آیت‌الله‌علم‌الهدی:
آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: امروز در این مملکت این را بدانید آدم‌هایی که در مقام تحول از جا برنخیزند و حرکت نکنند، این آیه قرآن است که تعبیر می‌کند «این‌ها به زمین چسبیده‌اند»، آدم‌های تنها و تنبل هستند، کسانی هستند که دنیا را بر آخرتشان ترجیح می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۰۸۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹ 12 November 2021

به گزارش تابناک رضوی، آیت‌آلله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته 21 آبان ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، اظهار کرد: تقارن امروز با سالروز میلاد مسعود میوه دل امام هشتم (علیه‌السلام)، امام عسکری (علیه‌السلام) را به محضر مقدس شما برادران و خواهران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.


ایشان با بیان این‌که رسالت امام عسکری (علیه‌السلام) در بین ائمه به‌عنوان آخرین امام حاضر که در ارتباط با مردم هست، ایجاد «زیست تمدنی اسلامی» بر اساس معارف اهل‌البیت بود، ادامه داد: در دوران کوتاهی که وجود مقدس امام عسکری (علیه‌السلام) امامتشان اجرا شد، علی‌رغم همه مشکلاتی که دشمن به وجود آورده بود و محدودیت‌هایی که امام از لحاظ امنیتی و نظامی در زندگانی خودشان داشتند، با آموزه‌های خودشان، زیست تمدنی اسلامی را بر اساس معارف اهل‌البیت (علیهم‌السلام) در جامعه شیعه تثبیت کردند به‌طوری که شیعه‌ای که تا صدها سال آینده دستش به امام معصوم نمی‌رسد و دستش کوتاه است، بتواند با تکیه بر این تثبیت و سازندگی‌های امام عسکری، این زیست و زندگی تمدنی اسلامی را بر اساس معارف اهل‌البیت (علیهم‌السلام) ادامه بدهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: یکی از فرازهایی که وجود مقدس امام عسکری (علیه‌السلام) در مسئله ایجاد زیست تمدنی بیان داشته‌اند که شناخت آن به‌عنوان یک خط سیاسی کامل در نظام مدیریتی جامعه اسلامی برای مدیران جامعه ما ضرورت دارد، این فرمایش ایشان است که فرمودند «أعرف الناس بحقوق إخوانه وأشدهم قضاء لها أعظمهم عند الله شأنا، ومن تواضع فی الدنیا لإخوانه فهو عند الله من الصدیقین».

ایشان در تشریح کلام امام عسکری (علیه‌السلام)، تصریح کرد: ایشان در این فراز می‌فرمایند «مردم شما می‌خواهید بهترینِ خودتان را از نظر خدا تشخیص دهید کیست و بدانید در بین شما مقرب‌تر که دارایی‌اش بالاتر و عظیم‌تر است، چه کسی هست؟ کسی است که دو خصوصیت داشته باشد»، این فرمایش امام عسکری (علیه‌السلام)، معیار شخصیت مدیریتی یک مدیر کامل برای جامعه ما هست که اگر بخواهیم مدیری در زندگی خودمان از مدیریت بالای جامعه تا مدیریت‌های خرد جامعه تشخیص دهیم، کسی است که این دو خصوصیت و ویژگی در او باشد.

بهترین مدیر برای جامعه اسلامی

آیت‌الله علم‌الهدی به بیان این دو خصوصیت پرداخت و گفت: خصوصیت اول این که «حقوق مردم را بشناسد»، بداند مردم چه حقی دارند، فقرا و قشر آسیب‌پذیر چه حقی دارند، کارگران و کارآفرینان چه حقی دارند، افراد در موقعیت‌های مختلف اجتماعی در عرصه نخبگانی چه حقوقی دارند، شناساترین آدم به این که حقوق برادران خودش را بشناسد، از مقرب‌ترینان است.

ایشان اضافه کرد: دومین خصوصیت این است که در مقام تأمین این حقوق و وفای به حق مردم از همه شدیدتر و سخت‌تر باشد، تنها حق‌شناسی فایده ندارد، حق را بشناسد و حق مردم را ادا کند یعنی بهترین مدیر در جریان مدیریت دینی جامعه ما، مدیری است که حق مردم را بشناسد، حق مردم را ادا کند و به حق مردم برسد، این بالاترین مدیر و بالاترین شیعه است.

تغییر گفتمان مدیریت کشور

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به ارزیابی عملکرد صد روزه دولت سیزدهم از زمان تشکیل تا امروز پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر بر اساس معیار امام عسکری (علیه‌السلام)، در این صد روز در مجموعه برنامه‌های این دولت و روش و رفتاری که با مردم داشته است، نقطه مثبت و نقطه منفی را ارزیابی کنیم، این دولت گفت دولت ما «دولت تحول» است، بنا شد تحول ایجاد کند، صد روز می‌گذرد، در این صد روز بزرگ‌ترین تحولی که شاهدش هستیم، تحول گفتمانی است یعنی تا به الان رسم این بود مردم دنبال حکومت بدوند ولی امروز برعکس شد، حکومت دنبال مردم بدود؛ در واقع گفتمان عوض شد، این تنها در یک جریان حکومتی قوه مجریه نیست و در قوه مقننه و قوه قضاییه نیز هست.

ایشان بیان کرد: تا به الان مردم باید می‌دویدند و دستشان به حکومت نمی‌رسید، الان بناست حکومت به دنبال مردم بدود یعنی حکومت بیاید در چادرِ سردِ یخ‌کرده کوچ‌نشین پاییزی که در یک جریان اجتماعی وجود دارد و از نظر دسترسی به مرکز، از همه دور افتاده‌تر است، شخص دوم کشور بیاید بنشیند با او حرف بزند و نیازش را از زبان او بشنود، این به‌عنوان یک عمل مهم نیست بلکه به‌عنوان یک گفتمان مهم مطرح است که بشود گفتمان غالب در کشور.

رجوع حکومت به سمت مردم، گفتمان دولت سیزدهم

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: خوشبختانه امروز این امر به یک گفتمان در کشور تبدیل شده که از این به بعد هر مسؤولی در کشور بیاید، باید دنبال مردم بدود و حرفشان را بشوند، در این مدت هی مردم دنبال حکومت بودند، آن بدبخت کوچ‌نشین عشایریِ پشت کوه چطور دستش به یک مسؤول برسد آن هم مسؤول بالای کشور؟ حرف بزند و او در تصمیم‌گیری‌اش، برنامه‌ریزی کند تا حق برادر کوچ‌نشین خودش را ادا کند؟

ایشان اضافه کرد: خوشبختانه یکی از تحولاتی که در جامعه ما رخ داد، «تحول گفتماتی» بود، رئیس قوه‌قضاییه و رئیس قوه مقننه نیز همینطور عمل می‌کنند، این شد یک گفتمان که حکومت و سردمداران حکومتی بدوند دنبال مردم، نیاز مردم را از زبان خودشان بشوند، به خلأ و مشکلات زندگی مردم از نزدیک توجه کنند و آنچه در رابطه با این سه قوه است را از نزدیک ببینند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که دنبال مردم دویدن و در جریان ارتباط مردمی قرار گرفتن، گفتمانی است که محصول صد روز فعالیت، عملیات فرهنگی و اخلاقی و روش مدیریتی این دولت هست، گفت: این دولت توانست این موضوع را به‌صورت یک گفتمان در جامعه ما به‌عنوان یک اصل تثبیت کند، بعد از این نیز هر دولت و رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه بیاید، او هم باید به این عمل کند چون شده گفتمان و این تحول گفتمانی، بزرگ‌ترین اثری است که این دولت در این مدت داشت.

چرا تحول عملیاتی در دولت جدید شکل نگرفت؟

ایشان با تأکید بر این‌که تحول در دولت تنها تحول گفتمانی نیست بلکه «تحول عملیاتی و اجرایی» نیز هست، اظهار کرد: باید زندگی مردم متحول بشود، جریان‌های معیشت مردم هم متحول بشود ولی متأسفانه این تحول عملیاتی در این صد روز هنوز انجام نشده، معیشت‌ها با تلخی دارد اداره می‌شود، با این گرانی‌های روز افزون، شب و روز مردم در اداره زندگی‌شان با تلخ کامی می‌گذرد و هنوز حلاوت و شیرینی تسهیلاتی که در نتیجه این مدیریت جدید برای زندگی‌شان حاصل شود را نچشیده و لمس نکردند، عاملش چیست؟

آیت‌الله علم‌الهدی متذکر شد: البته کار با صد روز درست نمی‌شود، معلوم است با سه ماه نمی‌شود مشکلات چند وقته مردم و خطی که زندگی مردم را به شدت، سختی و مضعیغه زیستی دچار کرده و زندگی در جامعه به زندگی آسیب‌پذیر مبدل شده، با صد روز نمی‌شود درستش کرد اما امیرالمؤمنین فرموند «أَلَا وَ إِنَّکُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَی ذَلِکَ وَ لَکِنْ أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَاد»، فرمودند نمی‌توانید مثل من باشبد اما می‌توانید به طرفش گام بردارید.

ایشان بیان کرد: می‌توانید به طرفش اقدام کنید که مردم درصدی از شیرینی تحول در زندگی خودشان را لمس کنند و یک درصدی کاهش فشار معیشتی خودشان را حس کنند، این باید اتفاق بیفتد اما چرا در عرض این تحول گفتمانی که با ابن سرعت گفتمان مدیریت در کشور را عوض کرد، تحول عملیاتی به این شکل صورت نگرفت؟

بدنه سنگین دولت، مانع اجرای مدیریت جهادی

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که بدنه سنگین و به زمین افتاده، عامل محقق نشدن تحول عملیاتی در دولت است، اظهار کرد: بدنه سنگین پا به پای مسؤولان جهادی نیامدند، هم باید مسؤولین و هم مردم توجه کنند و عمدتأ باید مسؤولان میانی به این مسئله توجه کنند که مشکلات ما در زندگی و معیشت مردم، مشکلاتی است که جز با حرکت جهادی و فعالیت شبانه‌روزی و با چنگ و دندان کار کردن حل نمی‌شود.

ایشان به آیه 38 سوره مبارکه توبه اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «ای مؤمنین، چرا وقتی به شما می‌گویند حرکت کنید و راه بیفتید، خودتان را به زمین می‌چسبانید و سنگینی‌تان را به زمین می‌اندازید»، امروز بدنه کارگزاری اجرایی مخاطب این آیه است، امروزی که بناست کابینه با قدرت حرکت کند، مسؤولان بالای کشور جهادی کار کنند و برای یک سفر استانی، یک هفته بنشینند، برنامه‌ریزی کنند، تصویب کنند و مصوبه را پیگیری کنند، بدنه میانی، آقای کارمند اداره، آقای مدیرکل و آقای مأمور، تو چرا نشستی؟ چرا آقای وزیر بگوید «ما طرح و برنامه داریم و می‌خواهیم عمل کنیم، آقای کارمند عمل نمی‌کند، به اداره می‌رسد کار گیر می‌کند» چون این بدنه میانی به زمین چسبیده و تکان نمی‌خورد!

در تحقق تحول عملیاتی عقب هستیم

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: امروز در این مملکت این را بدانید آدم‌هایی که در مقام تحول از جا برنخیزند و حرکت نکنند، این آیه قرآن است که تعبیر می‌کند «این‌ها به زمین چسبیده‌اند»، آدم‌های تنها و تنبل هستند، کسانی هستند که دنیا را بر آخرتشان ترجیح می‌دهند؛ ساعت 2 وقت اداره تمام می‌شود، 1 از اداره رفته، ساعت 7 باید اداره باشد، ساعت 9 می‌آید، با این بدنه، دولت نمی‌تواند جهادی کار کند، با نبود امکانات و بودجه با چنگ و دندان مملکت را اداره می‌کنند اما تو کارگزار میانی به زمین چسبیدی و از جا حرکت نمی کنی‌و لذا در تحول عملیاتی متأسفانه عقب افتادیم با این که تحول عملیاتی ما باید با تحول گفتمانی همسطح بالا می‌آمد.

ایشان خطاب به تیم اقتصادی دولت ابراز کرد: آخرین عرض به مسؤولان برنامه‌ریز مخصوصأ تیم اقتصادی دولت است که تحت یک سرپرستی فعالانه کار می‌کند، مشکلات ممکلت احتیاج به اصلاحات اقتصادی دارد که قبول داریم، هم اقتصاددانان این حرف را می‌زنند و هم مردم ما می‌دانند که اقتصاد ما، افتصادی بیمار است که برای درمان شدن، نیاز به جراحی دارد اما هیچوقت یک بدن نحیف و ضعیف از کار افتاده را جراحی نمی‌کنند، اول بدن را قوی می‌کنند.

نماینده ولی فقیه متذکر شد: ابتدا التهاب مردم را آرام کنید، معیشت مردم را از این شرایط نجات بدهید، مردم نسبت به زندگی‌شان آرامش پیدا کنند و با حرکت رفرمیستی، زیرساخت‌ها را تکمیل کنید، مملکت که آرامش پیدا کرد، التهاب اقتصادی از بین رفت، دلال‌بازی از بین رفت، ریشه سودجو، تبعیض‌گر و رانت‌خوار براندازی شد، آنوقت دست به جراحی بزنید، بدن سالم و قوی و کامل هست، بدن سالم را جراحی می‌کنند و مرض را از بین می‌برند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار