یادآور شد: متاسفانه در سامانه بازارگاه سهمیه کم است و برخی از دامداران در آن مدت زمان تعیین شده نمی‌توانند ثبت نام کنند.

معاون امور اقتصادی استانداری همدان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌های مواد اولیه و کمبود نهاده‌ها و نبود سرمایه در گردش از مشکلاتی است که گریبان دامداران را گرفته است.

وی متذکر شد: باید این مسأله را بررسی کنیم آیا در جامعه ما کشش افزایش قیمت مواد لبنی وجود دارد تا این محصولات را با قیمت بیشتری عرضه کرد؟ قطعاً به جز افرادی که توان اقتصادی دارند، سایر اقشار نمی‌توانند این محصولات را تأمین کنند.

جامعه کشش افزایش قیمت مواد لبنی را ندارد

پورمجاهد اظهار کرد: اگر مصرف مواد لبنی توسط قشر ضعیف جامعه کاهش یابد بر سلامتی جامعه و تولید اثر سوء بر جا می‌گذارد، به همین دلیل سیستم دولتی و کمیته تنظیم بازار کشور و استان هم باید بتوانند واقعیت‌ها را ببیند و مصرف‌کننده را برای افزایش قیمت قانع کنند.

وی ادامه داد: اگر قیمت اقلام اولیه تولید افزایش یافته باید در قیمت تمام شده محصول لحاظ شود، اما سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده باید با دقت ورود و کارشناسی شده اقدام کند چراکه اگر مصرف مردم کاهش یابد علاوه بر سلامت جامعه به واحد‌های تولیدی آسیب وارد می‌شود.

معاون امور اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه مشکل ما در بخش گوشت قرمز و سفید وجود واسطه‌ها هستند ادامه داد: هرچه هم با این موضوع برخورد می‌کنیم، این افراد به دلیل نقش پررنگی که دارند حذف نمی‌شوند از همین رو برای حل این مشکل باید تشکل‌ها ورود کنند، خوشبختانه در حوزه گوشت سفید اقداماتی انجام دادیم و در حوزه گوشت قرمز هم در حال برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: بخشی از مشکلات به بخش خصوصی برمی‌گردد به طوری که به دلیل برخی از خلأ‌های نظارتی این افراد با قیمت بالاتری نهاده‌ها را وارد کردند و به افزایش قیمت‌ها دامن زدند.

پورمجاهد خاطرنشان کرد: حذف دلالان و واسطه‌ها نیاز به ورود جدی دارد چراکه آن‌ها منافع دارند و هر چه آن‌ها را حذف کنیم، از راه دیگر وارد می‌شوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار