استان اردبیل از جمله کانون‌های دامداری کشور محسوب می‌شود که به اعتقاد کارشناسان در پی تصاحب سهم قابل توجهی از بازار فرآورده‌های دامی ضروری است برای توسعه صادرات دامی اقدام کند.
کد خبر: ۱۰۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶ 05 October 2015

به گزارش خبرنگار مهر،ظهر دوشنبه نشست خبری مدیر کل دامپزشکی استان، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان و رئیس شورای نظام دامپزشکی استان اردبیل با هدف اعلام برنامه ها، مشکلات و چالش ها و قوت های حوزه دامپزشکی استان برگزار شد.

این نشست که با ارائه آمارهای متعدد از عملکرد این نهاد خدمات رسان طی سال گذشته کلید خورد البته با نقد و نظرهایی نسبت به آمارها ادامه یافت تا سه مسئول کلیدی دامپزشکی استان نسبت به تداوم برنامه های خود نظرات و دغدغه های اصحاب رسانه را نیز مد نظر قرار دهند.

تشریح وضعیت صادرات و واردات دامی استان، وضعیت ذبح شرعی و فعالیت کشتارگاه ها، برنامه های واکسیناسیون، امکانات موجود و آنچه که مطلوب است و هنوز حاصل نشده است از زبان مسئولان طرح شد تا حداقل این نکته کلیدی که استان اردبیل یکی از تولیدکنندگان اصلی محصولات دامی بوده و می تواند در شرایط بازار و قیمت گذاری ها نقش موثر و فعالی را ایفا کند، مطرح شود.

توسعه این بازار به ویژه به خارج از مرزهای کشور از جمله نکاتی بود که ابعاد آن در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و تا حدودی مشخص شد که هر چند به تعبیر مدیران موانعی وجود ندارد اما خروجی برنامه ها نشان می دهد دامپزشکی باید در این راستا آرمان های بلند تری را در چشم انداز کاری خود ترسیم کند.

حضور فعال ناظران ذبح شرعی

در این جلسه دو ساعته حجت الاسلام بهلول مرادی منش مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان اردبیل به حضور روحانیان در تمامی کشتارگاه های استان تاکید کرد و افزود: روحانیان جهت نظارت بر ذبح شرعی حضور فعال دارند و حتی در کارگاه های بسته بندی طیور و کارخانه تولید تن ماهی نیز حضور یافته اند.

وی با بیان اینکه ناظرات ذبح شرعی از ابتدا تا انتهای ساعت کاری کشتارگاه ها از شش صبح تا هشت شب در محل حاضر هستند، متذکر شد: دغدغه ای از بابت سلامت شرعی گوشت نداریم.

به گفته مرادی منش هر چند ماهانه دو الی سه مورد لاشه حرام شده شناسایی می شود اما تمامی این لاشه ها از چرخه مصرف خارج شده و کشتارگاه نیز موظف به پرداخت هزینه به دامدار است.

وی تاکید کرد: علاوه بر این ۸۶ ذابح در کشتارگاه ها حضور دارند که هر کدام دو دوره آموزشی را سپری کرده اند و اطلاعات شرعی و علمی کامل از شرایط ذبح دارند.

ثبت بیشترین تخلفات دامپزشکی در حوزه درمان

در ادامه رئیس شورای نظام دامپزشکی استان با بیان اینکه این مجموعه ۷۵۲ نفر عضو دارد، تصریح کرد: از این تعداد ۳۶ نفر تکنسین، سه نفر دکتر تخصصی، ۲۳۸ نفر دکتر عمومی و مابقی در سایر رده ها هستند.

مهدی فیض با بیان اینکه این مجموعه در حوزه صدور کارت عضویت، ارزشیابی و رتبه بندی، هیئت بدوی و رسیدگی به تخلفات و صدور گواهینامه فعالیت دارد، ادامه داد: هر چند از ابتدای سال جاری در هیئت بدوی پرونده منتج به لغو پروانه فعالیت نداریم اما تمامی تخلفات به جد رصد می شود.

وی بیشترین تخلفات را در حوزه درمان دانست و افزود: به دلیل اینکه مراجعه پزشک به مناطق صعب العبور اغلب سخت و مشکل است اغلب شکایات صورت گرفته از بخش درمان است.

فیض بیش از نیمی از شکایت های مورد بررسی توسط هیئت بدوی را از سوی مردم و شهروندان عنوان و تاکید کرد: تمامی شکایات مردمی رسیدگی شده و نسبت به آن بررسی لازم صورت می گیرد.

معکوس شدن روند رو به رشد بیماری های دامی

بعد از طرح اقدامات روتین دامپزشکی در دو حوزه ذکر شده مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل صحبت های خود را با طرح های واکسیناسیون آغاز کرد تا نسبت به تامین امنیت بهداشتی دام اطمینان صد در صد ایجاد کرده باشد.

صادق صالحی با بیان اینکه در واکسیناسیون بیماری های استراتژیک هزینه ها توسط بخش دولتی تامین شده و به دلیل حساسیت موضوع دامپزشکی خود از صفر تا ۱۰۰ روند واکسیناسیون ورود می کند، تاکید کرد: ار جمله تب برفکی که در طول سال برنامه های پیشگیری آن به جد دنبال می شود.

وی با تاکید به کاهش کانون بیماری تب برفکی در سطح استان ادامه داد: این بیماری که دامداری استان را تحت تاثیر قرار می داد امروز به کنترل در آمده است.

وی با بیان اینکه در مجموع از ابتدای سال سه میلین و ۸۴۰ هزار و ۵۸۰ مورد واکسیناسیون انجام شده است، اضافه کرد: در بیماری بروسلوز یا تب مالت نیز باز مشکلاتی در دامداری استان داشتیم که با انجام ۹۹۴ هزار مورد واکسیناسیون دام سبک و سنگین این بیماری نیز تحت کنترل است.

مدیر کل دامپزشکی استان به انجام پنج هزار و ۴۷ مورد واکسن بیماری هاری و هشت هزار و ۲۴۲ مورد تست بیماری سل اشاره کرد و بیان داشت: علاوه بر این ۱۵ هزار و ۹۶۰ تست بروسلوز انجام شده است.

صالحی به اجرای واکسیناسیون ۳۲ میلیون قطعه طیور در اردبیل نیز اشاره کرد و متذکر شد: حتی در بخش سلامت استخرهای پرورش ماهی نیز بازدید های متعدد انجام شده است.

صادرات موجود زنده محدود است

مدیر کل دامپزشکی استان بخش مهمی از فعالیت های مجموعه کاری خود را متربط با صادرات و واردات محصولات دامی عنوان کرد و با بیان اینکه اردبیل در این راستا جایگاه مطلوبی در بازارها کسب کرده است، افزود: صادرات فرآورده های دامی استان ۷۰ درصد افزایش دارد.

وی به صادرات دو میلیون و ۵۸۳ هزار و ۳۰۰ قطعه جوجه یک روزه، شش میلیون و ۲۴۰ هزار عدد تخم مرغ نطفه دار، یک میلیون و ۷۶۲ هزار قطعه پا و پنجه مرغ و ۶۶ تن عسل اشاره کرد و افزود: عمده کشورهای صادراتی شامل آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، ازبکستان، عراق، افغانستان، ویتنام، امارات متحده عربی و مالزی است.

با وجود اینکه روند رو به رشد صادرات در این جلسه به عنوان یکی از نکات مثبت عملکرد اردبیل در بازارهای خارجی طرح شد،خبرنگار مهربا طرح این سوال که چرا بازارهای هدف صادراتی طی سال های اخیر با تغییر مواجه نبوده است، این پاسخ را دریافت کرد که صادرات موجود زنده مانند تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه با محدودیت همراه است.

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد: در صنایع دامی بعد مسافت محدود کننده است و علاوه بر این بازار هدف را ما تعیین نمی کنیم و این صادر کننده است که انتخاب می کند و برای دریافت گواهی به ما نیز مراجعه می کند.

وی به موفقیت اردبیل در تامین بخشی از پروتئین استان تهران و برخی استان های همجوار تاکید کرد و افزود: کیفیت و کمیت تولید فرآورده های دامی در این استان قابل توجه است.

هر چند اجرای سیاست های تشویقی و توسعه بازار هدف از جمله موضوعاتی است که در پاسخ صالحی همچنان مغفول است اما باید تاکید داشت موفقیت استان اردبیل در برخی محصولات صادراتی دامی نشان می دهد همین سیاست های درست می تواند زمینه ساز رونق صادرات دامی استان باشد.

بطوریکه به گفته صادقی پیش از این پا و پنجه مرغ به عنوان دور ریز فرآورده های دامی بود و با ورود بخش خصوصی و راه اندازی کارگاه فرآوری در نمین امروز صادرات این محصول به ویتنام انجام شده و حتی از این کشور نیز به چند کشور دیگر صادر می شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار