پس از برگزاری مراسم پیاده روی اربعین ۱۴۰۰ در شهرری، مسؤولان استانی و شهرستانی تصمیم گرفتند دبیرخانه میزبانی از مراسمات مذهبی به ویژه ایام مسلمیه و اربعین را در شهرری ایجاد کنند.
کد خبر: ۱۰۰۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶ 09 October 2021

 

به گزارش «تابناک تهران»، اربعین سال ۱۳۹۲ برای اولین بار کاروان پیاده‌روی «جاماندگان اربعین» با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان به‌طور خودجوش و به تأسی از کنگره عظیم پیاده روی کربلای معلی، از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد و پس از آن هر ساله بر عظمت این حرکت افزوده شد.

از سال ۱۳۹۴ با ورود دستگاه‌های حکومتی و اجرایی شهرستانی و استانی، مراسم پیاده روی جاماندگان با برنامه‌ریزی و انسجام بهتری شکل گرفت و هر ساله تعداد بیشتری از عاشقان و دلدادگان اباعبدالله(ع) در این مراسم معنوی شرکت می‌کنند.

در پیاده‌روی سال ۱۳۹۸، حدود دو میلیون زائر در این مراسم شرکت کردند، در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا این مراسم برگزار نشد و در اربعین ۱۴۰۰ نیز مراسم جاماندگان با حضور چشمگیر مردم مومن و ولایی پایتخت با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

باتوجه به اینکه ری همواره میزبان آئین‌ها و برنامه‌های مهم ملی و مذهبی بوده است، پس از برگزاری مراسم پیاده روی اربعین ۱۴۰۰ در شهرری، مسؤولان استانی و شهرستانی تصمیم گرفتند دبیرخانه میزبانی از مراسمات مذهبی به ویژه ایام مسلمیه و اربعین را در شهرری ایجاد کنند.

حضور چشمگیر مردم در مراسم جاماندگان اربعین

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم پیاده روی اربعین امسال از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار کرد: در اربعین ۱۴۰۰ باتوجه به گشایش نسبی که حاصل شد، عده‌ای از هموطنان از نعمت معنوی حضور در کربلا برخوردار شدند و جمعی از شهروندان نیز با حضور چشمگیر خود در مراسم جاماندگان شرکت کردند.

وی گفت: باتوجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای برگزاری مراسم جاماندگان در استان تهران و شهرستان ری، مردم عزیز با بهره‌مندی از آموزه‌های الهی و دینی و برای زنده نگه داشتن اهداف اربعین، این مراسم معنوی را با رعایت همه پروتکل‌ها و بدون هیچ تجمعی برگزار کردند.

استاندار تهران ادامه داد: فرمانداری ری، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها در برگزاری این مراسم پیاده روی و فراهم کردن شرایط رفاهی برای شهروندان همکاری کردند همچنین ایستگاه‌های سیار تزریق واکسن و کارآزمایی بالینی واکسن فخرا در طول مسیر دایر بود که جای قدردانی دارد.

حرم عبدالعظیم(ع) بر معنویت شهرری جایگاه خاصی داده است

محسنی بندپی ضمن امیدواری اینکه در سال ۱۴۰۱ این مراسم باشکوه‌تر برگزار شود، بیان کرد: اقدامات و تحولات خوبی را در ابعاد مختلف طی سال‌های اخیر در شهرستان ری شاهد بودیم که استقرار نیروی انتظامی مستقل، تحقق اشتغال ۱۲۰ درصدی و فعال کردن شهرک‌های صنعتی از جمله اقدامات مهم شهرستان ری در شش ماهه اول سال جاری بوده است.

وی با تاکید بر ایجاد اشتغال و رفاه برای شهروندان، افزود: وجود حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) بر معنویت و فرهنگ این شهر کهن جایگاه خاصی داده که در این رابطه کارهای خوب مذهبی، فرهنگی و غیره انجام می‌گیرد.

استاندار تهران در پایان تصریح کرد: در همین راستا و به منظور انسجام میزبانی پیاده روی اربعین، دبیرخانه میزبانی از این مراسم تشکیل خواهد شد که برای تحقق این امر، استانداری تهران برای  اخذ مجوز و سایر امور، همکاری لازم را انجام می‌دهد.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهرری ثبت ملی شود

حسین توکلی کجانی فرماندار ویژه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری با اشاره به حضور پرشور مردم در مراسم جاماندگان که همه ساله برگزار می‌شود، اظهار کرد: پیاده‌روی جاماندگان اربعین ۱۴۰۰ در شهرری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به طور خودجوش توسط مردم بدون هیچ‌گونه تجمعی برگزار و خدمات رفاهی توسط دستگاه‌ها انجام شد.

وی گفت: با توجه به لزوم آمادگی و برنامه‌ریزی برای میزبانی در خصوص حضور خودجوش زائران و ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم، هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی، خدماتی، امنیتی، انتظامی و امدادی در راستای پیش بینی مراسم پیاده‌روی خودجوش جاماندگان اربعین در شهرستان ری انجام گرفته بود.

فرماندار ویژه شهرستان ری با اشاره به حضور همه ساله مردم در این مراسم معنوی، تاکید کرد: پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهرری قابلیت ثبت ملی دارد که در این راستا باید برنامه ریزی‌ها برای میزبانی منسجم انجام شود.

توکلی با اشاره به پیشنهاد سردار ذوالقدر فرمانده سپاه سیدالشهدا(ع) برای ایجاد دبیرخانه میزبانی در ری، تصریح کرد: برای این منظور، در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان، پیشنهاد تشکیل «دبیرخانه میزبانی اربعین شهرستان ری» را مطرح می‌کنیم تا این دبیرخانه با همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها ایجاد شود.

وی در پایان بیان کرد: با تشکیل این دبیرخانه می‌توان مناسبت‌‎های مذهبی از ایام مسلمیه و ماه محرم تا پایان ماه صفر با محوریت اربعین را به‌طور منسجم و متمرکز با اجرای برنامه واحد و استفاده از مداحان و مجریان مردمی میزبانی کرد.

با توجه به اینکه مراسم پیاده روی اربعین هر سال گسترش می‌یابد و ممکن است تحت شرایطی مثل کرونا و سایر موارد و اتفاقاتی که در طول تاریخ کم نبوده، رفتن به کربلا سهل و آسان نباشد و مردم به سمت کربلای ایران که به فرموده امام معصوم ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) برابر ثواب زیارت سیدالشهدا(ع) است، روی آورند.

از طرفی ری همواره میزبان آئین‌ها و برنامه‌های مهم ملی و مذهبی بوده است لذا توجه به زیرساخت‌های لازم و تخصیص اعتبارات خاص برای این شهر مذهبی و تاریخی و ایجاد دبیرخانه میزبانی از مراسمات خاص، در این شهر کهن ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار