در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی ساخت لامپ فلورسنت ، این منبع روشنایی در طرح ها و مدل های مختلف و متناسب با چراغ های روشنایی گوناگون تولید می شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا به تشریح و توضیح انواع لامپ فلورسنت بپردازیم و همچنین مزایا و معایب این لامپ را مورد بررسی قرار دهیم.
کد خبر: ۱۰۱۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸ 27 November 2021

با اینکه در سال های اخیر شاهد پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و خصوصاً صنعت روشنایی هستیم و با وجود کاربری و کیفیت و تنوع ال ای دی ها، همچنان دلایلی برای استفاده گسترده از لامپ فلورسنت و مهتابی وجود دارد، که همین امر باعث شده در حال حاضر همچنان ، شاهد کاربری و استفاده از فلورسنت و مهتابی ها باشیم.

لامپ فلورسنت

با پیشرفت علم و جوامع، تکنولوژی تولید لامپ ها و محصولات روشنایی نیز نسل به نسل تغییر کرده و تولید کنندگان و کارخانجات محصولات روشنایی، تلاش می کنند تا محصولی را روانه بازار کنند که در ازای مصرف کم انرژی، میزان نور بیشتری ساطع کند، و این روند منجر به تولید و ساخت لامپ فلورسنت شد، که این لامپ بتواند بر خلاف لامپ های رشته ای ، روشنایی بیشتر در ازای مصرف انرژی و ایجاد حرارت کمتر در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی انواع لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت نسل جدید لامپ رشته ای است. با این تفاوت که، لامپ فلورسنت با در نظر گرفتن میزان روشنایی یکسان، 25 تا 35 درصد کمتر انرژی برق مصرف می کند و به همین ترتیب10 برابر طول عمر بیشتری نسبت به لامپ های رشته ای دارد. لامپ فلورسنت عمدتاً شامل دو نوع کلی است، لامپ فلورسنت لوله ای شکل که در بازار به عنوان لامپ مهتابی شناخته می شوند، و همچنین لامپ فلورسنت فشرده، که در بازار به نام لامپ کم مصرف شناخته می شود. نحوه عملکرد لامپ فلورسنت به این شکل است که در انواع آن جریان الکتریکی از گازهای بی اثر و جیوه داخل حباب لوله ای شکل عبور می کند و سبب ساطع شدن پرتو ماوراءبنفش می شود. این پرتو بوسیله پوشش داخلی لوله مهتابی که از فسفر تشکیل شده به نور مرئی تبدیل می شود.

لامپ فلورسنت

انواع لامپ فلورسنت مهتابی

پیشرفت تکنولوژی در صنایع روشنایی ، لامپ فلورسنت را از لحاظ شاخص نمود رنگ و دمای رنگ ، قابل مقایسه با لامپ های رشته ای کرده است. تیوب های لامپ فلورسنت در سایز های مختلف و بصورت استاندارد در کارخانجات مختلف تولید می شود که پرکاربردترین آنها ، لامپ های تی5 ، تی8 ، تی12 و تی13، هستند. برای مثال لامپ فلورسنت تی8، 18وات با قطر 12.8اینچ در تجهیزاتی که حاوی بالاست هستند نصب می شوند. دو مدل از رایج ترین نوع لامپ فلورسنت لامپ مهتابی 40 وات و 20 وات هستند .مدل های تی5، و تی8، مدل های پیشرفته تری هستند که میزان لومن بیشتری تولید می کنند. لامپ مهتابی برای نورپردازی یکپارچه و گسترده در مکان های تجاری و اداری بصورت وسیع و سربسته مناسب هستند. روشنایی یکنواخت لامپ فلورسنت ، نسبت به لامپ های رشته ای که نور زننده و مستقیمی دارند یکی از محاسن این لامپ محسوب می شود. یکی از دلایلی که فلورسنت و مهتابی ها همچنان طرفدارهای خاص خود را دارند، مرقون به صرفه و ارزان بودن قیمت و تجهیزات آن ها است. عمر طولانی فلورسنت و مهتابی یکی دیگر از دلایل کارآمد بودن آنها است، البته نه به اندازه ال ای دی ها، همچنین استفاده گسترده از فلورسنت و مهتابی دلیل دیگر پرطرفدار بودن آنها در بین صنایع مختلف است، هتل ها، ساختمان های اداری و تجاری، فروشگاه های مواد غذایی، مراکز بهداشتی، انبارها، گاراژها و پارکینگ ها از طرفداران همیشگی فلورسنت و ال ای دی ها هستند.

لامپ فلورسنت فشرده ( لامپ کم مصرف )

لامپ فلورسنت فشرده یا همان لامپ کم مصرف ، میزان شار نوری مناسب و همچنین عامه پسند بودن لامپ های رشته ای را با هم دارند. لامپ فلورسنت فشرده در اکثر تجهیزات و چراغ هایی که برای لامپ های رشته ای ساخته شده اند، قابل نصب هستند و در مقایسه با لامپ رشته ای ، 75درصد انرژی و برق کمتری مصرف می کنند. با اینکه هزینه اولیه لامپ های کم مصرف بیشتر از لامپ های رشته ای است ، اما شش تا پانزده برابر بیشتر از آن ها عمر می کنند. عملکرد لامپ فلورسنت فشرده تقریبا شبیه لامپ مهتابی فلورسنت است. که معمولاً از دو بخش تشکیل می شوند. لوله شیشه ای که از گاز پر شده و بالاست مغناطیسی یا الکترونیکی. در لامپ فلورسنت فشرده یا همان کم مصرف جریان برق از بالاست به داخل لوله جریان پیدا میکند و گاز داخل لوله شیشه ای نور ماوراءبنفش ساطع می کند، این پرتو بوسیله فسفر سفید رنگ که در لایه داخلی لوله  قرارگرفته، به نور مرئی تبدیل می شود.

لامپ فلورسنت

مزایای لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت فشرده یا همان کم مصرف ، علاوه بر مصرف کم انرژی و تولید نور مناسب ، قابلیت نصب در مکان های مختلف و در دماهای مختلف و مخصوصاً دمای زیرصفر را دارند و تنها30 تا 60 ثانیه طول می کشد تا به حداکثر روشنایی خود برسند .دمای عملکرد لامپ های کم مصرف بین 100-0 درجه فارنهایت است. لامپ فلورسنت فشرده یا کم مصرف برخلاف لامپ مهتابی قابلیت دیمر شدن دارند و می توانند با کنترل کننده های نوری دیگر بوسیله ترانس و درایورهای خاص سازگار شوند.

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکو با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکو در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید اینترنتی لامپ باشد. نوراکو در حال حاضر با تامین بیش از 500 نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه‌ اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکو امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برند‌های داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکو با تکیه بر سابقه 40 ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار