استاندار یزد گفت: کاری مهمتر از حل تامین پایدار آب در استان نداریم و این اولویت ماست؛ الان در مسئله اب گرفتار هستیم و مردم و روستاها در سختی هستند و لذا باید آن را حل کنیم.
کد خبر: ۱۰۷۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳ 12 October 2022

به گزارش عصر چهارشنبه اداره کل روابط عمومی استانداری یزد مهران فاطمی در نشست سند یزد نوین با موضوع آب افزود: اصل واگذاری معدن برای تامین آب حل شده است و فقط شیوه واگذاری آن مانده است.

استاندار یزد به پیگیری های کوتاه مدت و بلندمدت یکسال گذشته خود برای حل مشکل اب مردم این استان اشاره کرد و با بیان اینکه وضعیت موجود آب استان باید رصد شود افزود: باید به منابع موجود آب سر و سامان دهیم تا اب مردم تامین شود و سپس به دنبال موضوع انتقال پایدار آب باشیم.

وی یکی از کارهای انجام شده را موضوع خط اضطراری آب از خلیج فارس به مخزن شحنه اعلام کرد و یادآور شد: هنوز برخی کارهای این پروژه باقی مانده که باید حل شود تا در موارد اضطراری بتوان از ان استفاده کرد.

به گفته وی ظرفیت این پروژه ۱۸۰۰ لتیر بر ثانیه است و کسری اب استان هم به همین میزان است اما یکی از شروط آن تامین پمپاژ است؛ اولویت مهم و اساسی و جدی کوتاه مدت ما تکمیل این تتمه خط اضطراری است که باید تا دهه فجر سر و سامان پیدا کند.

استاندار یزد تعداد مخازن در دست ساخت در استان را ۳۸۰ مخزن با ظرفیت ۴۰۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: اینها جزو پروژه هایی است که باید منابع داخلی آن پیگیری شود و به سرانجام برسد .

فاطمی همچنین به قرارگاه امام حسن مجتبی هم گریزی شد و گفت: باید آبرسانی به ۵۸ روستا در قالب این قرارگاه انجام شود و قرار بود ۳۰۰ روستای دیگر هم اضافه شود که دستور آن اخذ شده است تا تامین هزینه شود .

وی موضوع مدیریت مصرف آب را هم مهم دانست و با تاکید بر ورود بخش خصوصی به این حوزه، به وجود آب های نامتعارف در دشت یزد- اردکان و کفه ابرکوه هم اشاره کرد و اظهار داشت: این آب در عمق ۲۰ متری است که باید با کمک بخش خصوصی این آبها را شیرین و مورد استفاده قرار دهیم.

وی پساب و تفکیک اب شرب از فضای سبز را موضوع دیگری دانست که مسوولان استان باید در کوتاه مدت، آن را دنبال کنند.

فاطمی در ادامه مهمترین مسئله اب استان را خط دوم انتقال اعلام کرد و گفت: تامین مالی، مهمترین بحث این طرح بزرگ است که قرار بوده بخشی از هزینه های این خط توسط دولت بدهد و بخشی هم از محل فروش زمینها در موسسه کوثر تامین شود .

وی به رفت و آمدها و پیگیری ها با تهران برای مسئله اب اشاره کرد و با بیان اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خط انتقال مصوب شد که شرکت سنگ آهن و چادرملو آن را تامین می کنند افزود: یکسال وقت داریم تا با اجرای این طرح، ۱۴۰ میلیون متر مکعب اب شیرین را برای شرب به استان منتقل کنیم.

منبع: ايرنا
برچسب ها: استاندار ، آب شرب ، اولویت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار