در حالی که سد چم شیر به مراحل پایانی عملیات اجرایی بدنه سد و آبگیری نزدیک می‌شود که با وجود این همه هزینه انجام شده و قریب الوقوع بودن آبگیری سد، هنوز عده‌ای بر طبل مخالفت و ایجاد شبهه می‌کوبند و اخیرا هم این شبهات را افزایش به گونه‌ای که مقایسه این سد با سد گتوند را در دستور کار خود قرار داده اند.
کد خبر: ۱۰۸۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳ 04 January 2023

رونمایی استاندار از فریب بزرگ از سد گتوند تا سد چم شیر + فیلم

تابناک کهگیلویه  وبویراحمد ، از آنجایی که احداث سد همواره با حواشی زیادی همراه است، مسئولین و مجریان از ابتدا تا انتهای عملیات مطالعات، عملیات اجرایی و بهره برداری مجبور به پاسخ به شبهاتی می‌شوند که از طرف منتقدین بیان می‌شود.
سد چمشیر در کهگیلویه و بویراحمد در حالی به مراحل پایانی اجرایی بدنه سد و آبگیری نزدیک می‌شود که با وجود این همه هزینه انجام شده و قریب الوقوع بودن آبگیری سد، هنوز عده‌ای بر طبل مخالفت و ایجاد شبهه می‌کوبند و اخیرا هم این شبهات را افزایش به گونه‌ای که مقایسه این سد با سد گتوند را در دستور کار خود قرار داده اند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد طی اظهاراتی مفصل به این موضوع پرداخت و در وهله اول دلیل این اعتراضات را زیر سوال بردن عملکرد دولت و نظام توسط عده‌ای دانست که به گفته وی بدون هیچ تخصصی در این حوزه راه می‌افتند و ایجاد شبهه می‌کنند.
سید علی احمدزاده به این نکته اشاره کرد که در مخزن سد چم شیر هیچ اتفاق یا تغییر جدیدی رخ نداده و هر آنچه انجام شده همان چیزی است که در مطالعات اولیه بوده است.
احمدزاده در بخش‌هایی از سخنان خود ضرورت ایجاد این سد را مورد تاکید قرار داد به این معنی که این سد در منطقه‌ای احداث می‌شود که بخش صنعتی استان از نفت و گاز و پتروشیمی با نیاز آب فراوان است که مشکل این کارخانه‌های صنعتی به راحتی مرتفع می‌شود ضمن اینکه هم اکنون استان‌های خوزستان و بوشهر هم به بخشی از این آب نیاز مبرم دارند.
نکته مهم دیگر مورد تاکید استاندار در خصوص شایعات مربوط به نمکی بودن دریاچه سد است که احمدزاده با بیان این فرض که اگر حتی قرار بر عدم استفاده آب آن برای کشاورزی باشد در بحث تولید برق هم احداث سد کاملا توجیه پذیر و ضروری است.
اما نکته بسیار مهم دیگری که استاندار بیان کرد مربوط به تشبیه نمودن این سد با سد گتوند است که احمدزاده در این خصوص هم اینگونه توضیح داد که من متخصص در این حوزه نیستم، اما در جلسات متعددی که با کارشناسان و متخصصین حوزه وزارت نیرو در زمان پیگیری احداث سد‌های استان داشتم موضوع سد گتوند را مطرح کردم که یکی از کارشناسان توضیحاتی داد که حکایت از این دارد که انچه در مورد سد گتوند گفته می‌شود صحت ندارد!
احمدزاده ضمن بیان این سوال که چرا دروغ برای کارهای بزرگ گفته می شود تا این کارها زیر سوال برود ؟! از زبان کارشناس وزارت نیرو توضیح داد که ec آب سد گتوند در بالادست رودخانه بالای ۱۱۰۰ است و در پایین دست که خروجی سد محسوب می‌شود ۹۵۰ است و این یعنی تغییر منفی در آب رودخانه ایجاد نشده است و هم اکنون هم از آب این سد در کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در جلسه هیئت دولت چند روز پیش با وزیر نیرو در این خصوص صحبت کرده است گفت: قبل از آن هم با رئیس جمهور در مورد سد صحبت کرده بودم وزیر نیرو به من گفت همان نظری که شما در خصوص سد دارید همان نظر را هم ما داریم.

استاندار با تمجید از مصلح گفت: مدیر آب استان کهگیلویه و بویراحمد از قویترین نیروهای کارشناس آب و زمین شناسی در کشور است و باید بگوید مشکلی وجود دارد یا نه؛ نباید کسی که هیچ گونه علمی در خصوص سد ندارد جریان سازی کند.

استاندار با ادای احترام به کسانی که نظرات علمی در خصوص پروژه‌های کشور و استان دارند با ذکر این موضوع  که یک عده ای بیمار و یک عده‌ای هم معاند نظام و یک عده‌ای دیگر حقوق بگیر برای تخریب نظام و کارهای بزرگ صورت گرفته در آن هستند با بیان اینکه این سد را از سال گذشته تاکنون به صورت جد برای تحول استان در دستور کار قرار دادیم یادآور شد: سد آبگیری خواهد شد و به چرخه توسعه کشور و استان خواهد آمد زیرا مطالعات آن نشان داده که خلاف این دروغ‌هاست.
تابناک کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اهمیت موضوع سد چم شیر و قریب الوقوع بودن آب گیری آن در کنار افزایش هجمه بر علیه آن فیلم کامل سخنان استاندار را در ادامه این خبر منتشر می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار