معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مردم خود مروج تغذیه سالم هستند.
کد خبر: ۱۰۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹ 06 October 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهلول تکلوی عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ در اردبیل اظهار کرد: یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی توجه و بها دادن به تأمین منابع غذایی سالم همراه با افزایش آگاهی مردم در این حوزه است که می‌تواند زمینه شادابی و نشاط جامعه را نیز فراهم آورد.

وی تصریح کرد: شعار جهانی روز تخم مرغ امسال با عنوان «زندگی سالم با یک تخم مرغ در روز» اعلام شده است به طوریکه تخم مرغ یک ماده غذایی و با ارزش و کامل است که نیازهای انسان به انواع ویتامین‌ها، اسیدهای امینه، املاح و مواد معدنی و انواع اسیدهای چرب مفید را تأمین می‌کند و در هرم غذایی انسان در رأس هرم و در ردیف گوشت قرمز، ماهی، مرغ و شیر قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تبیین کرد: تخم مرغ حاوی 9 نوع اسیدهای امینه ضروری است و در کودکان و نوجوانان و در ورزشکاران در رشد عضلات نقش بسیار مهمی دارد.

تکلوی افزود: تخم مرغ در پیری سبب جلوگیری از تحلیل عضلات می‌شود این ماده غذایی با ارزش حاوی انواع ویتامین‌های A,D.C.E و ویتامین‌های گروه B به ویژه اسیدفولیک است و در نرمی و لطافت پوست، بینایی و جذب کلسیم از دستگاه گوارش تأثیر بسزایی دارد.

وی بیان کرد: تخم مرغ به عنوان یک ماده آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و جلوی بسیاری از سرطان‌ها را می‌گیرد و همچنین در خونسازی نقش اساسی دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به ارزش غذایی تخم مرغ 9 اکتبر مصادف با 17 مهر ماه توسط کمیسیون بین‌المللی تخم مرغ، روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است.

این مسئول ادامه داد: تخم مرغ دارای انواع املاح و مواد معدنی از جمله کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و ید سلنیم است که در جلوگیری از کم خونی و پوکی استخوان نقش اساسی ایفا می‌کند.

تکلوی متذکر شد: تخم مرغ به علت داشتن اسیدهای چرب غیراشباع در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز بیماری‌های مغز و اعصاب نقش مهمی دارد و برخلاف تصور برخی افراد در افزایش میزان کلسترول خون و فشار خون نقش ندارد.

وی در ادامه افزود: مصرف شش عدد تخم مرغ در هفته در جلوگیری از بیماری‌های آلزایمر، تحلیل عضلات در دوران پیری، بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان و بعضی از سرطان‌ها نقش مهمی دارد بنابراین زندگی سالم با یک تخم مرغ در روز تضمین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: مصرف سرانه استان از میانگین جهانی پایین است و باید تمامی مسئولان و کارشناسان نسبت به توسعه ترویج فرهنگ مصرف تخم مرغ و اهمیت تغذیه‌ای آن اقدامات مناسبی را انجام دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار