آخرین وضعیت ساخت پتروشیمی دشتستان-گناوه
پتروشیمی دشتستان گناوه از آن دست پروژه‌هایی است که علاوه بر خاک خوردن طولانی مدت پرونده اش، اتفاقات عجیب و غریبی نیز برای آن رخ داده است.
کد خبر: ۱۰۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 04 October 2015
تابناک بوشهر: از زمانی که دولت نهم در سفرش به استان بوشهر طرح ساخت یک پتروشیمی به نام دشتستان- گناوه را تصویب کرد، تقریبا 9 سال می‌گذرد اما این پتروشیمی نه تنها هنوز از مرحله جانمایی و مطالعات مقدماتی نگذشته، بلکه چند سال است که در اتفاقی عجیب طرح تفکیک آن به دو پتروشیمی مستقل و بسیار متفاوت نیز اجرا شده است. طرحی که بر اساس آن، دو شهرستان گناوه و دشتستان صاحب پتروشیمی می‌ شوند و تنها تفاوت آنها هم این است که ظرفیت تولید پتروشیمی اول 500 هزار تن در سال و پتروشیمی دوم 20 هزار تن خواهد بود!

به گزارش تابناک بوشهر، در این ماجرا رد پای سهم خواهی های منطقه ای و بدون در نظر گرفتن منافع ملی دیده می‌ شود. ظاهرا به دلیل اینکه ارزیابی های اقتصادی و فنی مکان مناسب برای پتروشیمی مورد نظر را سواحل خلیج فارس و در نزدیکی بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه تعیین کرده است، مسوولان شهرستان دشتستان ابراز نارضایتی کرده و خواستار ساخت یک واحد پتروشیمی هر چند با ابعاد کوچکتر شده اند که با کمال تعجب با آن موافقت شده است.

اولین بار نماینده دستستان در مجلس شورای اسلامی از این تصمیم پرده برداشت. به نقل از رسانه های استان موسوی نژاد مرداد ماه 92 گفت: بحث احداث پتروشیمی دشتستان ـ گناوه به ‌صورت مشترک در شهرستان گناوه لغو شده و هم‌اکنون پتروشیمی در هر کدام از شهرستان‌ها به‌صورت جداگانه احداث می‌شود.

تنها یک پتروشیمی برنامه ریزی شده وجود دارد
البته در سایت شرکت ملی پتروشیمی ایران پتروشیمی دشتستان- گناوه هنوز هم به عنوان یک پروژه واحد که در حال ساخت است معرفی شده است اما تفکیک این پتروشیمی موضوعی جدی و تصویب شده است به گونه ای که نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی شخصا به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی برای این پروژه بوده و تیرماه امسال وعده داده بود که تا پایان ماه مبارک رمضان پتروشیمی دشتستان کلنگ زنی خواهد شد. 

با این حال، کلنگ زنی این پروژه نه تنها رخ نداد، بلکه مکان این پتروشیمی نیز که پیش از این به وسیله سرمایه گذار قبلی (انرژی سپهر وابسته به بانک صادرات) جانمایی شده بود، دوباره خبرساز شده و به موضوعی برای مقابله استاندار و نماینده مردم دشتستان تبدیل شد. کمتر از یک ماه پیش، استاندار بوشهر درباره جانمایی پتروشیمی دشتستان گفته بود: مکان پتروشیمی گم نشده است که کسی بخواهد آنرا پیدا کند. جمله ای که اشاره آن به سیدمهدی موسوی نژاد و جملات او در دیدارش از حوزه نمایندگی اش بود.

این در حالی است که خرداد ماه سال گذشته نماینده مردم دشتستان در مصاحبه ای گفته بود: با پیگیری و تلاش انجام گرفته و با فعالیت استاندار بوشهر، جانمایی پتروشیمی دشتستان با موفقیت انجام شده است و  امیدواریم در سال جاری کلنگ زنی آن انجام بگیرد تا بخش عمده‌ای از مشکل اشتغال در منطقه مرتفع شود.

با این حال استاندار بوشهر مرداد ماه امسال در زمینه مکان این پتروشیمی گفت: سرمایه گذار جدید با نام پالایش خارگ جایگزین سرمایه گذار سابق شده که اعلام کرده با توجه به عدم محدودیت در تامین خوراک از عسلویه یا ماهشهر، محلی که نزدیک پتروشیمی گناوه می باشد چندان مزیتی برایش ندارد و مزیت های دیگر برایش صرف بیشتری دارد، از این رو پیگیر جانمایی محل پتروشیمی است.

مصطفی سالاری ادامه داد: شرکت سرمایه گذار با حضور در شهرستان دشتستان از محل تعیین شده سابق و گزینه های جدید بازدید و براساس نتیجه کارشناسی، یکی از نقاط را انتخاب و مبادرت به سرمایه گذاری می کند، ضمن اینکه ما قول می دهیم واگذاری زمین در کمترین زمان انجام شود.

وی تاکید کرد: شیوه فنی و تخصصی، تنها ملاک جانمایی محل احداث پتروشیمی دشتستان و گناوه است و هیچ انگیزه دیگری در این زمینه قابل قبول نیست.

این در حالی است که مسئولان صندوق بازنشستگی نفت (صاحب امتیاز شرکت پالایش خارگ) به عنوان سرمایه‌گذار جدید این طرح در اوایل سال جاری در مصاحبه ای با یکی از نشریات استان اعلام کرده بودند که در طرح ارزیابی تشریح شده برای آنها، تنها یک پتروشیمی به مختصات پتروشیمی کنونی گناوه معرفی شده و خبری از پتروشیمی دشتستان نبوده است.

مدیران این صندوق اعلام کرده بودند که دلیل پذیرفتن سرمایه گذاری در این پروژه، تکالیفی بوده است که قانون برای آنها ایجاد کرده است و نه پیش بینی سوددهی آن، هرچند که ساخت پتروشیمی بازدهی بالایی دارد. بر اساس مصوبه شرکت ملی نفت و شرکت ملی پتروشیمی، سرمایه گذارانی که در صنایع بالادستی نفت و گاز فعالیت می‌کنند، موظفند در صنایع پایین دستی آن نیز سرمایه گذاری کنند. پتروشيمي دشتستان قرار است مواد خام دريافتي از مجتمع LNG خارک (محصول پتروشیمی خارگ) را به فراورده HDPE  تبديل کند.

پتروشیمی گناوه مورد بی مهری قرار گرفته است
اما و اگر ها در مورد ساخت پتروشیمی گناوه- دشتستان در حالی همچنان ادامه دارد و تاکنون هیچ خبر رسمی در مورد زمان کلنگ زنی آن مطرح نشده است که تمرکز مسئولان استانی تنها به پتروشیمی واقع در دشتستان معطوف بوده و غیر از یک خبر کلی در مورد عوض شدن سرمایه گذار کلی پروژه، تاکنون هیچ اظهار نظری در مورد پتروشیمی گناوه انجام نشده است. این در حالی است که به لحاظ بزرگی و میزان تولید و اشتغال پیش بینی شده، پتروشیمی گناوه قابل قیاس با پتروشیمی دشتستان نیست.

به گفته منابع آگاه، مکان جانمایی شده برای پتروشیمی دشتستان در شمال شهر شبانکاره و 5 کیلومتری روستای بویری از توابع شهرستان دشتستان و مکان پتروشیمی گناوه 15 کیلومتری بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار