عمل جراحی کاواترم(ابلیشن آندومتر)در خراسان جنوبی برای اولین بار توسط جراح و متخصص زنان دانشگاه و در مرکز درمانی ناباروری رویش انجام شد.
کد خبر: ۱۰۳۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴ 16 March 2022

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، فلوشیپ فوق تخصصی نازایی و IVF دانشگاه درباره انجام این عمل گفت: بیمار خانمی ۳۸ ساله ودچار خونریزی های مقاوم واژینال بوده که چندین سال به درمان دارویی پاسخ نمی داد و تمایلی به عمل هیسترکتومی نداشت، بنابراین عمل کاواترم به عنوان روش درمانی قطعی انجام شد.

وجیهه هزاری با تاکید بر اینکه این عمل دربیمارانی باخونریزی های واژینال مقاوم به درمان طبی که کاندید هیسترکتومی(برداشتن رحم)بوده اند صورت می پذیرد و در نتیجه از برداشتن رحم بیمار جلوگیری می شود بیان داشت: در عمل هیسترکتومی که با باز شدن شکم همراه است، ریسک عفونت، خونریزی، ترومبوآمبولی، بستری مدت دار، بیهوشی طولانی مدت، عوارض بیهوشی و … وجود دارد.

وی با اعلام اینکه عمل کاواترم به صورت سرپایی انجام وحداکثر ۱۵تا ۲۰دقیقه زمان میبرد و تاکنون عارضه خاصی گزارش نشده است افزود: در این عمل سدیشن یا بیهوشی کوتاه مدت انجام می شود و رحم و ارگانی هم از بدن خارج نمی شود و فقط بیمار نباید خواهان باروری بعدی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه، انجام نمونه برداری و اینکه خونریزی از نوع خوش خیم باشد را از سایر شرایط انجام این عمل عنوان کرد و گفت: این عمل برای بیمارانی که دارای وزن زیاد وBMI بالا، فشارخون، بیماری های قلبی، افراد دیابتیک، افرادی که دارو های وارفارین و ضد انعقادی استفاده می کنند، سابقه DVT( لخته خون) و ترومبوز و هرگونه مشکلی که جراحی طولانی با خطر همراه کند، جایگزینی مناسب و بی خطر است و کارآمدی بالایی دارد.

هزاری اعلام کرد: خانمی ۴۶ ساله با BMI بالای ۴۰ و سابقه فشارخون بالا که تحت درمان چند دارویی بوده است و با این شرایط انجام عمل هیسترکتومی توصیه نمی‌شود، دومین بیماری هست که با عمل کاواترم تحت درمان قرار خواهد گرفت.

پیام خاوران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار