تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری در استان آذربایجان شرقی بستر مناسبی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است و این منطقه موسسه رازی را در جهت گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی تولیدمحور حمایت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹ 03 March 2015

دو طرح پژوهشی- تولیدی با حضور رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری و استاندار آذربایجان‌شرقی رونمایی از واکسن دوگانه نیوکاسل و آنفلوآنزای طیور و بهره‌برداری کارخانه صنایع سرامیک و نسوز در مرند آغاز شد

حجت الاسلام ناطق نوری  که برای اختتامیه مسابقات قرآنی کشور به تبریز سفر کرده بود روز سه شنبه برای افتتاح دو واحد تولیدی به شهرستان مرند سفر کرده بود پیش از مراسم  افتتاح در گلزار شهدای شهرستان مرند حضور یافت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام نمود

دکتر اسماعیل جبارزاده در آیین رونمایی از واکسن دوگانه نیوکاسل و آنفلوانزای طیور در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال غرب کشور در شهرستان مرند، افزود: تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری در استان آذربایجان شرقی بستر مناسبی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است و این منطقه موسسه رازی را در جهت گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی تولیدمحور حمایت خواهد کرد.

وی با تاکید بر حمایت همه‌جانبه از شعبه شمال غرب موسسه رازی، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا این موسسه بتواند ظرفیت تولید واکسن‌های دوگانه و سایر واکسن‌ها و سرم‌های تولیدی خود را افزایش دهد.

جبارزاده با بیان این که این نوع موسسه‌ها باید تکنولوژی به روز داشته باشند تا محصولات مورد نیاز روز را تولید کنند، اعلام کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی شمال غرب کشور بیشتر در تولید واکسن‌های دامی فعالیت می‌کند و یکی از موسسات نمونه کشور است.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر نگرش اقتصادی صادرات‌محور، گفت: مدیریت استان این رویکرد را در پیش گرفته و از هر طرح دانش‌‌بنیانی که منجر به توسعه علمی و صادراتی شود، حمایت می‌کند.

دکتر علی آمقی رودسری رییس این موسسه در حاشیه رونمایی از این واکسن گفت: افزایش 2.5 برابری ظرفیت تولید این فرآورده نسبت به مشابه خارجی، کاهش دز و حجم واکسن، صرفه اقتصادی، صرفه جویی ارزی، امکان عرضه ارزانتر محصول و اولویت بخشی به آنتی ژن ND از جمله مزایای تولید این واکسن ایرانی است.

دکتر علی آمقی رودسری پیش بینی کرد سالانه 10 میلیون دلار با تولید این واکسن جدید صرفه جویی ارزی شود.

ظرفیت تولید واکسن دوگانه آنفلوآنزا و نیوکاسل 150 میلیون دز در سال برنامه ریزی شده است

افتتاح کارخانه صنایع سرامیک و نسوز مرند،

همچنین کارخانه صنایع سرامیک و نسوز یکی از این طرح‌ها بود که با بهره‌برداری از آن، ایران به جمع کشورهای دارای کوره های عمودی در صنعت سرامیک تا دمای یک هزار و 700 درجه سانتی‌گراد پیوست.

این کارخانه که توان تولید انواع سرامیک‌های شکل‌پذیر و کاتالیست را دارد، برای 40 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

 

ظرفیت تولیدی این کارخانه 200 هزار رولر است که سالانه 65 میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی و درآمدزایی در پی دارد.

عملیات احداث این کارخانه با 10 میلیارد ریال اعتبار در سال 80 با کمک شرکت‌های فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی آغاز شده بود که با وجود مشکلات ناشی از تحریم و نبود منابع مالی کافی، در سال 90 با مشارکت یک شرکت سرمایه گذار داخلی دوباره فعال شد و امروز به بهره‌برداری رسید.

امین الله فرهادی مدیرعامل شرکت صنایع سرامیک و نسوز مرند روز سه شنبه در آیین افتتاح این مجموعه با بیان اینکه کوره های عمودی این کارخانه جزو کوره های تک بوده و تا دمای یک هزار و 700 درجه سانتیگراد پخت سرامیک ها را انجام می دهند، افزود: این حرارت در کارخانه های عادی بین 900 تا یک هزار و 200 درجه سانتی گراد است.

وی گفت: در بخش دوم این کارخانه کوره نیتروژنی قرار دارد که تحت خلاء کار کرده و محصول مهم آن سرامیک های شکل پذیر است که که می تواند تا چندین هزار درجه سانتی گراد حرارت را تحمل کند.

فرهادی محصول دیگر این کارخانه را تولید کاتالیست عنوان کرد که در محیط زیست کاربرد داشته و این دستاورد گام مهمی در رفع وابستگی به بیگانگان به شمار می رود.

این فناوری تنها در پنج کشور جهان وجود دارد

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با بیان اینکه این فناوری تنها در پنج کشور جهان وجود دارد، گفت: با بهره برداری از صنایع سرامیک و نسوز مرند گام مهمی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و بی اثر کردن تحریم ها برداشته شد.

محمد حسن نژاد اظهار کرد: 45 درصد ذخیره کائولین ایران در مرند قرار دارد و این ظرفیت می تواند در تولید دیگر صنایع وابسته های تک و نسوز کاربرد داشته باشد و مسوولان می توانند با راه اندازی کارخانه ها و شرکت های وابسته در جهت توسعه صنعتی و اقتصادی کشور اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار