معاونان تازه نفس شهرداری تهران که در چند روز اخیر از علیرضا زاکانی حکم گرفتند، هر یک از اولویت های خود در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت گفتند.
کد خبر: ۹۹۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷ 03 October 2021

به گزارش «تابناک تهران»، جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، با انتقاد نسبت به متناسب نبودن ارایه خدمات شهری به شهروندان گفت: هدف اصلی ما، توزیع عادلانه خدمات متناسب با نیاز منطقه است.

وی افزود: برخی از مناطق و محلات تهران بیش از استاندارد، سرانه فضای سبز دارند در شرایطی که برخی از مناطق و محلات سرانه خدماتی بسیار پایین و نزدیک به صفر دارند. این موضوع درباره حوزه‌هایی مانند فرهنگی، اجتماعی و تبلیعاتی هم صادق است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه هدف اصلی ما، توزیع عادلانه خدمات متناسب با نیاز منطقه است، گفت: شهرداری به دنبال توزیع عادلانه خدمات در شهر و به تناسب نیاز منطقه و شرایط اقتصادی است، درواقع خدمت بیشتر باید به مناطق کم برخوردارتر و کسانی که درآمد پایینی دارند ارایه شود.

وی شهر تهران را کلانشهری توصیف کرد که زندگی کردن در آن به طور طبیعی سخت است و توضیح داد: اگر شهروندی که در تهران زندگی می‌کند به جز مسایل پایتخت بودن تهران با مسایل و مشکلات شهری هم مواجه باشد، زندگی بسیار مشکل می‌شود.

بهرامی ادامه داد: برنامه‌ای در معاونت خدمات شهری و محیط زیست داریم که برخی از آنها ادامه اقداماتی است که یا درحال انجام است و یا انجام شده، اما حالا به دنبال افزایش کیفیت و سرعت ارایه خدمات به شهروندان هستیم. در ادامه ارایه خدمات با کیفیت قصد داریم تا به شهروندان نشان دهیم، مدیریت جدید شهری برای خدمت واقعی به آنان آمده است.

وی همچنین یکی از مشکلات در اداره شهر را کنار کشیدن شهروندان از مداخله در امور شهر برشمرد و توضیح داد: گاهی شهروندان خود را کنار می‌گذارند و گاهی هم مسئولان از کار کنار می‌کشند که هر ۲ درست نیست. ما همراه شهروندان هستیم و از مردم درخواست داریم که همراه ما در اداره شهر باشند چرا که ما مدیران پست نگرفتیم، بلکه آمدیم تا در این پست خدمت کنیم.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران همچنین از تدوین طرح نگهداشت راهبردی شهر برای پاییز و زمستان خبر داد.

موفقیت نبودن «کلانشهر الگو» بدون توجه به ارزش های مشترک

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم برنامه‌های آینده و اولویت‌های این معاونت را تشریح کرد و گفت: بدون شک در دوره‌های مختلف مدیریت شهری همواره ارزش‌های بنیادی مشترک بوده، وقتی موضوع «تهران شهری برای همه» یا «شهری به عنوان کلان‌شهری نمونه در جهان اسلام» مطرح می‌شود، حتما جنبه‌های مختلفی مانند ارزش عدالت اجتماعی مدنظر است. کلانشهر الگو بدون توجه به این موضوعات موفق نخواهد بود.

عبدالرضا گلپایگانی با بیان اینکه اجرای برنامه ها در شهرداری تهران نیاز به همکاری همه جانبه مدیران شهرداری دارد، گفت: مجموعه شهرداری تهران در بستر پایتخت و کلانشهر تهران مجموعه بسیار گسترده و پیچیده‌ای است. اقدامات برای اجرای برنامه‌ها در شهرداری نیاز به یک نظم منسجم، همه جانبه و وفاق بین مدیران شهرداری دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به این که برنامه ای موفق است که برای عملیاتی کردن اجزای آن، تمام مدیران شهری تلاش همه جانبه داشته باشند، افزود: زمانی که به مدیریت جدید شهری پا گذاشتیم باید با هماهنگی با سایر معاونت‌ها، در راستای چشم انداز و اهداف کلان شهر تهران حرکت کنیم.

وی با اشاره به موضوعات مهم که مد نظر مدیریت شهری است، بیان کرد: بدون شک در دوره‌های مختلف مدیریت شهری همواره ارزش‌های بنیادی مشترک بوده است. وقتی موضوع «تهران شهری برای همه» یا «شهری به عنوان کلان‌شهری نمونه در جهان اسلام» مطرح و حتما جنبه‌های مختلفی مانند ارزش عدالت اجتماعی مدنظر است. «کلانشهر الگو» بدون توجه به این موضوعات موفق نخواهد بود. شناختی که از شهردار تهران وجود دارد و برنامه‌هایی که ارایه کرده این موضوعات حائز اهمیت را به عنوان یکی از ارکان مهم مورد توجه قرار داده است.

گلپایگانی ادامه داد: مطابق شناختی که در بیش از ۳۰ ماه حاصل شده چالش‌هایی در تهران وجود دارد و هماهنگی‌هایی که بیرون از مجموعه شهرداری در سایر نهادها وجود داشته به کمک مدیریت جدید شهری خواهد آمد و نفس جدیدی به شهر می‌دمد. از سوی دیگر اقدامات بنیادی نیز تداوم خواهد داشت. در شهرداری پرسنل وکارشناسان باید با هم کار را پیش ببرند. به نظر می رسد همکاری خوبی بین مجلس شورای اسلامی، دولت، شهرداری و شورای شهر تهران پیش رو است و امیدوارم مجموعه تلاشگر شهرداری نقش خود را به خوبی ایفا کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره اقدامات کوتاه مدت این معاونت در راستای تحقق شعار تهران الگوی جهان اسلام، تاکید کرد: برنامه‌هایی که به عنوان اولویت می توان به آنها اشاره کرد؛ در وهله اول کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی است که در این زمینه در مناطق ۲۲گانه آسیب شناسی انجام شده و زمان آن رسیده که برنامه تدوین شده به مرحله اجرا برسد. در قدم دوم، موضوع تراکم ساختمانی، خط آسمان و ساماندهی مجدد طبقات در شهر تهران در اولویت است که تغییرات کارشناسانه در این زمینه ها به سمت بنیادهای شهرسازانه تری پیش می‌رود. در مرحله آخر خدمات شهری، حمل و نقل عمومی و وضعیت جمعیت ساکن در هر بلوک شهری از جمله موضوعاتی است که در اولویت طرح های شهری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: موضوع مهم دیگر قانون جهش مسکن است که در برنامه بازآفرینی بافت‌های فرسوده در شهر تهران و الگوی های ساخت مناسب در محله‌های پایتخت مورد توجه قرار می‌گیرد. برنامه بازآفرینی بافت‌های فرسوده به شهردار تهران ارائه شده است و امیدواریم گام موثری در راستای این موضوعات برداریم.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: در ساخت واحدهای مسکونی ضوابط جدی تری در نظر گرفته شده است که به عنوان مثال الگوی مصرف انرژی در ساخت ساختمان را مد نظر قرار خواهیم داد. اهمیت محله و ماهیت شهر در پروژه ها بیشتر تقویت خواهند شد که همه این موضوعات دست به دست هم داده و تهران را به شهری الگو تبدیل می‌کند.

وی افزود: در دوره گذشته بایدهایی را با هماهنگی شهردار تهران در راستای برنامه‌ ۵ ساله شهرداری و طرح جامع شهر ایجاد کرده بودیم که این پروژه ها باید به سرانجام برسد. در این دوره حتما این بایدها در هماهنگی با شبکه گسترده مدیریت شهر تدوین خواهد شد.

اولویت مدیریت شهری، خدمات رسانی هوشمند به شهروندان است

از سوی دیگر معاون برنامه ریزی و توسعه انسانی و امور شورا شهرداری تهران رویکرد شهردار تهران را ایجاد شهری هوشمند بیان کرد و افزود: اولویت مدیریت شهری در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، خدمات رسانی هوشمند به شهروندان است.

لطف الله فروزنده درباره چالش‌های پیش رو در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی، گفت: در این معاونت سه چالش وجود دارد، ابتدا در حوزه نیروی انسانی که شامل بخش های استخدام نیرو، آموزش، ارزیابی عملکرد، نظام پرداخت، نظام نگه‌داشت است که در این زمینه باید تغییر نگاه ایجاد شود، چرا که منابع انسانی به عبارتی هویت یک سازمان را تعیین می‌کند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شورا با اشاره به چالش‌های بعدی که این معاونت با آن روبرو است، افزود: در این معاونت باید نظام پرداخت، حالتی هماهنگ داشته باشد، در واقع نیروی انسانی زمانی احساس عدالت می‌کند که نظام ارتقای آن بر اساس ارزیابی عملکرد او باشد. بخش منابع انسانی یک بخش زنده و تمام نشدنی است که در زمینه جذب و ارتقا در آینده چالش‌هایی پیش رو خواهیم داشت. اما درخصوص چالش سوم یعنی تعامل با شورا و سایر نهادها، شهرداری تهران یک مرجعیت سیاست گذاری و اجرایی است که با توجه به ظرفیت‌های شورا برای حل چالش‌های پیش رو و بسیاری از مشکلاتی که در مدیریت شهری وجود دارد از طریق قانون گذاری تعامل کند.

وی یکی از مشکلاتی که شهرداری تهران در سال‌های گذشته با آن رو به رو بوده را حضور نداشتن شهردار اسبق تهران در جلسات هیات دولت دانست و افزود: در سال‌های گذشته از پتانسیل موجود در دولت و مجلس شورای اسلامی استفاده نشده اما در این دوره با ارتباط خوبی که شهردار تهران با بدنه دولت و مجلس شورای اسلامی دارد این تعامل دوباره برقرار و از این ظرفیت ها استفاده خواهد شد.

فروزنده درباره رویکرد شورای اسلامی شهر در مبحث منابع انسانی یکپارچه سازی، قرارداد کارکنان شهرداری تهران، گفت: با توجه به قانون استخدامی مصوبه دولت، یکی از معضلات پیش روی کشور بحث استخدام است. دولت سازمان امور استخدامی را موظف کرده تا لایحه‌ای در رابطه با یکپارچه سازی قراردادهای استخدامی ارایه کند. در شهرداری تهران نیز ما این روند را پیگیری می‌کنیم تا رضایتی برای کارکنان ایجاد شود چرا که یکی از برنامه‌های ما عدالت در نظام پرداختی و هموار کردن مسیر پیشرفت شغلی و بالا بردن روحیه انقلابی در کارکنان است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شورا با اشاره به سلامت کارکنان شهرداری تهران، گفت: یکی از موضوعات مورد توجه در بحث منابع انسانی توجه به سلامت جسمی و روانی نیروها است چرا که یک نیروی خوب اگر از سلامت جسم و روح برخوردار باشد در میزان عملکرد و خدمت رسانی به مردم بهتر عمل می‌کند.

فروزنده درباره ایجاد شهری هوشمند گفت: در بخش فعالیت‌های خدمات رسانی، شهرداری تهران، سازمان‌های زیر مجموعه ای دارد که مردم از این سازمان ها به صورت مستقیم خدمات می‌گیرند. به طور مثال در بخش صدور پروانه ها و خدمات شهری باید مدیریت شهر را به سوی هوشمند سازی برد تا خدمت به مردم در کمترین زمان رخ دهد. از مشکلات پیش روی این بخش می‌توان به یکپارچه نبودن سامانه ها در شهرداری تهران اشاره کرد. در برخی نقاط گلوگاه های فساد وجود دارد که در این گلوگاه ها زمان مردم اتلاف می‌شود.

وی بیان کرد: توجه شهردار تهران ایجاد شهر هوشمند است و این اولویت اول ما خواهد بود تا خدمات رسانی به مردم به صورت الکترونیک و بدون حضور در محل انجام شود. با توجه به اینکه ترافیک و حجم بالای از ماشین در طول شبانه روز در تهران تردد دارند، مردم برای انجام امور خود نباید دچار مشکل باشند.

نیاز سنجی و تامین اعتبار ۲ شرط اجرای مگاپروژه ها

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز گفت: تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام و نگهداشت زیرساخت‌ها در حوزه فنی و عمرانی از اولویت های این معاونت در این دوره است.

عباس شعبانی، با بیان اینکه همکاری خود را با شهرداری تهران در حوزه فنی و عمرانی از دهه ۸۰ در قالب پروژه‌های عمرانی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز کرده است، ادامه داد: از جمله این همکاری ها می توان به پروژه های هجرت، کردستان، مسیل باختر، شیخ فضل‌الله، جناح و شهید صدر در سیاق تقاطعی و بزرگراهی اشاره کرد.

وی در تشریح مهمترین اولویت‌های معاونت های فنی و عمرانی در این دوره از مدیریت شهری عنوان کرد: از سال‌های گذشته فعالیت‌های عمرانی به صورت یک نیاز همیشگی برای شهر مطرح بوده که در زمان مدیریت محمد باقر قالیباف به فعالیت‌های عمرانی، زیربنایی و کالبدی به شکل کاملا ملموس و پررنگ توجه شد که در ادامه این فرایند باید اقدامات اجرایی و تکمیلی انجام می‌شد و از یک سو پروژه های نیمه کاره باید تکمیل و درخصوص مرمت، بازسازی و نگهداشت ابنیه، معابر شریانی و بزرگراهی و همچنین پروژه های عمرانی پنج‌ ساله دوم و سوم به پایان می رسید.

شعبانی ادامه داد: اولویت و برنامه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، در وهله اول تکمیل فعالیت‌های عمرانی به عنوان ادامه مسیر عمومی در حوزه کالبد شهر، در مرحله دوم نگهداشت این زیربناها، سرخط تلاش خواهد بود چرا که عمر این بناها به مرحله ای رسیده که ترمیم، نگهداری و مقاوم سازی آنها در برابر بحران‌هایی مانند سیل و زلزله و آمادگی در برابر این بحران‌ها ضروری است. با توجه به رشد روز افزون شهر و جمعیت، باید این زیرساخت‌ها تکمیل و تحرک دوباره به حوزه فنی و عمرانی شهر داده شود.

شعبانی خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت و در اقدامی فوری باید مشکلات معابر شهر را حل کرد که از جمله آن می‌توان به روکش و اصلاح معابر به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی و همیشگی شهروندان اشاره کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: اقدام دوم معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، تکمیل پروژه‌های نیمه کاره‌ای است که به هر دلیلی از جمله معارضان ملکی و تأسیساتی، مشکلات اعتباری یا طراحی ناتمام مانده است. این پروژه‌ها نقطه‌ای از شهر را درگیر خود کرده و شهروندان از این مسأله ناراضی هستند و آن‌ها را به عنوان ضایعه ای در منطقه خود تلقی می کنند، در حالی که انتظار دارند از امتیازات این پروژه استفاده کرده و منتفع شوند.

شعبانی سومین بخش از اولویت‌ها را اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس و پربازده عنوان کرد و افزود: گاهی ممکن است با احداث یک رمپ، لوپ و یا زیرگذر گره ای از مشکلات شهر و شهروندان باز کنید که نفع زیادی دارد اما هزینه چندانی ندارد. این نقاط شناسایی شده و حتما این اقدام صورت گرفته خواهد شد.

وی درباره توجه به مگاپروژه ها در این دوره از مدیریت شهری یادآور شد: در حوزه مگا پروژه ها ۲موضوع مورد توجه است، نخست اینکه اساسا طراحی و کارکرد آنها بعد از اجرا باید متناسب با نیاز شهر باشد، نمی توان پروژه ای را اجرا کرد و بعد از آن دریافت که با وجود هزینه سنگین، نفع چندانی ندارد و مردم به صورت ملموس خدمات آن را نمی بینند. در واقع باید نیازسنجی و نیاز شناسی در ابتدای کار انجام شود چرا که مگاپروژه ها به دلیل هزینه بالا حساسیت های بیشتری را بر می انگیزد و مانند یک جراحی عمیقی است که بدنه و پوسته شهر و ذینفعان مختلف را درگیر خود می کند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اضافه کرد: در واقع باید نیاز سنجی جامع و کامل انجام و پیوست های اجتماعی، ترافیکی و عدالت محورانه این پروژه ها احصا شود. مگا پروژه های مختلفی در حد طراحی های مفهومی و فاز صفر مانند پروژه ال آرتی همت و اتصال بزرگراه امام علی به بزرگراه تهران- شمال، طراحی شده ولی درحال بررسی هستیم که آیا اجرایی شوند یا خیر؛ پروژه هایی که البته عزم ملی را نیز می طلبند.

وی بیان کرد: نکته دوم درباره این پروژه‌ها اعتبارات لازم درخصوص آنها است، وضعیت اقتصادی فعلی به گونه ای است که باید اولویت ها در مسیر اجرا قرار گیرند تا مردم بیشترین نفع را از این پروژه ها ببرند و بر همین اساس اختصاص اعتبارات اهمیت ویژه ای در این بحث دارد. اگر این دو موضوع به گونه ای حل شوند که به یک فهم مشترک بین عموم شهروندان و مدیریت شهری منتج شود مگاپروژه هایی نیز در نظر داریم که اجرا خواهند شد.

وضعیت حمل و نقل تهران تناسبی با منزلت شهروندان ندارد

معاون حمل و نقل شهرداری تهران هم ضمن ابراز امیدواری به منظور ایجاد منابع مالی جدید در راستای همدلی میان شهرداری و مجلس، گفت: باید با شناسایی ظرفیت‌ها، عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کرد.

سید مجتبی شفیعی با تأکید بر اینکه معاونت حمل و نقل از نظر بودجه‌ای و گستره خدمات، جایگاه ویژه‌ای در مدیریت شهری دارد، توضیح داد: خدمات حوزه حمل و نقل و ترافیک به صورت مستقیم و بلافاصله توسط کاربران حمل و نقل دریافت می‌شود و تصمیم گیران این حوزه بر زندگی شهروندان تأثیر می‌گذارند.

وی، با بیان اینکه درحال حاضر حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تناسبی با شأن و منزلت شهروندان ندارد، افزود: فاصله بسیاری در حوزه‌های مختلف اعم از واگن‌های مترو، اتوبوسرانی و ون‌ها تا وضع مطلوب وجود دارد، عقب ماندگی جدی در ناوگان حمل و نقل عمومی و نارضایتی توسط کاربران این حوزه وجود دارد.

به گفته شفیعی، در بقیه سیستم‌ها به جز حمل و نقل هم مشکلات بسیاری وجود دارد؛ برای مثال در بخش نرم افزاری و مدیریتی ناوگان نظیر حوزه تحلیل داده‌ها، اطلاعات موجود و استفاده از سیستم‌های هوشمند، عقب ماندگی جدی وجود دارد.

معاون شهردار تهران ضمن اشاره به بانک‌های اطلاعاتی حوزه حمل و نقل، گفت: بانک‌های اطلاعاتی بسیاری وجود دارد اما در تصمیم گیری‌ها و تحلیل‌ها از این بانک‌ها استفاده نمی‌شود، باید تلاش کرد که با تکنولوژی‌های نوین این ساختار مدیریتی را به روز کنیم البته در حوزه سخت افزاری هم اقداماتی باید انجام دهیم و با شناسایی ظرفیت‌ها عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم تا رضایت مندی از سوی شهروندان حاصل شود.

وی ضمن تأکید بر اهمیت پیشینه حوزه حمل و نقل ترافیک، بیان کرد: تأثیر حمل و نقل بر آلودگی هوا، سلامت جسمی و روحی شهروندان امری انکارناپذیر است، زمانی‌که یک فرد با روحیه و انرژی بالا وارد شبکه معابر شهر شود با اوج ترافیک صبحگاهی، انرژی خود را از دست می‌دهد و از لحاظ روحی آسیب می‌بیند؛ آلودگی هوا و صوتی در این زمان مزید بر علت می‌شود.

شفیعی با بیان اینکه ازدحام ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی، کیفیت زندگی در کلانشهر را کاهش داده است، عنوان کرد: ما مسئولان حوزه حمل و نقل ترافیک بخش بسیاری از این مشکل را ناشی از عملکرد خود می‌دانیم و باید سعی کرد با کمک شهروندان مشکل را حل کرد، امید است همدلی که میان شهرداری و مجلس، منابع مالی جدیدی برای شهر ایجاد کند تا برهمین اساس بتوانیم مشکلاتی که در گذشته تشدید شده را تا حد قابل قبولی بهبود دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نخستین کاری که باید انجام دهیم برداشت مستند از وضع موجود است و هرکاری که قصد انجام آن را داشته باشیم باید تأثیر آن بر وضع موجود را مطالعه کرد؛ قرار نیست به صورت سریع و خطا در گذشته عمل کنیم. هر اقدامی که قرار است انجام شود باید مطالعه کنیم که چه میزان وضع موجود را تغییر می‌دهد. غیر از این، یک‌سری اقدامات ضربتی و کوتاه مدت تعریف شده که در دوره‌های سه ماهه و شش ماهه به بهره برداری می‌رسد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به پروژه‌های به بهره برداری نرسیده در گذشته، گفت: یک‌سری پروژه در گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته اما هم اکنون متوقف شده و با بهره‌برداری از آن‌ها گشایشی در معابر و حمل و نقل عمومی اتفاق می‌افتد. تصور می‌شود در یک دوره کوتاه ۶ ماهه شهروندان بتوانند تغییری را احساس کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار