در یاسوج صورت گرفت:
طبق رسالت سازمان بسیج مستضعفین و سپاه پاسداران هرساله در هر استانی یکی از عملیات های غرور آفرین هشت سال دفاع مقدس باید بازسازی شود که بتوان از این طریق سختی های ان روز را به جوانان امروز نشان داد
کد خبر: ۱۰۰۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱ 25 September 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد عملیات مرصاد که از طرف منافقین با نام فروغ جاویدان نامگذاری شده بود یکی از عملیات های سخت و بسیار مهم جنگ پس از دوران پذیرش قطعنامه 598بود. این عملیات بت حضور مسئولین استانی در منطقه نجف آباد یاسوج بازسازی واجرا شد.

 فرمانده سپاه فتح در مورد بازسازی این عملیات گفت: هشت سال دفاع مقدس یاداور دلاوری ها و جانفشانی های جوانان زیادی از این مرز وبوم است که همه آن دوران می تواند برای جوانان امروزی یک عبرت و آموزه باشد.

وی به شبیه سازی عملیات مرصاد اشاره کرد و گفت: طبق رسالت سازمان بسیج مستضعفین و سپاه پاسداران هرساله در هر استانی یکی از عملیات های غرور آفرین هشت سال دفاع مقدس باید بازسازی شود که بتوان از این طریق سختی های ان روز را به جوانان امروز نشان داد.

بوعلی عملیات مرصاد را یکی از مهمترین و استراتژیکی ترین عملیات دوران هشت سال دفاع مقدس دانست و افزود: بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸دشمن بعثی با همکاری منافقین کور دل دست به توطئه های جدید با نقض قطعنامه زدند که با اجرای عملیاتی به نام فروغ جاویدان سعی در حمله و ضربه زدن به انقلاب را داشتند که به یمن خدا و دلاوری رزمندگان اسلام همه آنها در تپه های مرصاد زنده به کور شدند.

عملیات مرصاد

در تیرماه ۱۳۶۷ جمهوری اسلامی ایران رسما قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت در حالی که از بدو تصویب این قطعنامه در ۳۰ تیر ۱۳۶۶، ایران آن را رد نکرده بود و برای تأمین اهداف خود، از طریق مذاکره با دبیرکل سازمان ملل، برای پذیرش قطعنامه شروطی را طی نموده بود و در واقع عملا آن را به صورت مشروط پذیرفته بود.

اما به دلیل کارشکنی آمریکا، انگلیس و فرانسه در طول مذاکرات و ورود مستقیم آمریکا به جنگ با ایران، پس از مشورت و تصمیم مسئولان عالی‌رتبه، با موافقت امام خمینی، در ۲۷ تیرماه سال ۶۷ ایران اعلام کرد قطعنامه ۵۹۸ را بدون قید و شرط پذیرفته است.

عملیات مرصاد یا عملیات فروغ جاویدان نام نبردی است که توسط سازمان مجاهدین خلق طرح‌ریزی شد و میان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق در اواخر جنگ ایران و عراق، در سال ۱۳۶۷ درگرفت. پس از چند روز درگیری درنهایت نیروهای ارتش ایران بر سازمان مجاهدین خلق پیروز شد و تعداد زیادی از نیروهای مهاجم در این نبرد کشته شدند

نیروهای ایران در جایی که نیروهایشان برتری نسبی داشت به کمین نشستند و در منطقه چهارزبر، با احداث تعدادی خاکریز و یک خط دفاعی مستحکم در انتظار ایشان بودند. چندی از گردان‌های عملیاتی در این جبهه گردان مقداد و گردان حمزه از لشکر ۲۷ محمد رسول الله و تیپ انصارالحسین همدان بودند.

این عملیات سه روز به طول انجامید. در روز اول هدف سد کردن هجوم مجاهدین خلق بود. در این روز نیروی هوایی ایران وارد عمل نشد زیرا در آن زمان پایگاه نوژه بمباران شده بود و انجام عملیات پاکسازی باند فرود قدری فرصت را از آنها گرفت. به همین دلیل نیروی هوایی با یک روز تأخیر عملیات را ادامه داد. در روز دوم حرکت نیروی زمینی صورت گرفت که با پشتیبانی نیروی هوایی و هوانیروز همراه شد و در روز سوم یگان‌های مجاهدین خلق به کلی منهدم شدند. فرماندهی این عملیات بر عهده علی صیاد شیرازی بود. وی در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان مجاهدین خلق ایران ترور شد.

واژه عربی «مرصاد» به معنی کمین است. این نام بخاطر کمین برنامه ریزی شده‌ای که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران انجام داده بودند برای این عملیات در نظر گرفته‌شد.

در عملیات مرصاد بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر از نیروهای مجاهدین خلق کشته و زخمی شدند و در میان کشته شدگان و اسرا تعداد زیادی از کادرهای سازمان و فرماندهای تیپ‌ها نیز وجود داشت. پس از پایان عملیات، تنگه چهارزبر، تنگه مرصاد نام گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار