مدیرعامل آبفای شیراز به تدابیر لازم توسط این شرکت برای گذر از بحران آب اشاره کرد و افزود: برای گذر از بحران کم‌آبی، شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز با حفاری، تجهیز، مهندسی مجدد و همچنین بهسازی چاه‌ها در تلاش است تا از این بحران گذر کند.
کد خبر: ۹۷۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳ 11 July 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: شیراز با جمعیت بیش ازدو میلیون نفر و مصرف بالای آب از کلان‌شهرهای مهم کشور است که با کاهش میزان آب در آستانه خشکسالی قرار گرفته و با شروع فصل تابستان با تنش آبی مواجه می‌شود.

در حال حاضر حدود٧٥درصد نیاز آبی شهرستان شیراز از منابع زیرزمینی و٢٥درصد دیگر از آب‌های سطحی تأمین می‌شود، اما این منابع جوابگوی نیاز آبی شهرستان شیراز نیست.

وجود ٢٢٧ حلقه چاه به مالکیت شرکت آب و فاضلاب شیراز و ۱۵ حلقه چاه آب استیجاری، کار آب‌رسانی به مناطق شیراز را به عهده دارند.

مسئولان حوزه آب برای تأمین نیاز آب شرب برای مردم، پروژه‌های خوبی به منظور تأمین آب پایدار تدارک دیده‌اند که با عملیاتی شدن آنها بخش اعظمی از مشکلات کمبود آب شیراز حل می‌شود. با راه‌اندازی خط دوم آب‌رسانی از محل سد درودزن توسط سازمان آب منطقه‌ای میزان تأمین آب تغییر یافته و ٥٠درصد از آب‌های زیرزمینی و ٥٠درصد از آب‌های سطحی تأمین می‌شود؛ همچنین چاه‌های آهکی و آبرفتی شیراز نیز بخش عمده‌ای از نیاز آبی این شهرستان را به مقدار ۴۴۹ هزار مترمکعب تأمین می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا پایان سال گذشته حداکثر ظرفیت تولید آب در کلان‌شهر شیراز، ۷۶۰ هزار مترمکعب بوده است که از این مقدار سهم منابع آب زیرزمینی ۷۶ درصد و سهم منابع سطحی ۲۴ درصد است.

بهمن بهروزی، تعداد مشترکان خانگی شهری وروستایی شهرستان شیراز را ٧٨٠هزار و۸۳۳ فقره اعلام کرد.

او سرانه مصرف آب مشترکان خانگی شهری این کلان‌شهر و شهرها و روستاهای تابعه شهرستان شیراز را ۱۶۳ لیتر در شبانه‌روز عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف آب مشترکان خانگی مستقر در روستاهای این شهرستان ۱۱۲ لیتر در شبانه‌روز است.

حفر و مهندسی جدید چاه‌ها

مدیرعامل آبفای شیراز به تدابیر لازم توسط این شرکت برای گذر از بحران آب اشاره کرد و افزود: برای گذر از بحران کم‌آبی، شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز با حفاری، تجهیز، مهندسی مجدد و همچنین بهسازی چاه‌ها در تلاش است تا از این بحران گذر کند.

بهروزی بیان کرد: از اقدامات دیگر این مجموعه برای گذر از بحران آب، اجرای خطوط انتقال از طریق منابع یاد شده است که به همین منظور شبکه آب‌رسانی شیراز اصلاح و بازسازی شد.

بنا به گفته این مقام مسئول، پهنه‌بندی و مدیریت فشار به منظور توزیع متعادل آب در شبکه توزیع و پیگیری تبدیل انشعابات غیرمجاز در راستای مدیریت مصرف و تقاضا از راهکارهایی است که در شیراز برای مقابله با تنش آبی اجرا شده است.

او ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز با احداث ایستگاه‌های پمپاژ جدید به منظور انتقال اب و امکان ذخیره‌سازی در مخازن و هم چنین انتقال آب به نقاط بالادست جهت مقابله با کاهش بحران آب پرداخته است.

کیفیت آب شرب بهتر شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز تأکید کرد: کیفیت آب شهر شیراز نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت مطلوب و نسبت به سال قبل تغییری ایجاد نشده است.

بهروزی یادآور شد: با اضافه شدن خط دوم سد درودزن، آب مصرفی شیراز از نظر کمی با کیفیت مطلوب شبکه توزیع نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

 

مدیرعامل آبفای شیراز به وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در این شهرستان اشاره و تصریح کرد: اطلاعات مورد نیاز برای بررسی تغییرات ذخیره آبخوان‌ها در اختیار این شرکت نیست اما اطلاعات اندازه‌گیری شده سطح آب منابع زیرزمینی نشان می‌دهد که سطح آب چاه‌ها به طور متوسط نسبت به سال گذشته ۵ - ۷ متر پایین‌تر رفته است.

او به وضعیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر شیراز اشاره کرد وگفت: به دلیل وجود رودخانه خشک در شیراز و پس از انجام مطالعات کارشناسی برای این شهر دو تصفیه‌خانه فاضلاب پیش‌بینی شد.

بهروزی اضافه کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب شماره یک شیراز شامل دو مدول که مدول اول با ظرفیت ۸۱ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیتی افزون بر ۴۵۰ هزار نفر از سال ۱۳۸۸ به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل آبفای شیراز با اشاره به مشخصات مدول دوم فاضلاب شیراز اظهار کرد: مدول دوم نیز با ظرفیت ۴۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به صورت بیع متقابل در برنامه آینده شرکت انجام خواهد شد.

بهروزی به پیشینه تصفیه‌خانه شماره دو شیراز نیز اشاره کرد و گفت: تصفیه‌خانه شماره دو شامل پنج مدول به ظرفیت ۲۵۹ هزار مترمکعب در شبانه‌روز پیش‌بینی شده که بخش مایع دو مدول از تصفیه‌خانه شماره دو با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب برای جمعیتی افزون بر ۵۵۰ هزار نفر در تیرماه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و بخش لجن آن با ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است.

وی تاکید کرد: اسناد مناقصه مدول شماره سه و چهار تصفیه‌خانه فاضلاب شیراز نیز به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در دست تهیه و در دستور کاری این شرکت در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

بهروزی به وضعیت شبکه‌های فاضلاب شهر شیراز هم اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود بافت سنگی در بسیاری از نقاط شهر شیراز استفاده از چاه‌های جذبی فاضلاب عملکرد مناسبی نداشته که تسریع در اجرای شبکه جمع اوری فاضلاب ضروری می‌باشد.

این مقام مسئول اعلام کرد که اجرای شبکه فاضلاب در مناطقی که از طریق چاه‌های جذبی احتمال آلودگی آب‌های زیر زمینی وامکان عدم پاسخگویی چاه‌های جاذب باشد در اولویت قرار دارد.

رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با تأکید بر دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ ابراز امیدواری کرد که بخش زیادی از جمعیت شهر تحت پوشش شبکه دفع بهداشتی فاضلاب قرار گیرد.

 

بهروزی یادآور شد: مطابق با مطالعات انجام شده برای جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب شهر شیراز نیاز به اجرای ٣٤٥٠کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب فرعی، اصلی و خط انتقال فاضلاب است که تاکنون دو هزار و٣٠٠کیلومتر آن اجرا شده و حد١١٥٠کیلومتر از آن باقیمانده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز، شبکه فرعی را شامل اقطار ۲۰۰ - ۵۰۰ میلی‌متر و شبکه اصلی را شامل اقطار ۶۰۰ - ۱۰۰۰ میلی‌متر و خطوط انتقال شامل اقطار را یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ میلی‌متر دانست و بیان کرد: جنس لوله‌ها به طور عمده از نوع پلی‌اتیلن و جی ار پی است.

او به وضعیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر صدرا اشاره کرد و گفت: در بخش شرقی صدرا توسط شرکت عمران صدرا، لاگن تصفیه‌خانه موقت اجرا شده که، این تصفیه‌خانه جوابگوی نیازهای موجود نیست.

بهروزی افزود: طبق مطالعات انجام شده طرح دو تصفیه‌خانه فاضلاب در فاز غربی و شرقی شهر صدرا هر یک با سه مدول با ظرفیت ۳۹ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در بخش غربی و ۳۹ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در بخش شرقی و جمعاً با ظرفیت کلی ۷۸ هزار مترمکعب در شبانه‌روز باید اجرا شود.

مدیرعامل آبفا شیراز یادآور شد: طرح احداث یک مدول تصفیه خانه در شرق به ظرفیت ۱۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت بالغ‌بر ۷۸ هزار نفردر بهمن سال ۱۳۹۹ بخش مایع آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بخش لجن این طرح با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است، اسناد مناقصه مدول اول تصفیه‌خانه در غرب شیراز را با ظرفیت ۱۳ هزار مترمکعب و گفت: اسناد مناقصه مدول دوم شرق نیز با ظرفیت ۱۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز از محل تسهیلات ماده ۵۶ در دست تهیه برای برگزاری مناقصه و شروع عملیات اجرایی در سال جاری در دستور کار قرار دارد.


بهروزی به تصفیه‌خانه شرق صدرا اشاره کرد و گفت: در بخش شرقی تصفیه خانه اضطراری صدرا توسط شرکت عمران صدرا، لاگن تصفیه‌خانه فاضلاب موقت اجرا شده که با تغییرات ایجاد شده و نصب تجهیزات لازم توسط آبفا شیراز با پساب خروجی مجاز در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز به وضعیت شبکه‌های فاضلاب شهر صدرا اشاره و بیان کرد: در شهر جدید صدرا برای پروژه‌های مسکن مهر (مالک و خود مالکی) به تعداد ۲۲ هزار واحد است.
بهمن بهروزی، افق پیش‌بینی شده برای طرح‌های مسکن در شهر صدرا را تا سال ۱۴۱۰ تعداد ۵۲۳ هزار نفر جمعیت اعلام کرد و گفت: ایجاد سامانه دفع بهداشتی فاضلاب به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین تاکنون اجرایی نشده و از طرفی امکان دفع فاضلاب از طریق چاه‌های جذبی به دلیل نوع بافت طبیعی زمین (مارن و کنگلومرا) وجود ندارد.

او اضافه کرد: مطالعات دفع فاضلاب صدرا مرحله اول و دوم آن انجام و تصویب شده که مطابق آن در بخش شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب تا افق طرح سال ۱۴۰۴ نیاز به اجرای ۴۲۳ کیلومتر خطوط فاضلاب است که تاکنون ۲۰۴ کیلومتر آن اجرا شده و ۲۱۹ کیلومتر در برنامه قرار دارد.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار