امروز چهارشنبه ۱۹ آبان چهارم ربیع الثانی مصادف با سالروز ولادت سید الکریم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از دانشمندان، راویان حدیث، چهره محبوب و مورد اعتماد اهل بیت (ع) و شیعیان است.
کد خبر: ۱۰۰۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲ 10 November 2021

به گزارش «تابناک تهران»، ولادت حضرت عبدالعظیم (ع) سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه واقع شده و مدت ۷۹ سال عمر با برکت ایشان با دوران امامت سه امام معصوم یعنی امام رضا(ع)، امام محمّدتقی و امام علیّ النّقی(ع) مقارن بوده است.

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با دانش، تقوا، مجاهدت و مقام والای اخلاقی و فضایل معنوی در بین شیعیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است به نحوی که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، ری را به برکت وجود حرم مطهر آن حضرت، "قبله تهران" نامیدند.

مطالعه زندگانی حضرت عبدالعظیم (ع) نشان می دهد که ایشان در عصر خود، مجتهد توانمندی بوده که براساس اصول و قواعدی که از اهل بیت(ع) در اختیار داشته، می توانسته دیدگاه های اسلام ناب را در زمینه های مختلف اعتقادی و عملی، استخراج کند و به پرسش های مردم پاسخ گوید.

جزئیات مسائل مربوط به علت مهاجرت حضرت عبدالعظیم (ع) به شهرری مشخص نیست؛ اما می توان گفت که سابقه مبارزاتی خاندان آن بزرگوار از یک سو و شخصیت علمی، جهادی و ارتباط بسیار نزدیک با اهل بیت(ع) از سوی دیگر، موجب شد که ایشان در سال های پایانی زندگی تحت تعقیب حکومت وقت قرار گیرد.

از این رو، برای ادامه فعالیت ها و چه بسا با اشاره امام هادی(ع) زندگی مخفی را انتخاب کرد و با لباس پیک و به صورت مسافری ناشناس، وطن اصلی خود را ترک کرد و شهرهای مختلفی را پشت سر گذاشت تا آن که در شهرری ساکن شد.

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) روزها روزه بود و شب ها به عبادت می پرداخت و گاه به صورت مخفیانه از خانه ای که در آن ساکن بود خارج می شد و به زیارت قبری که هم اکنون در مقابل مزار او قرار دارد، می رفت و می فرمود: این، قبر مردی از فرزندان موسی بن جعفر(ع) است.

معلوم نیست که حضرت عبدالعظیم(ع) چند سال در شهرری سکونت داشته، اما مسلّم این است که ایشان به قدری در این شهر بوده که بیشتر شیعیان ری، به تدریج با ایشان آشنا شده بودند و با در نظر گرفتن این که ایشان به شدّت تحت تعقیب بوده و ارتباط تک تک مردم با او چه بسا مدّت ها طول می کشید، می توان گفت احتمالاً ایشان چند سال از سال های پایانی عمر خود را در ری گذرانده است. همچنین رفت و آمد بیشتر با وی حاکی از فعّالیت های فرهنگی و سیاسی اوست.

بنابراین، ایشان تنها یک محدث و راوی احادیث اهل بیت(ع) نبوده است؛ بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان(ع)، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمی اش مورد تأیید و تصدیق امام هادی(ع) قرار گرفته است.

مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب خود می‌فرماید: قبر شریف حضرت عبدالعظیم در ری معروف و مشهور است و به علو مقام و جلالت شأن معروف و از أکابر محدثان و أعاظم علما و از زهاد و عباد بوده و از اصحاب حضرت امام جواد و امام هادی(ع) است.

منزلت حضرت عبدالعظیم(ع) به حدی است که امام هادی(ع) به یکی از اهالی ری می فرمایند: «اگر قبر عبدالعظیم(ع) را که در نزد شماست زیارت می کردی مانند کسی بودی که امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده است.

برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم(ع) کافی است که بدانیم امام معصوم(ع)، مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پرسش های اعتقادی و عملی شان، به ایشان ارجاع داده است.

معاون فرهنگی و روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) حسنی به خبرنگار ایرنا گفت: هدف اصلی از برگزاری ویژه برنامه های هفته ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) معرفی بهتر ابعاد مختلف شخصیتی ایشان در جهت الگو سازی و تبعیت نسل جوان از زندگی پر بار این محدث است.

عباس سلیمی افزود: ۸۰ عنوان ویژه برنامه فرهنگی و مذهبی با محوریت معرفی سبک زندگی و سیره حضرت عبدالعظیم(ع) در هفته میلاد ایشان در حرم مطهر و امامزادگان واجب التعظیم برگزار می شود.

وی صداقت در انتقال احادیث اهل بیت(ع)، ولایت مداری و ساده زیستی را از مشخصات بارز حضرت عبدالعظیم(ع) برشمرد.

سلیمی غبار روبی و عطر افشانی قبور شهدای مدفون در حرم عبدالعظیم(ع) و تجلیل از خانواده های معظم شهدا توسط خادمان آستان را از دیگر برنامه های هفته میلاد سیدالکریم(ع) عنوان کرد و افزود: امسال با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان، نمایشگاه مجازی فرهنگی، افتتاح فروشگاه زائر، برگزاری چندین مسابقه فرهنگی و مذهبی را نیز در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: مراکز خدماتی حرم عبدالعظیم(ع) مانند درمانگاه دارالشفاء با کلیه کادر درمان، کتابخانه حرم، آسمان نما و موزه نیز به مناسبت ایام میلاد سیدالکریم(ع) به صورت رایگان در این هفته به مردم خدمات رسانی خواهند کرد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری نیز گفت: آیین هفته ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) توسط ۲۰۰ هیات مذهبی در سطح شهرستان ری و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام علی کنگرلو افزود: وجود آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) موجب برکات معنوی زیادی برای این شهرستان شده است و همه تشکل‌های دینی ایشان را ولی نعمت خود می دانند.

وی اضافه کرد: همگان برای ادای دین به این محدث بزرگ مراسم مختلفی مانند مولودی خوانی، تبین شخصیت ایشان توسط مبلغان و سخنرانان، برپایی مسابقات فرهنگی و ورزشی، ایستگاه های سلامت، تبلیغات فضای مجازی برپا می کنند.

به اعتقاد کنگرلو ستایش‌هایی که ائمه معصوم(ع) از وی به عمل آورده‌اند، نشان‌دهنده شخصیت علمی و مورد اعتماد ایشان است، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی یکی از برکاتی است که نصیب اهالی شهرری شده است.

 ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم(ع) در چهارم ربیع الثانی سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مقدس مدینه واقع شده و ایشان فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می رسد.

حضرت شاه عبدالعظیم که کنیه اش ابوالقاسم و ابوالفتح نیز بوده در روز پنجشنبه چهارم ماه ربیع الثانی ۱۷۳ هجری قمری، مطابق ۲۵ تیر ماه ۱۵۸ یزدگردی، در زمان هارون الرشید در مدینه در خانه جدش حضرت امام حسن مجتبی (ع) متولّد شده و پس از مدت ۷۹ سال و ۶ ماه و ۱۱ روز قمری عمر، در روز آدینه پانزدهم شوال المکرم ۲۵۲ هجری قمری مطابق سیزدهم مهر ماه قدیم ۲۳۵ یزدگردی در زمان معتز عباسی در شهرری رحلت کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار