با وجود آن که قرار بود بر اساس رأی دیوان عدالت اداری و پس از یک‌سال از اعلام ابطال انتخابات شورای اسلامی شهر قرچک،مراسم تحلیف اعضای این شورا برگزار شود، با اعلام روابط عمومی فرمانداری این قرچک این مراسم لغو شد.
کد خبر: ۱۰۶۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳ 22 August 2022

به گزارش تابناک تهران، ۲۵ مرداد ماه سال گذشته و بر اساس رأی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاهای کشور پس از بررسی مدارک و مستندات دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و قضایی، صحت برگزاری انتخابات بر اساس ماده ۵۸ قانون انتخابات مورد تأئید هیأت نظارت قرار نگرفت و انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر قرچک باطل شد.

با اعلام ابطال انتخابات شورای شهر قرچک، ۸ نفر از افراد دارای بیشترین رأی، در دیوان عدالت اداری، شکایتی مطرح کردند که در مهرماه سال گذشته، رأی اولیه مبنی بر نقض ابطال انتخابات شورای شهر قرچک صادر شد.

پس از اعلام این رأی و در مرحله دوم، رأی تجدید نظری در اسفندماه سال قبل صادر گردید و ابطال انتخابات از سوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات را بار دیگر نقض کرد، هر چند که در این رأی از اجرای مراسم تحلیف و آغاز به کار مجدد فعالیت شورای شهر قرچک سخنی به میان نیامده بود.

۲۸ مرداد امسال، فرماندار شهرستان قرچک در گفتگو اختصاصی با ایرنا از برگزاری قریب‌الوقوع مراسم تحلیف اعضای شورای شهر قرچک بر اساس بالاترین رأی مأخوذه در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی در هفته پیش رو انجام خبر داد.

علیرضا فاتحی‌نژاد اظهار داشت: پس از اعلام رسمی ابطال انتخابات شورای شهر قرچک، نامزدهای انتخابات شکایتی در دیوان عدالت تنظیم کردند که نتیجه این شکایت منجر به صدور رأی بدوی و تجدید نظر مبنی بر رد ابطال انتخابات شورای شهر شد.

وی اظهار داشت: رأی بدوی در مهرماه سال گذشته ابلاغ شده و قابلیت تجدید نظرخواهی بود.
وی تصریح کرد: در متن رأی نهایی اعلام شده از سوی دیوان عدالت اداری که اسفندماه سال گذشته به مجموعه فرمانداری ابلاغ گردید، صراحتا به اجرای مراسم تحلیف اشاره نشده بود و اگر رأی با برگزاری این مراسم اجرا می‌شد، مجموعه هیأت نظارت و حتی نفر دهم به بعد هم می‌توانستند به فرمانداری معترض شوند که علت اجرای مراسم تحلیف چه بوده است.
فاتحی‌نژاد تأکید کرد: در رأی شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری صراحتا به موضوع برگزاری تحلیف اشاره نشده و فقط اظهار شده بود که ابطال کل انتخابات معنایی ندارد و باید با متخلفین برخورد شود و در استعلام صورت گرفته، این موضوع پیگیری شد که چه افرادی تخلف کردند.

فرماندار قرچک تصریح کرد: در استعلام صورت گرفته از شعبه ۶ دیوان عدالت اداری و مکاتبه صورت گرفته با شعبه ۴۵ دیوان، موضوع بررسی و رفع ابهام گردید و این شعبه به صورت مکتوب اعلام کرد که بر اساس بالاترین رأی مأخوذه در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر قرچک، مراسم تحلیف اعضای شورای اسلامی برگزار شود.

وی گفت: در شمارش اولیه آراء و بازشماری ۵۰ درصد صورت گرفته از صندوق‌های رأی، هیچ اختلافی به وجود نیامد از این رو بر اساس بالاترین رأی مأخوذه و اعلام شده، رأی دیوان عدالت اداری در اجرای تحلیف انجام می‌شود.

فاتحی‌نژاد افزود: ۸ نفر از نفرات منتخب مردم شکایت خود را به دیوان عدالت اداری تسلیم کرده و نفر نهم شکایتی انجام نداده بود که بر اساس این رأی، مراسم تحلیف علاوه بر آن هشت نفر، برای نفر نهم نیز انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در ایام گذشته بی‌اخلاقی‌هایی از سوی برخی از افراد صورت گرفت و فرمانداری قرچک را متهم کردند که قصد اجرای حکم دیوان عدالت را ندارند در حالی که همه ما تابع قانون و رأی دیوان عدالت اداری به عنوان سند رسمی جمهوری اسلامی بوده و اگر این تأخیر در اجرای حکم صورت گرفته فقط به خاطر رفع ابهام بوده است.

نماینده دولت در شهرستان قرچک تصریح کرد: برخی از رسانه‌های نیز نکات نادرستی مبنی بر لزوم اجرای حکم از مهرماه سال گذشته منتشر کردند در صورتی که حکم مهرماه اولیه و قابل تجدید نظرخواهی بود و در حکم اسفندماه سال گذشته نیز به صراحت به اجرای مراسم تحلیف اشاره‌ای نشده بود."

وی تأکید کرد: حکم نهایی دیوان عدالت اداری مبنی بر اجرای مراسم تحلیف ۲۴ مردادماه به فرمانداری ابلاغ شده که با انجام مقدمات کار، در هفته پیش رو این مراسم در شهرستان قرچک اجرا می‌شود.

روز گذشته و بر اساس اعلام رسانه‌های محلی، قرار بود که مراسم تحلیف اعضای شورای اسلامی شهر قرچک عصر امروز دوشنبه در محل فرمانداری قرچک برگزار شود ولی روابط عمومی فرمانداری با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این مراسم لغو شده و تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود.

در متن این اطلاعیه آمده است: به اطلاع شهروندان ولایتمدار و شریف شهر قرچک می‌رساند پیرو مصوبه جلسه شورای تامین شهرستان و در راستای اجرای دادنامه شماره ۱۴۰۱۳۱۳۹۰۰۰۱۲۴۰۹۲۰ مورخ ۱۴۰۱/۵/۳۱ شعبه ۲۶ تجدید نظر دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف اجرای دادنامه شماره ۱۴۰۰۳۱۳۹۰۰۰۱۶۶۷۰۳۴ مورخ ۱۴۰۰/۷/۴ صادره از شعبه ۴۵ بدوی دیوان عدالت اداری؛ فلذا مراسم تحلیف منتخبین ششمین دوره شورای شهر قرچک تا اطلاع ثانوی لغو گردید.

پس از قطعیت ابطال انتخابات شورای شهر قرچک، اول مهرماه سال گذشته احمد وحیدی وزیر کشور، با صدور حکمی، "محسن خرمی شریف" را به سمت شهردار قرچک، منصوب کرد.
قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمیعت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.
شورای اسلامی شهرقرچک ۹ عضو دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار