سرپرست فرمانداری پیشوا گفت: این شهرستان در آخرین نقطه از خط انتقال آب استان تهران از سمت شرق واقع شده و کمبود آب آن جز با تخصیص دائم از آب سد ماملو رفع نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱ 10 April 2022

به گزارش تابناک تهران، ابراهیم تاجیک‌نوری روز یکشنبه در جلسه کمیته ایمنی آب که در محل فرمانداری پیشوا برگزار شد، اظهار داشت: تامین آب در سه بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ولی با توجه به نقش حیاتی آب در حوزه آشامیدنی، لازم‌ است تا اداره آب و فاضلاب، سه سناریو مقابله با کم‌آبی در وضعیت سفید، نارنجی و قرمز تهیه و به فرمانداری ارسال کند تا در زمان بروز بحران برای تامین آب مردم برنامه ریزی مناسب شود.
وی افزود: شهرستان پیشوا از شرق در آخرین نقطه از خط انتقال آب استان تهران واقع شده و این امر باعث شده که مردم در فصول گرم سال با کمبود آب مواجه شوند، هر چند که با اتصال بخشی از این شهرستان به خط انتقال آب سد ماملو، به صورت مقطعی مشکل کم‌آبی حل شد ولی پیشوا به حقابه دائم از آب سد نیاز دارد.
تاجیک نوری خاطرنشان کرد: نیاز آب آشامیدنی شهرستان پیشوا ۳۸۵ لیتربرثانیه است که با افتتاح خط انتقال آب سد ماملو به پیشوا در تیرماه سال ۱۳۹۹، بخشی از نیاز منطقه تأمین شدۀ آب سد پس از طی مسیر هشت کیلومتری وارد مخزن ۲ هزار مترمکعبی پیشوا شده و پس از مخلوط شدن با آب استحصال شده از چاه‌های زیرزمینی به شبکه توزیع منتقل می‌ شود.
این مسئول تاکید کرد: مسئولان شهرستان پیشوا به طور جدی تخصیص حقابه خط پدافندی سد ماملو و تبدیل آن به خط اصلی را پیگیری می‌کنند؛ زیرا با برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، سطح چاه‌ها به شدت کاهش یافته و این امر باعث بروز پدیده مخرب فرونشست در مناطق مختلف دشت ورامین شده است.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در شهرستان پیشوا خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین راه‌های جبران کم‌آبی در منطقه، تصفیه و بازچرخانی فاضلاب است که فاز نخست این طرح طی سال‌های گذشته اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است و در صورت تکمیل تمام فازها، بخش مهمی از نیازهای منطقه به آب به ویژه در حوزه صنعت و کشاورزی رفع می‌شود.
نماینده دولت در شهرستان پیشوا با اشاره به اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی بسیج در بخش جلیل‌آباد نیز افزود: این طرح با مشارکت بسیج و توسط شرکت آب و فاضلاب با ۲۲۰ میلیاردریال اعتبار در بخش جلیل‌آباد در حال اجرا است که تکمیل هرچه سریعتر آن به تعامل کلیه دستگاه‌ها و رفع موانع اجرایی نیاز دارد.

تاجیک نوری ادامه داد: مجتمع آب رسانی جامکاران و روستاهای تحت پوشش در قالب طرح محرومیت‌زدایی با همکاری قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) سپاه پاسداران انجام می‌شود و شامل اصلاح و بازسازی ۳۲ کیلومتر شبکه توزیع روستایی، ۸ کیلومتر خط انتقال، حفر و تجهیز دو حلقه چاه، ساخت یک مخزن هزار متر مکعبی زمینی و ساخت مخزن ۱۰۰ مترمکعبی هوایی است.

سرپرست فرمانداری پیشوا از فرهنگ‌سازی مصرف بهینه به عنوان بهترین راهکار مقابله با کم‌آبی یاد کرد و افزود: فرهنگ مصرف بهینه آب باید از کودکی بین افراد نهادینه شود، لذا از اداره آب و فاضلاب درخواست می‌شود تا با مشارکت آموزش و پرورش نسبت به آموزش نحوه صرفه‌جویی در مصرف آب به آینده سازان کشور اقدام تا این آموزش‌ها به خانه‌ها راه پیدا کند و به فرهنگ عامه مردم تبدیل شود.
شهرستان پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار