محققان سوئدی می‌گویند
تابناک: بررسی های جدید محققان سوئدی نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به سرطان در lمیان افراد قدبلند، بیش از سایر افراد است.
کد خبر: ۱۰۵۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ 04 October 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا بررسی های جدید محققان سوئدی نشان می‌دهد که هرچه قد افراد بلندتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان در آنها بیشتر است. آنها وضعیت سلامت 5.5 میلیون مرد و زن سوئدی را در فاصله سال های 1958 تا سال 2011 مورد بررسی قرار دادند، به گونه‌ای که تمام افراد شرکت کننده در فاصله سال‌های 1938 تا 1991 متولد شده بودند و قد آنها در دوران بزرگسالی از 100 تا 225 سانی متر متغیر بود.

به گفته دکتر امیلی بنیا، دانشجوی مقطع دکتری و رهبر گروه تحقیق از دانشگاه "کارولینسکا" سوئد، این برای نخستین بار است که ارتباط میان قد افراد و سرطان در میان مردان و زنان در مقیاس وسیع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تحقیقات صورت گرفته که به تازگی در پنجاه و چهارمین انجمن سالانه اروپا در بارسلونا ارائه شده است، نشان می‌دهد که به ازای هر 10 سانتی متر قد بلندتر، خطر ابتلا به سرطان در میان زنان حدود 18 درصد و در میان مردان 11 درصد افزایش می‌یابد.

همچنین یافته‌های جدید حاکی از آن است که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان بلند قد، 20 درصد بیشتر از سایر زنان است. این در حالی است که در میان مردان و زنان، 10 سانتی متر قد بلندتر خطر ابتلا به سرطان ملانوما را حدود 30 درصد افزایش می‌دهد.

به گفته محققان سوئدی این احتمال وجود دارد که فاکتورهای محیطی که در افزایش قد موثر هستند نظیر رژیم غذایی و عفونت‌های دوران کودکی در این میان نقش مهمی بازی ‌کنند. یکی دیگر از احتمالات این است که سطح هورمون‌هایی مانند انسولین که با رشد افراد ارتباط دارد، نقش مهمی در ابتلا به سرطان داشته باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار