تهدیدات مختلفی قطب کشاورزی، دام و طیور مازندران را تهدید می‌کند، ازاین‌رو ۲۵۰ برنامه محوری پدافند غیرعامل در استان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱ 28 September 2015
به گزارش تابناک مازندران مازندران قطب کشاورزی و صنعت دام و طیور است و باید تهدیدات در این بخش شناسایی و پیگیری شود و هدف از برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل زیستی با محوریت مقابله با محوریت مقابله با بیماری بلاست برنج را تمرین واقعی برای مجموعه نیروهای عمل‌کننده عنوان کرد.
یدالله نبوی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اینکه بیماری بلاست تهدیدی برای بخش کشاورزی است، اظهار داشت: برگزاری رزمایش نشان از وجود بیماری در استان نیست بلکه آمادگی نیروها برای مقابله با این بیماری در زمان وقوع است.
وی با اشاره به برگزاری رزمایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سال گذشته در شهرستان قائم‌شهر، تصریح کرد: برگزاری این رزمایش سال گذشته این آمادگی در سال جاری برای جلوگیری از شیوع بیماری در زمان وقوع ایجاد کرد.
نبوی به یکی از دستورالعمل‌های اجرای پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: اگر مأمورین پدافند در انجام مأموریت دچار حادثه یا فوت شوند به‌عنوان جانباز یا شهید معرفی می‌شوند و این اقدام یک اقدام جهادی و بسیجی به‌حساب می‌آید.
وی ۴ تا ۱۰ آبان را هفته پدافند غیرعامل عنوان کرد و افزود: در این هفته حدود ۲۵۰ برنامه محوری در سطح استان برگزار می‌شود.

مازندران نگین کشاورزی کشور است

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای رزمایش پدافند غیرعامل زیستی، بیماری بلاست را مهم‌ترین آسیب در تولید برنج استان که با بروز آن ۵۰ درصد خسارت وارد می‌کند، گفت: با توجه به اینکه مازندران به‌عنوان نگین کشاورزی کشور و دارای چند محصول استراتژیک و اقتصادی همچون برنج، گندم، گل و گیاه زینتی باید از شیوع بیماری در این استان جلوگیری شود.
عزیز اله شهیدی بابیان اینکه آفت کرم ساقه خوار و بیماری بلاست دو عامل مهمی است که سالانه به برنج خسارت وارد می‌کند، تصریح کرد: مراحل رشد فیزیولوژیک گیاه و فراهم شدن شرایط اقلیمی موجب حوادث عمدی، طبیعی و سهوی در محصول برنج ایجاد خسارت می‌کند.
وی بیان کرد: بیماری بلاست برنج به‌صورت جنسی و غیرجنسی خسارت وارد می‌کند که عامل بیماری غیرجنسی خطرناک‌تر و تهدیدی برای تولید برنج است.
شهیدی فر با اعلام اینکه رطوبت بالای ۹۰ درجه و حرارت ۲۵ درجه عامل اصلی بیماری و شیوع این بیماری است، افزود: بر اساس تحقیقات و یافته‌های تحقیقاتی مبارزه جدی با بیماری بلاست در مرحله شیوع و طغیان باید صورت گیرد و کلاس‌های آموزشی ترویجی برای کشاورزان برگزار شد.

۹۰ درصد اشتغال مردم میاندرود کشاورزی است

فرماندارمیاندرود بابیان اینکه کشاورزی محور توسعه است و باید نسبت به تهدیدات آن نگاه جدی صورت گیرد، هدف از برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل زیستی با محوریت مقابله با بیماری بلاست برنج چگونگی پیشگیری این بیماری در شالیزارها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان میاندورود دارای هشت هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت برنج و ۹۰ درصد اشتغال مردم این شهر به امر کشاورزی است، این رزمایش به‌عنوان پایلوت در روستای انجیل نسام این شهرستان انجام شد.
ارسطو قادری در گفتگو با خبرنگار مهر با توجه به اینکه کشاورزی محور توسعه سایر بخش‌های مختلف استان مازندران است، اظهار داشت: ضروری است در صورت وقوع بیماری بلاست برنج در منطقه همه مسئولان برای مبارزه با این بیماری همکاری داشته تا با بروز آن در تولید برنج خسارات جبران‌ناپذیری به وجود نیاید.
وی با اعلام اینکه پدافند غیرعامل همه آحاد جامعه را درگیر می‌کند و باید برای چگونگی مبارزه باآن‌همه حضور یابند، تصریح کرد: پیشگیری از موارد بسیار مهم برای جلوگیری از آسیب‌های جدی در بخش‌های مختلف کشاورزی است که باید موردتوجه جدی قرار گیرد.
قادری مهم‌ترین عامل  ایجاد آسیب در بخش کشاورزی را شیوع و گسترش آفات و بیماری‌ها عنوان و تصریح کرد: باید مهار آفات و بیماری‌ها باید در روستاها و بخش کشاورزی صورت گیرد.
با توجه به نقش و جایگاه بخش کشاورزی این استان در تولیدات کشور، مقابله با تهدیدات زیستی در حوزه تولیدات گیاهی و دامی از مهم‌ترین اولویت‌های پدافند غیرعامل است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار