مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد:
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از مسئولان مربوط صبر و بردباری بیشتری در مواجهه با نمایش‌های طنز خواست.
کد خبر: ۱۰۲۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰ 02 January 2022

 

مجید جوادیان زاده، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفتگو با تابناک با تاکید بر لزوم وجود غلو در طنز گفت: طنز روی مرز باریکی درحرکت است چرا که مسئولیت گفتن کژی‌ها و زشتی‌ها را با زبان شوخی دارد. در این مورد نیازمند بردباری و صبر بیشتری از جانب مسئولین هستیم و همگی باید بپذیریم در طنز مقداری غلو کردن وجود دارد.
جوادیان‌زاده همچنین با تاکید بر اهمیت آموزش در طنازی تصریح کرد: در این زمینه به آموزش‌های لازم متناسب با اسلوب علمی نمایش و همچنین زبانِ طنز قابل درک برای مردم نیاز داریم. همینطور که در اکثر جشنواره‌‌ها درکنار جشنواره، کارگاه‌های آموزشی و ورکشاپ‌هایی برگزار می‌کردیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در ادامه گفت: خنده نباید به هدف تبدیل شود؛ بلکه درون مایه و محتوای اصلیِ یک طنز، انتقاد درست و به جاست که در کنارش به سبب زبان خاصی که دارد؛ از مخاطب خنده می‌گیرد. مکانیسم خنده یک مکانیسم پیچیده و مرحله‌ای است و مخاطب باید محتوا و متن نمایش را به شکل ملموسی درک کند تا بتواند با آن ارتباط بگیرد و واکنش نشان دهد.
جوادیان زاده همچنین با اشاره به برخی از نمایش‌های استان ادامه داد: اگرچه عمر اجراهای طنز در استان، عمر کوتاهی است و تجربه در این زمینه به اندازه تجربه در دیگر ژانرها نیست اما، برخي از نمایش‌های ما توانستند بازخورد خوبی از مردم و اهل هنر بگیرند و به جشنواره‌های برگزیده مثل جشنواره چتر زندگی راه پیدا کنند. ضعف اصلی که منجر به آسیب دیدن نمایش‌های صحنه‌ای ما می‌شود؛ از ضعف نمایشنامه است و در این زمینه نیاز به پیشرفت و تلاش داریم.
وی در آخر با اشاره به بوروکراسی اداری این اداره کل اضافه کرد: هیچ منبع مالی خاصی برای تئاتر و نمایش درنظر گرفته نشده است و نقش اداره‌ها صرفا یک نقش حامی و سازمان دهنده است. ضمنا مجوز اولیه و اصلی برای نمایش‌ها از جانب سازمان نظارت و بازبینی نمایش که هیئت و شورایی متشکل از هنرمندان، پيشکسوتان و طنازان دارد؛ صادر می‌شود. اسپانسر اصلی تمام شوها در استان نیز، شهرداری می‌باشد.

برچسب ها: تئاتر ، جشنواره‌ ، طنز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار