نخستین جشنواره علمی، فرهنگی حضرت عبدالعظیم(ع) و شیخ البلاد(شهرری) امروز در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹ 26 February 2023

به گزارش تابناک تهران، نخستین جشنواره علمی، فرهنگی حضرت عبدالعظیم(ع) و شیخ البلاد(شهرری) امروز با حضور مسئولان شهرستان ری و تاریخ شناسان در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در این جشنواره اظهار کرد: تاریخ شهرری یک مقوله بسیار گسترده ای است از دوره مادها تا قبل از حمله مغول موقعیت شهرری یک موقعیت بسیار ممتازی بوده و در کتابهای تاریخی زیادی از آن یاد شده که نشانگر عظمت شهرری در آن زمانها است و باید پیشینه این منطقه را به آن برگرداند.

وی با بیان اینکه شهرری در قدیم منزلگاه حاجیان برای استراحت بوده است، گفت: این شهر دارای قدمت تاریخی، تمدن و پیشینه بسیار مهمی است که نباید از آن غفلت شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: در حال حاضر قناتهای ری به گونه ای است که هنوز هم می توان آب آشامیدنی مردم را از آن تامین کرد اما چه اتفاقاتی افتاد که یک دفعه این منابع از ری گرفته شد و چرا ری باید با این همه قدمت دچار رشد نامتوازن شود.

حجت الاسلام قاضی عسکر گفت: منطقه خوش آب و هوایی که در گذشته زبانزد بوده حالا محل دفن زباله و زباله سوزی و بوی تعفنی شده که باعث اذیت و آزار ساکنان این شهر قدیمی می شود.

وی اضافه کرد: آثار تاریخی در شهرری زیاد است و بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی در این منطقه وجود دارد که اگر این آثار شناسانده شود ری را می توان به عنوان یک قطب گردشگری تبدیل کرد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: مکانهایی مثل روستای کلین در فشافویه که محل تولد شیخ کلینی است، برج طغرل و بی بی زبیده باید رسیدگی شوند و برای گردشگری آماده شوند، اگر مشارکت عام باشد تاثیر آنهم فراگیر خواهد بود در حال حاضر شهرداری و فرمانداری برای توسعه کارهای پیرامونی حرم بسیار فعال هستند و قرار است پارکینگ طبقاتی حرم در قسمت جنوب حرم احداث شود.

پانصد عالِم در رشته و سطوح مختلف اهل ری بودند

محسن حیدرنیا پژوهشگر تمدن اسلام و ایران نیز در این جشنواره گفت: در حدود سده سوم و هفتم حدود پانصد عالم در رشته و سطوح مختلف اهل ری بودند و خیلی از آنها ناشناخته اند در حالی که با ری می توانیم نگاه ویژه ای به جهان اسلام داشته باشیم.

وی بیان کرد: ارتباطی بین تمدن و تراکم وجود دارد و باید بدانیم که علت این تمدن و تراکم چیست و اگر این را پیدا کنیم امروز می توانیم تمدن ایرانی اسلامی را احیا کنیم و با تحقیقاتی که به عمل آمده علتها به شرح زیر است.

این پژوهشگر افزود: اگر سه عامل امنیت، وحدت، آزاد اندیشی و خرد گرایی امروز در هرجای جهان ایجاد شود قطعا باعث گرد آمدن دانشمندان کنار هم خواهد شد.

در پایان این جشنواره از محققان و چهره های سرشناس رشته ایران شناسی و دانشجویانی که در این جشنواره مقالاتی را ارسال کرده و صاحب رتبه شده بودند تجلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار