مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از برگزاری طرح ملی خانه تکانی در کرمانشاه هم زمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: بیش از ۵ هزار و ۱٠٠مورد انشعاب غیر مجاز در استان شناسایی شده است.
کد خبر: ۱۰۳۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸ 27 February 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه در جلسه شورای اطلاع رسانی استان کرمانشاه با موضوع مدیریت بهینه مصرف آب و طرح ملی خانه تکانی، علیرضا کاکاوند اظهار داشت: متاسفانه امسال با بحران آب مواجه هستیم بنابراین باید به صورتی برنامه ریزی شود تا روز‌های پایان سال را با کمترین تنش پشت سر بگذاریم، سال گذشته با وجود تبلیغات در بحث صرفه جویی، در پایان اسفند ماه رکورد زدیم و بیشترین مصرف آب گزارش شد و در روز‌های پایانی بسیار به مشکل برخوردیم، امید است خروجی این جلسه به شکلی باشد که روز‌های پایان سال را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

وی افزود: با شروع خانه تکانی‌ها باید مصرف آب مدیریت شود، راهکار‌های ساده‌ای برای کاهش مصرف آب وجود دارد، یک دقیقه کم کردن مدت استحمام برابر است با ۲٠ لیتر کاهش مصرف آب، در هنگام ظرف شستن و خانه تکانی نیز می‌توان با استفاده از ابزار ساده در مصرف آب صرفه جویی کرد.

کاکاوند با اشاره به شروع طرح خانه تکانی در نیمه دوم اسفند ماه، تصریح کرد: از جمعیت حدود ۲ میلیون نفری استان، ۲۵ درصد در روستا‌ها شامل ۲ هزار و ۵۹۷ نفر و یک میلیون و ۳۴ هزار نفر در شهر‌ها سکونت دارند، شاخص بهرمندی آب ۹۹ درصد است و آن یک درصد چاه و تاسیسات آبرسانی دارند، اما تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند، از نظر تامین آب ۱٠٠ مناطق شهری دارای آب هستند، شاخص بهرمندی آب شرب در روستا‌ها ۸٠/۵ درصد است و یک هزار و ۹۹٠ روستا تحت پوشش شرکت آب هستند و باقی کنتور ندارند ویکی از مشکلات ما در تامین آب روستا‌ها قرار ندادن کنتور توسط روستاییان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلات استان کرمانشاه گفت: در مجموع در شهر و روستا حدود ۴۸۷ حلقه چاه، ۳۵۵ چشمه و ۹ قنات وجود دارد که با سدگاوشان منابع تامین آب ما را تشکیل می‌دهند، در صورت بارندگی کافی وضعیت آبی خوب است و در غیر این صورت با خشکسالی روبرو می‌شویم، شرکت آب منطقه‌ای تا ۲٠ اسفند خط گاوشان را تعمیر خواهد کرد تا بتوانیم به صورت کامل از این سد استفاده کنیم و بخش عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد.


وی افزود: تا این لحظه بارش‌ها در سطح استان مناسب نبوده و در استان حدود ۲۳ درصد کاهش نسبت به سال گذشته و در کرمانشاه حدود ۵٠ درصد کاهش بارندگی گزارش شده، امید است در اسفند و فروردین ماه این کمبود رفع شود در غیر این صورت با مشکل روبرو می‌شویم.

کاکاوند با اشاره به تنش آبی سال گذشته در ۴۶٠ روستا، عنوان کرد: در تابستان گذشته این روستا‌ها را به مدار وارد کردیم و در تلاشیم تا خرداد ماه بتوانیم تمام روستا‌ها را به بهره برداری برسانیم، در حوزه آبرسانی شهر‌ها مشکل عمده‌ای گزارش نشده و بیشترین نگرانی ما در توزیع آب روستا‌ها است که از آب شرب برای مصارف دیگری استفاده می‌کنند، با متخلفان برخورد شده و بیش از ۵ هزار و ۱٠٠مورد انشعاب غیر مجاز را شناسایی کردیم، ولی در این راستا باید فرهنگ سازی شود.

مدیر عامل آبفا کرمانشاه ابراز کرد: سرانه مصرف استان ما به مراتب بالاتر از دنیا است و در کرمانشاه هر نفر روزانه ۲۲۶ لیتر مصرف آب دارد و این علاوه بر ۵٠ لیتر حدر رفت آب است. همچنین شهر کرمانشاه بیشترین کاهش حدر رفت آب را دارد با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی حدر رفت آب را از ۴۵ درصد به ۳۷درصد رساندیم و امیداست تا پایان اسفند به زیر ۳۵ درصد برسد.


وی اظهار کرد: از مصادیق حدر رفت آب در کرمانشاه استفاده شهرداری از آب شرب برای آبیاری فضای سبز، کارواش‌ها و ساخت و ساز‌ها است که امیدواریم با فرهنگ سازی بخشی از این مشکلات را حل کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار