اندر احوالات یک اتفاق سینمایی؛
کد خبر: ۸۱۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸ 13 January 2020

این روزها وقتی صبح ها از خواب بیدار شدیم، هر روز با یک خبر عجیب و غریب مواجه بودیم، در جبر جغرافیای ایران هم خبرهای عجیب و غریب جز اتفاقات روزمره است و یکی از ویژگی های این خاک محسوب می‌شود، سینمای ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، مخصوصا در این روزهای منتهی به دی ماه که حال و هوای جشنواره فیلم فجر بر سینمای ایران سایه می اندازد و در بهمن ماه قرار است با تولیدات شگفت انگیز سینمای ایران غافلگیر شویم و آثارهای مختلف از کارگردان های جوان و کهنه کار این سینما را تماشا کنیم.
در همین فعل و انفعلات پیش رو، دیروز خبری از سوی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر منتشر شد که فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله به دلیل عدم شفافیت در خصوص مالکیت فیلم از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شده و در پایان خبر هم آمده است که انشاالله اگر این مشکلات حل شد، دوباره به بزرگواران عزیزی که در هیات انتخاب فجر سی و هشتم مشغول بودند، زحمت خواهند داد که این فیلم را تماشا کنند شاید دوباره فیلم بتواند به جشنواره راه پیدا کند. این حجم از شفاف سازی در تاریخ جشنواره فیلم فجر هم خودش یک اتفاق ویژه محسوب می‌شود که باید به دبیر جشنواره فیلم فجر به خاطر این نگرش تبریک و مرحبا گفت.
بعد از خواندن این خبر کمی شگفت زده شدم، کمی اتفاقات را مرور کردم و باز متحیر شدم از این حواشی پیرامون فیلم، «حمید نعمت الله» فیلمساز مهمی در سینمای ایران است و یکی در میان هم فیلم هایش خوب از کار در آمده و این که پروژه های سینمایی اش در روند تولید به مشکل بخورد، یک اتفاق «نعمت الله وار» است و فقط از خودش بر می‌آید که اینچنین باشد. در زمستان سال گذشته بود که خبری در رسانه ها آمد که نعمت الله قرار است فیلم تازه اش را با «محمد صادق رنجشکان» کار کند و چندماهی در دفتر سینمایی رنجکشان فعالیت هایش را در قالب پیش تولید فیلم آغاز کرد و در اوایل تابستان مثل هر پروژه دیگری این خبر جدی شد و بازیگران انتخاب شدند. نکته جذاب در خصوص فیلم نعمت الله این بود که قرار است دوباره با امین حیایی و لیلا حاتمی در پروژه اش کار کند، سمت دیگر این اتفاق هم محمد صادق رنجکشان بود، سرمایه گذاری که تجربه ساخت فیلم های پر مخاطب و موفقی چون «متری شش و نیم» و «سرخپوست» را در کارنامه اش داشت و قرار بود در سال جدید هم از چند فیلمساز جوان حمایت کند.
فیلم «قاتل و وحشی» کلید خورد اما در زمان معین و طبق توافق تهیه کننده و سرمایه گذار به پایان نرسید و همین ماجرا سرآغاز یک اتفاق تازه بود، یک سری تحلیلگر همیشه در صحنه با یک سری قلم به دست هایی که فقط کاغذ سیاه می‌کنند شروع کردند به مطلب نوشتند درباره این اتفاق و افشاگری های مختلف صورت گرفت تا این که فرزند یکی از مقامات که پیش از این با «شاه کش» وارد سینما شده بود در صفحه اینستاگرامش از یک تصمیم سخت گفت و از خداوند متعال کمک گرفت و وارد این قائله شد و قرار اش با تهیه کننده و کارگردان بر این بود که حساب های مربوط به رنجکشان را تسویه کند و مالکیت فیلم به او واگذار شود و با حضور این ناجی، فیلمبرداری از سر گرفته شد اما در این میان چک مربوط به قسط اول این بزرگوار پاس نشد و آقای رنجکشان هم به طبع شکایت خود را به تنها مَلْجَأ درماندگانی که در حوزه سینما به فعالیت می پردازند، واقع در خیابان بهار کوچه سمنان برد.
بعد از همه این ماجراها، شفاف سازی روابط عمومی جشنواره و قصه رنجکشان و نعمت الله اتفاقی تلویزیون را روشن کردم و یادم نبود که روز جمعه است و برنامه محبوب خانواده سینمای ایران پخش می‌شود، خبرنگاری در برنامه حاضر شد و سخنوری می کرد و فرمایش مهمی داشت و آن هم این بود که مدیر عامل خانه سینما این حق را ندارد که مستقیما به دبیر جشنواره نامه بزند و این یک «بدعت» است، بازهم حیرت کردم و باخودم گفتم در این مدتی که از سینما دور بودم و در تئاتر فعالیت می کردم، معادلات عوض شده است؟ در همین احوال بودم که «حسن آقا کریمی» عضو هیات داوری خانه سینما روی خط آمد و آن هم از رنجکشان و نعمت الله گفت و مدیرعاملش را محکوم کرد، بازهم یادم افتاد که دوستان او را چندباری در پشت صحنه فیلم دیده بودند و یار و غار حمید نعمت الله است و مشاور او در زمینه تولید این فیلم بوده است، تلویزیون را خاموش کردم و بازهم با خود مرور کردم که این برنامه هم دنبال روشنگری نیست و هنوز رویکردش شفاف نیست.
با یک سری سوال در ذهنم دوباره به فکر فرو رفتم که اگر محمد صادق رنجکشان آدم خوبی نیست، پس چرا استاد کیمیایی از رفتار محترمانه او این چنین می نویسد و می گوید بدون او «خون شد» ساخته نمی شد، اگر او در سینما دنبال پول پیدا کردن است پس چرا در همین امسال سرمایه گذاری فیلم های ابراهیم ایرج زاد، محمد کارت و مسعود کیمیایی را برعهده گرفته است و این فیلم ها به غیر از «عنکبوت» که دچار میمزی شد در بخش سودای سیمرغ حضور دارد. اگر رنجکشان هزینه های تولید همین چند فیلم را در بانک گذاشته بود چندبرابر سود می کرد. یا اگر نعمت الله سر موعد فیلمش را تمام می‌کرد اینقدر حاشیه به وجود نمی آید، برای اولین بار است که شاید یک فیلم بر سر موضوع مالکیت از فجر کنار گذاشته می شود اما ته دلم از این می‌ترسم که شاید این فیلم هم مثل «عنکبوت» ابراهیم ایرج زاد، «مجبوریم» رضا درمیشیان و .... مشکل نظارتی داشته و برای این که هجمه های کمتری علیه «ابراهیم داروغه زاده» صورت بگیرد این داستان را علم کرده باشند. بازهم منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد بازهم شاهد غافلگیری های جبر جغرافیایی و شرایط حاکم بر فجر سی و هشت خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار