اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز /یکشنبه/ خود کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به اصلاح و بهبود فرآیند دریافت و رسیدگی به گزارش های شهروندان درباره فساد و رشوه و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران » را تصویب کردند.
کد خبر: ۹۷۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱ 18 July 2021

به گزارش «تابناک تهران»، بهاره آروین عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران و طراح این طرح اظهار داشت: ضرورت حمایت از گزارشگران تخلف ها در شهرداری، اولین بار در سال ۹۷ و در قالب مصوبه «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» طرح شد.

وی با بیان اینکه در آن مصوبه شهرداری مکلف شد لایحه حمایت از گزارشگران تخلف را ظرف شش ماه به شورا آورد، افزود: پروسه ارائه لایحه از سوی شهرداری طولانی شد و همین امر سبب شد کمیسیون برنامه و بودجه در پیگیری مصوبه اول طرحی را تدوین کند تا خود شورا مصوبه را اجرا کرده باشد.

آروین گفت: از سوی دیگر همزمان با ارائه طرح، لایحه شهرداری هم رسید و درنهایت توافق شد، نکات مثبت لایحه در طرح ادغام شود و مصوبه نهایی کمیسیون مشترک، به صحن آورده شود.

وی با بیان اینکه این طرح دارای ۱۳ ماده است، گفت: روی طرح مزبور کار مفصلی انجام شده و جلسات متعددی با شهرداری و کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تشکیل شده است تا همه دغدغه‌ها در گزارش نهایی لحاظ شود.

آروین افزود: نکته مهم در گزارش نهایی این است که اصل حمایت از گزارشگران تخلف در مجموعه شورای شهر دیده شده است نه شهرداری؛ چراکه ممکن است مجموعه شهرداری در حمایت جدی از گزاشگران تخلف و حفظ محرمانگی آنها دچار تعارض منافع باشد.

عضو شورای تهران ادامه داد: به هر حال وقتی گزارش تخلفات یک سازمان مطرح باشد اگر حمایت از گزارشگران به همان سازمان ارجاع شود احتمال دارد در کار خلل‌هایی پیش آید.

وی عنوان کرد: بنابراین کمیسیونی که باید بر فرایند رسیدگی به تخلفات و حمایت از گزارشگران تخلف نظارت کند، در شورای شهر دیده شده است.

وی با بیان اینکه ممکن است این اشکال گرفته شود که فرایند رسیدگی به تخلفات از امور اجرایی است و قابلیت اجرای آن در شورا وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه هم‌اکنون برای رسیدگی به تخلفات مختلف، فرایندهایی در شهرداری وجود دارد، ما در مصوبه خود آن فرایندها را تغییر نداده‌ایم و تغییر اصلی که داده شده این بوده که کمیسیونی برای نظارت بر فرایند رسیدگی به تخلفات و حمایت از گزارشگران تخلف در شورای شهر تشکیل شده و رییس شورای شهر ریاست این کمیسیون نظارتی را برعهده گیرد.

آروین گفت: در این طرح شهرداری ملزم شده است به جای ایجاد سامانه‌ای جدید، با استفاده از بستر سامانه‌های موجود امکان گزارشگری امن تخلف را مهیا سازد؛ البته هر سامانه‌ای برای این کار انتخاب شود باید ویژگی‌هایی داشته باشد.

وی افزود: در ماده ۱۲ طرح نیز ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم مورد توجه قرار گرفته است تا رسیدگی به تخلف و فساد تماما پشت درهای بسته نباشد و مردم از سرنوشت گزارش‌ها مطلع باشند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: این مصوبه آخرین حلقه از تلاش‌های متعددی است که شورای پنجم طی این چهار سال در مبارزه با فساد انجام داده است، البته اجرای این طرح به شورای پنجم نمی‌رسد اما امیدوارم در شورای بعدی اجرایی شود تا تلاش‌هایی که طی این چهار سال برای کاهش فساد ریشه‌دار در شهرداری صورت گرفت بیش از پیش به ثمر بنشیند.

به گفته وی، در حال حاضر گزارشگران تخلف و فساد به جای اینکه حمایت شوند متحمل هزینه‌های مختلفی می‌شوند.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با ۱۸ رای کلیات طرح را تصویب کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار