مدیر بهزیستی شهر تهران با اشاره به اینکه تاکنون ۹۰ درصد مددجویان مراکز بهزیستی واکسینه شدند، گفت: در مراکز نگهداری سالمندان، ۲ مرحله واکسن کرونا را دریافت کردند و در سایر مراکز نگهداری معلولان مرحله اول و دوم واکسن در حال انجام است.
کد خبر: ۹۷۹۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵ 18 July 2021

به گزارش «تابناک تهران»، سید سعید آرام روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران که به مناسبت هفته بهزیستی از ۲۲ تا ۲۹ تیرماه برگزار شد، اظهار داشت: واکسیناسیون در مراکز نگهداری بهزیستی در حال انجام است.

آرام از وزیر بهداشت برای واکسیناسیون نیروهای اورژانس اجتماعی درخواست کرد و گفت: با توجه به نوع فعالیت این افراد نیاز است که این گروه از جامعه واکسیناسیون شوند که امیدواریم این مسئله مورد توجه وزارت بهداشت قرار بگیرد.

وی افزود: هم‌اکنون بالغ بر ۷۰ هزار معلول در شهر تهران تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که از این تعداد بیش از ۳۷ هزار نفر ماهیانه مستمری دریافت می کنند.

مدیر بهزیستی شهر تهران ادامه داد: بیش از ۵۵ درصد از معلولان تحت پوشش از کمک هزینه نگهداری و مستمری‌ سازمان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ درصد از معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی، دارای معلولیت جسمی-حرکتی هستند، گفت: ۲۱ درصد جزو معلولان ذهنی و مابقی دارای اختلالات شنوایی و بینایی هستند.همچنین از لحاظ شدت معلولیت به ۴ گروه خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف تقسیم‌بندی شده‌اند که ۳۳.۴ درصد از معلولان شهر تهران شدید، ۱۱ درصد خیلی شدید، ۳۳ درصد متوسط و ۲۴ درصد خفیف هستند.

آرام افزود: اکنون میزان مستمری پرداختی به مددجویان و معلولان تک نفره ۳۵۰ هزار تومان، دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، ۳ نفره ۷۰۰ هزار تومان و ۴ نفر ۹۰۰ هزار تومان و پنج نفر به بالا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

مدیر بهزیستی شهر تهران با اشاره به کمک های آموزشی و تحصیلی به مددجویان گفت: یک هزار و ۶۶۰ معلول در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تحصیل می کنند که سازمان بهزیستی شهریه تحصیلی دانشجویان را در دانشگاه‌های غیردولتی و همچنین دولتی پرداخت می‌کند.

آرام بیان داشت: بهزیستی نه تنها به دانش آموزان و دانشجویان کمک هزینه پرداخت می کند بلکه ماهیانه مبلغی به عنوان حق پرستاری به یک هزار و ۴۴۰ معلول نخاعی در شهر تهران پرداخت می‌شود که این رقم در سال گذشته ۶۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود که از مردادماه امسال این رقم در ماه به یک میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیر بهزیستی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۷۰۰ سالمند، بیمار روانی مزمن و معلول در شهر تهران زندگی می کنند گفت: این افراد در ۳۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

وی افزود: خدمات مراقبت در منزل نیز یکی دیگر از اقداماتی است که سازمان بهزیستی برای معلولان در نظر گرفته است که بیش از ۲۵۰ معلول و سالمند از این خدمات استفاده می‌کنند.

آرام با اشاره به کمک هزینه هایی در حوزه کاهش آسیب کرونا به مددجویان گفت: با همکاری بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی، تسهیلاتی به خانواده‌ها و مراکز نگهداری پرداخت شد به طوری که ودیعه ۳۰ میلیون تومانی و همچنین اجازه منزل ۶ میلیونی به صورت بلاعوض پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در دو مرحله نیز مبلغی به عنوان کمک به مراکز شبانه‌روزی پرداخت شده است.

به گفته این مقام مسئول، در سال گذشته مبلغ ۵ میلیارد تومان از سوی سازمان بهزیستی تحت عنوان کمک هزینه تأمین وسایل توانبخشی به چهار هزار و ۳۰۰ معلول ضایع نخاعی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۵۴۴ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهر تهران قرار دارند، گفت: این افراد مستمری‌بگیر سازمان هستند ضمن اینکه یک هزار و ۳۲۹ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند و از خدمات این بیمه استفاده می‌کنند.

مدیر بهزیستی شهر تهران به فعالیت مراکز اورژانس اجتماعی اشاره کرد و گفت: سه مرکز به همراه ۹ خودرو در این حوزه فعال هستند که در سال گذشته بیش از ۶ هزار ماموریت اورژانس اجتماعی انجام شده است.

وی گفت: خانه‌ای تحت عنوان خانه امن برای زنان در معرض خشونت و خشونت‌دیده در شهر تهران راه‌اندازی شده است که در طی سال ۹۹ و سه ماهه سال‌جاری ۱۱۴ خانم در این خانه امن پذیرش شده‌اند.

آرام ادامه داد: همچنین بالغ بر ۳۰ مرکز اقامتی برای ترک اعتیاد در شهر تهران راه‌اندازی شدند علاوه بر اینکه مراکزی تحت عنوان دی‌آی‌سی و تی‌سی نیز در راستای بهبود معتادان و ارائه خدمات به آنها فعال هستند.

این مقام مسئول به غربالگری شنوایی ویژه نوزادان و همچنین غربالگری بینایی۷۷۷ ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۴۵ هزار نوزاد در غربالگری شنوایی و ۱۴۳ هزار کودک بین ۳ تا ۶ سال در غربالگری بینایی شرکت داشتند علاوه بر اینکه خدمات مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های خاص آن از دیگر خدمات بهزیستی محسوب می‌شود که در سال گذشته بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان کمک هزینه ژنتیکی پرداخت شده است.

مدیر بهزیستی شهر تهران از افزایش سقف وام اشتغال به مددجویان خبر داد و گفت: تا سال گذشته سقف پرداخت وام مبلغ ۵۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال‌جاری به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته علاوه بر اینکه سازمان بهزیستی حق بیمه مددجویانی که توسط کارفرمایان مشغول به کار می شوند را پرداخت می‌کند.

مدیر بهزیستی شهر تهران در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب‌سازی شهر تهران گفت: شهرداری تهران تاکید بر مناسب سازی داشته است ولی همچنان کارهای نکرده در این زمینه وجود دارد.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد از اماکن و مبلمان شهری نیاز به مناسب‌سازی دارد.

به گفته وی، مساله سقوط یکی از نابینایان در هفته گذشته در مترو تهران را از طریق مسئولان و البته شرکت مربوطه پیگیری کرده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار