رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران همواره ارتباط خوبی با فرهنگ و ملت فرانسه داشته و این ارتباط قدیمی و دیرینه است.
کد خبر: ۱۰۰۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 11 October 2021

به گزارش «تابناک تهران» به نقل از  معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران در دیدار با فیلیپ تیه بو سفیر فرانسه در تهران، قهرمانی تیم ملی فوتبال فرانسه در لیگ ملت های اروپا را به سفیر این کشور تبریک گفت.

وی اظهار داشت: ارتباطات بین ایران و فرانسه و نیز تهران و پاریس بسیار قدیمی و دیرینه بوده اما ظرف چند سال گذشته به تدریج این ارتباطات کم رنگ و کمرنگ تر شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی این ارتباطات در سطح خوبی نیست، افزود: ادبیات ایران در قدیم بعد از عربی به ادبیات فرانسه گره خورده بود و تقریبا همه کسانی که مدرسه می رفتند کتاب بینوایان ویکتور هوگو را می خواندند.

وی افزود: این ارتباطات اوج گرفت تا زمان حضور حضرت امام خمینی (ره) در پاریس که علاقه شدید و ارتباطی خوب بین ۲ ملت ایران و فرانسه ایجاد شد.

چمران، افزود: حضور امام راحل در نوفل لوشاتو و حضور سیل عاشقان امام برای زیارت ایشان در این شهر، موجب شد در تهران خیابانی به نام نوفل لوشاتو نام گذاری شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با اینکه از فرانسه به عنوان مهد تمدن و آزادی انتظار داشتیم که این ارتباطات گسترش یابد اما به تدریج ارتباطات کمتر شد و در بحث برجام و بعد از آن هم مجدد شاهد کمرنگ شدن ارتباطات ایران و فرانسه بودیم.

وی افزود: این در حالی است که شهر تهران همواره ارتباط خوبی با فرهنگ و ملت فرانسه داشته که نمونه آن طراحی متروی تهران توسط یک شرکت فرانسوی است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از نظر شهرسازی نیز نقاط مشترکی بین پاریس و تهران وجود دارد، گفت: برای تهران یک هیات ژوری دائمی طراحی شده بود که نمونه این کار فقط در شهر پاریس وجود داشت.

وی با تاکید بر اینکه این هماهنگی فکری قابل گسترش بود و هنوز هم هست، ابراز امیدواری کرد: این ارتباطات شهری گسترش یابد چرا که ارتباطات شهری باید جدا از ارتباطات سیاسی باشد.

چمران یادآور شد: در ارتباطات سیاسی نوسان زیاد است اما ارتباطات شهری می تواند برقرار باشد و شورای شهر تهران از آن استقبال می کند.

چمران یاد آور شد: البته در مسائل سیاسی آن چه که از کشور فرانسه و جامعه اروپا انتظار داشتیم به ویژه بعد از خروج امریکا از برجام در خصوص پایبندی به تعهدها انجام نشد.

وی ابراز امیدواری کرد که مسائل سیاسی با روشن بینی دولت ها، حل شود چرا که ملت ها با هم اختلافی ندارند و به ویژه شهرها دور از مسایل سیاسی هستند.

چمران با بیان اینکه آرزو داریم روابط دیرینه با فرانسه خیلی بهتر از این باشد و فرانسه بتواند مستقل از آمریکا تصمیم بگیرد، افزود: آمریکا از نظر ما کشور قابل اعتمادی نیست و این موضوع برای فرانسه نیز آشکار است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از نظر سیاسی از کشوری که همیشه به آزادی خواهی افتخار می کرد و به عنوان یک کشور مستقل از آمریکا و یک کشور قوی اروپایی فعالیت می کند، چیزی جز روابط سالم بین المللی انتظار نداریم.

وی با بیان اینکه انتظار نداشتیم در برجام حتی یکی از ۱۱ موردی که بر عهده فرانسه گذاشته شده بود، محقق نشود، گفت: از دیدگاه ملت ما همه این جزییات کاملا قابل دیدن است و دیدگاه ملت ما به فرانسه با همین معیار ها سنجیده می شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما در حوزه مسائل شهری می توانستیم در زمینه اقتصاد شهری و تکنولوژی هایی که هر ۲ شهر نیاز دارند کار کنیم ولی راه همه بسته شده و به صورت مرتب سال به سال ارتباطات کمتر شده است.

وی اظهار داشت: با دولت جدید و تفکر جدیدی که بر کشور حاکم است و آماده ارتباط بهتری هم با فرانسه و هم با سایر کشورهای دیگر هستیم.

چمران عنوان کرد: امیدواریم ارتباطات شهری بین ۲ کشور تنها معطوف و محدود به داشتن چند مجله و خانه فرهنگ نباشد و با دولت جدید ایران این ارتباطات بهتر و گسترده تر باشد.

وی یادآورشد: همه مردم ایران نسبت به کشور فرانسه به خاطر ارتباطات دیرینه دیدگاه مناسبی دارند و انتظار داریم این دیدگاه با پاسخ مناسب تر مواجه شود.

چمران با یادآوری ارتباط دیرینه ایران و فرانسه، گفت: ارتباطات دیرینه بین ۲ فرهنگ و ملت ایران و فرانسه بوده است، اما به واسطه پیروی از سیاست های امریکا این ارتباطات ضربه خورده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار