مدیرعامل آبفا منطقه ۶ تهران گفت: اگر بارندگی اتفاق نیفتد مشکلات جدی تری پیش می‌آید و تنها راه حل این مشکل، مشارکت مردم است و همه خانوارهای تهران باید ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند.
کد خبر: ۱۰۷۳۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸ 23 October 2022

حسن حقیقی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۶ تهران(شهرری) در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در ری با اشاره به کاهش بارش‌ها اظهار کرد: امسال وارد سومین سالی شدیم که جزو خشک‌ترین سال‌ها بود و تاکنون سابقه نداشته که سه سال متوالی، سال خشکی و کم آبی در کشور داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به اینکه از پیک تابستان عبور کردیم اما کمبود آب وجود دارد زیرا میزان بارش‌ها کم و میزان مصرف خانوارها زیاد است و حجم ذخیره آب سدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران نیز وضعیت خوبی ندارد.

مدیرعامل آبفا منطقه ۶ تهران افزود: در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا، مصرف آب بالا می‌رود، اما طی یک ماه اول پاییز نیز مصارف آب خانگی بالا بوده و از طرفی ورودی به سدها روند طبیعی نداشته است زیرا در سال گذشته بارش ها به حداقل ممکن رسید و بارش ها عمدتا باران بود و بارش برف نداشتیم که در سدها ذخیره شود.

حقیقی تصریح کرد: همه مخازن تامین کننده سدهای آب تهران شامل سدهای طالقان و کرج در غرب و لار، لتیان و ماملو در شرق در پایین ترین سطح ذخیره خود قرار دارند به ویژه در حوزه شرق که بارندگی کمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مواقع پرآبی، در تهران حدود ۳۰ درصد آب شرب مردم از چاه و ۷۰ درصد از سدها تامین می‌شود، ادامه داد: در شرایط کم آبی، بهره برداری از چاه‌های آب را که قابلیت شرب داشته و مورد تایید آزمایشگاه کنترل کیفی باشد، وارد مدار می‌کنیم و پس از تصفیه در مخازن وارد شبکه می‌شود.

مدیرعامل آبفا منطقه ۶ تهران اضافه کرد: وقتی حجم ورودی به سدها کاهش پیدا می‌کند، تامین آب توسط سدها به ۵۰ درصد می‌رسد و استفاده از آب چاه ها نیز به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد به طور مثال در فصل پرآبی اگر چاه ۴ ساعت در روز روشن بود در شرایط حاضر ۲۴ ساعت روشن است.

حقیقی بیان کرد: به دلیل استفاده از آب چاه، کیفیت آب شرب تا حدودی پایین می‌آید اما این آب آلوده و غیربهداشتی نیست و ضرری برای سلامت مردم ندارد و قبل از مصرف، در آزمایشگاه‌ها بررسی و تصفیه بهداشتی و فیزیکی انجام می شود و کیفیت آب تهران از بسیاری از کشورهای دنیا بهتر است.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب شرب برای استفاده‌های غیرشرب از جمله شست‌وشوی خودرو و آبیاری باغچه‌ها زیاد است، تاکید کرد: اگر بارندگی اتفاق نیفتد مشکلات جدی تری پیش می‌آید و تنها راه حل این مشکل، مشارکت مردم است و همه خانوارهای تهران باید ۲۰ درصد در مصرف خود صرفه جویی کنند.

مدیرعامل آبفا منطقه ۶ تهران عنوان کرد: در تهران حدود ۴۰ هزار لیتردرثانیه آب توزیع می‌شود که حدود یک‌هزار لیتر آن سهم شهرری است لذا مردم تهران باید مصرف خود را مدیریت و بیشتر صرفه جویی کنند ضمن آنکه در صورت کمبود آب سدها، مردم شمال تهران زودتر دچار قطعی آب خواهند شد.

حقیقی با اشاره به افت فشار آب در برخی طبقات بالای ساختمان‌ها، خاطرنشان کرد: اولویت ما عدم قطعی آب است لذا شهروندان برای مصارف روزانه خود می‌توانند به میزان لازم آب مصرف کنند اما نباید اسراف داشته باشند تا بتوانیم از بحران کم آبی عبور کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار