کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان در همایش و نمایشگاه تخصصی عملکرد بانک پارسیان در حمایت از اکوسیستم دانش‌بنیان گفت: این بانک به‌تن‌هایی ۱۷ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات گیرنده از بانک‌ها را تحت پوشش خود قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ 07 March 2023

به گزارش تابناک تهران، همایش و نمایشگاه تخصصی عملکرد بانک پارسیان در حمایت از اکوسیستم دانش‌بنیان روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه با حضور کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان، روح اله ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی، مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون اسبق علمی و فناوری ریاست محترم جمهوری و مشاور مدیرعامل بانک پارسیان و اعضای هیات مدیره و مدیران بانک پارسیان و مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان در این همایش گفت: امسال به‌فرمان مقام معظم رهبری نام سال ۱۴۰۱ به نام دانش‌بنیان مزین شد و ایشان بر حوزه حمایتی دانش‌بنیان بسیار تأکید داشتند ازاین‌رو قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز مصوب شد تا زمینه خوبی برای توسعه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه خدمات بهتر و گسترده‌تر برای این گروه پیشتاز در اقتصاد فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال یک تفاهم‌نامه مشترک بین بانک پارسیان و معاونت علمی و فناوری امضا شد، گفت: این بانک بر اساس این تفاهم‌نامه مصمم شد تا نقش‌آفرینی خود را در زیست‌بوم فناوری پررنگ کرده و از تولید باارزش افزوده بالا در شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند.

پرویزیان در ادامه به گزارش عملکرد بانک پارسیان در حوزه خدمات بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: نسبت آماری پوشش شرکت‌های دانش‌بنیان در بانک پارسیان به حدود ۱۷ درصد رسیده است که ازنظر حجمی و تعدادی دراین‌باره قابل‌ملاحظه است.

وی افزود: در حوزه تعهدات و تسهیلات به این شرکت‌ها نیز بانک عملکرد خوبی داشته به‌نحوی‌که اکنون از ۱۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان دریافت‌کننده تسهیلات و خدمات ویژه بانکی از سیستم بانکی ۲۴۳ شرکت آن‌ها خدماتشان را از بانک پارسیان دریافت کرده‌اند.

نقش‌آفرینی پررنگ بانک پارسیان در حمایت از اکوسیستم دانش‌بنیان
مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به تنوع خدمات بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان در بانک پارسیان ازجمله تسهیلات خرید مکان شرکت، ضمانت‌نامه‌های بانکی و.. گفت: مطالبات غیر جاری شرکت‌های دانش‌بنیان حدود هفت‌دهم درصد می‌باشد که عدد قابل‌قبولی است و ما را در ادامه تنوع سازی خدمات بانکی به این بخش از اقتصاد تشویق می‌کند.

وی همچنین یادآور شد که به لحاظ پوشش استانی نیز تقریباً این بانک در همه استان‌ها تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها داده است.

رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت در مراجع رسمی کشور اقبال به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار است و ما توانستیم باهمکاری صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، صندوق توسعه ملی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خدمات بانکی مناسب و کامل‌تری را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در بحث ضمانت‌نامه‌ها نیز اخیراً با صندوق نوآوری و شکوفایی تفاهمی را امضاء کرده‌ایم که بر این اساس به شرکت‌های دانش‌بنیان پس از اعتبارسنجی و تعیین سطح قابل‌قبول مورد تائید صندوق نوآوری، خدمات ارائه می‌دهیم.

پرویزیان یکی دیگر از خدمات قابل‌ارائه بانک پارسیان برای شرکت‌های دانش‌بنیان را تخصیص اعتبار صادراتی عنوان کرد و گفت: بانک پارسیان منابع خوبی را برای اولین بار دراین‌باره در نظر گرفته و آمادگی دارد تا دراین‌باره به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند.

مدیرعامل بانک پارسیان افزود: برای همین منظور این بانک با صندوق ضمانت صادرات قراردادی را به امضا رسانده، اما هنوز ازنظر ظرفیت، به میزان زیادی از آن استفاده‌نشده است که این فرصت مناسبی است تا شرکت‌های دانش‌بنیان از این امکان بهره ببرند.

رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در ادامه با اشاره به گلایه برخی شرکت‌ها برای تخصیص منابع موردنیاز سرمایه در گردش شرکت‌ها و تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه موردنیاز گفت: در ۳ ماه گذشته برخی سیاست‌ها در حوزه بانکی تغییر پیدا کرد و این موارد حتی موجب تغییر تخصیص نرخ ارز برای گروه‌های کالایی شد و در همین ایام نیز بانک مرکزی مرکز مبادله طلا و ارز را با شکل جدید راه‌اندازی کرد که به‌تدریج موانع رفع شد.

وی بابیان این‌که اکنون بخشی از ارز‌های موجود در مرکز مبادله بدون مشتری مانده گفت: فرصت استفاده از ابزار‌های موجود برای شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان فراوان است و بانک پارسیان به‌عنوان یکی از بانک‌هایی که بیشترین تعامل را با شرکت‌های دانش‌بنیان دارد آمادگی ارائه این نوع خدمات را اعلام می‌کند.

بانک پارسیان در توسعه نوآوری دانش‌بنیان‌ها پیشتاز است

سورنا ستاری، معاون اسبق علمی و فناوری رئیس‌جمهور و مشاور مدیرعامل بانک پارسیان نیز در این برنامه اظهار کرد: قانون جهش تولید راهنمای ما برای بیست سال آینده است که الان باید اجرا شود. خوشبختانه با حمایت دولت، مجلس و شورای نگهبان آیین‌نامه‌های اجرای آن تصویب‌شده و دستورالعملش آماده است.

وی بابیان آنکه هر کشور شرایط خاص خود را دارد، ادامه داد: ما باید بر اساس قواعد و ضوابط خودمان پیشروی و عمل کنیم، چراکه همیشه عین خارجی‌ها عمل کردن برای ما نتیجه‌ای ندارد.

نقش‌آفرینی پررنگ بانک پارسیان در حمایت از اکوسیستم دانش‌بنیان
ستاری تصریح کرد: بانک پارسیان در این سال‌ها ابزار‌های این موضوع را در کنار خودش به وجود آورده و توانسته است با ایجاد صندوق پژوهش و فناوری، همچنین ایجاد صندوق در بورس و مؤسسات مختلفی ازجمله شرکت داده‌پردازی با خودش یک فرهنگ ایجاد کند که بر اساس آن راحت بتوان در استارت آپ‌ها سرمایه‌گذاری کرد. در این راستا بانک پارسیان از بقیه نهاد‌ها پیشی گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از استارت آپ‌های ما مقیاس جهانی دارند. مثلاً هم‌اکنون یک شرکت در حوزه بیوتکنولوژی داریم که اخیراً دو نوع واکسن تولید کرده و دو واکسن دیگر را نیز در خط تولید خود دارد که هر شرکتی در دنیا هرکدام از این واکسن‌ها را داشته باشد یک شرکت میلیارد دلاری است.

بانک پارسیان اولین بانکی است که واحد بانکداری دانش‌بنیان را ایجاد کرده است

روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: امروزه شاهد این هستیم که در نظام بانکی کشور حمایت ویژه‌ای از همه بازیگران زیست‌بوم نوآوری به جریان افتاده است.

وی افزود: زیست‌بوم نوآوری ماحصل بیش از یک دهه برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری ارکان مهم کشور است که از اواخر دهه هشتاد آغاز شد تا حوزه علم و فناوری در کشور رشد پیدا کند. قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۹ تصویب و اجرایی سازی آن از سال ۹۲ آغاز شد. در آغاز کار تنها ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کردند و اقتصاد آن‌ها بیشتر در قالب کسب‌وکار‌های کوچک بود. بااین‌همه در این سنوات شاهد رشد گسترده زیست‌بوم نوآوری در کشور بودیم به شکلی که امروز بیش از هشت هزار و ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف در کشور فعالیت می‌کنند که علاوه بر آن‌ها شرکت‌های فناور نیز در پارک‌های علم و فناوری مستقرند و در مسیر توسعه تکنولوژی گام برمی‌دارند.

ذوالفقاری بیان کرد: اتفاقاتی که در حوزه فناوری در کشور افتاده پسندیده است. طبیعتاً در این فرایند وقتی دانشمندان کشور توسعه علم و تکنولوژی را پیش بردند، نیاز داریم که به تجاری شدن فناوری نیز فکر کنیم. اگر هدف‌گذاری ما دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان است؛ رشد این اقتصاد بدون تأمین مالی رویای دست‌نیافتنی است. در این سال‌ها اتفاقات گسترده‌ای برای تأمین مالی فناوری در کشور رخ‌داده و طبیعتاً سیستم بانکی و بازار پول یکی از ارکان اصلی این تأمین مالی است.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: ما در صندوق به‌ویژه در چهار سال اخیر سعی کردیم سیستم بانکی نقشی تعریف‌شده در تأمین مالی فناوری داشته باشد و با توجه به ظرفیت این سیستم نگرش ما این بود که شبکه بانکی کشور می‌تواند نقش مؤثری در حوزه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد.

ذوالفقاری ادامه داد: بانک پارسیان یکی از بانک‌های پیشرو در این حوزه بوده است و شکل‌گیری این نشست هم به‌نوعی نشان‌دهنده اهمیتی است که مدیران بانک در مسئله حمایت از زیست‌بوم نوآوری دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آینده اقتصاد ما آینده شرکت‌های دانش‌بنیان است. امروزه ما در شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد رشد چند برابری در طول یک دوره یک‌ساله هستیم و شرکت‌های کوچک و متوسط امروز شرکت‌های بزرگ فردا هستند که علاوه بر منافع اقتصادی که برای کشور دارند برای بانک‌ها نیز مشتریان قابل اتکایی هستند.

ذوالفقاری تصریح کرد: بانک پارسیان اولین بانکی است که واحدی به نام بانکداری دانش‌بنیان در ساختار خودش تعریف کرده است و تنظیم ساختار بانک برای حمایت از کسب‌وکار‌های فناوری که عمده دارایی‌شان دانش است مسئله بسیار مهمی است. امروزه نمی‌توان به سبکی که یک بنگاه بازرگانی یا تولیدی سنتی را تأمین مالی می‌کنیم از حوزه فناوری نیز حمایت به عمل‌آوریم. این حوزه روش‌های خاص خود را می‌خواهد که امروز شاهد به‌کارگیری این روش‌ها در بانک پارسیان هستیم.

وی افزود: در چهارچوب همکاری که ما با بانک پارسیان داریم بیش از ۱۰ ابزار برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف‌شده است. در حوزه اعتبارات انواع تسهیلاتی که برای شرکت‌ها لازم است تعیین‌شده است. حتی در بانک پارسیان به این نقطه رسیدیم که تأمین مالی برای یک شرکت دانش‌بنیان کمتر از دو هفته انجام می‌شود.

ذوالفقاری بیان کرد: در حوزه ابزار‌هایی که فصل مشترک بانک و بازار سرمایه است، در زمینه انتشار اوراق صکوک که برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر می‎‌شود از بانک پارسیان قول‌هایی گرفتیم که این بانک به‌عنوان رکن ضامن شرکت‌ها نقش‌آفرینی می‌کند.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ تصویب و ابلاغ شد که به بانک‌ها اجازه داده در حوزه دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند که بانک پارسیان در این زمینه ازجمله بانک‌هایی بود که پیش‌قدم شد و در تأسیس نهاد‌های مرتبط با این حوزه فعالیت می‌کند که بنده به نمایندگی از زیست‌بوم نوآوری قدردان این همکاری هستم.

توسعه نوآوری بدون بازیگران جدید امکان‌پذیر نیست

مهدی الیاسی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری در این مراسم اظهار کرد: توسعه و رشد در کشور ما وابسته به هم‌تکاملی است. یعنی کشور با مجموعه‌ای از بازیگرانی که باهم تکامل پیدا می‌کنند، توسعه پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: ما در بیست سال گذشته در حوزه شرکت‌ها و شکل‌گیری هسته‌های فناور دوچرخه تکاملی را طی کردیم. ابتدا مفهوم پارک‌های علم و فناوری و سپس مفهوم تجاری‌سازی شکل گرفت و سپس در چرخه دوم برنامه این بود که شرکت¬ها باهدف پیشروی، به‌عنوان بازیگر جدید درصحنه اقتصاد ورود کنند.

معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ادامه داد: امروز حدود ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان با جثه اقتصادی حداقلی داریم که نسبت به شاخص‌ها قابل‌پذیرش نیستند. شرایط کنونی نیازمند شکل‌گیری تکامل سوم است که این تکامل بدون بازیگران جدید امکان‌پذیر نیست.

الیاسی گفت: اولین موردی که باید اضافه شود بنگاه بزرگ نوآور است که برخی از این بنگاه‌ها یا شرکت‌ها در حوزه بانکداری و مالی و ... هستند که ما به بانک پارسیان به‌عنوان یکی از این نوع شرکت‌ها امیدواریم.

الیاسی تأکید کرد: ازنظر تکاملی تازه شروع اقتصاد دانش‌بنیان است و امید داریم که بانک پارسیان دوره جدید تکامل را شکل دهد.

وی تصریح کرد: ما سعی کردیم در قانون جهش تولید دانش‌بنیان شرایطی را فراهم کنیم که شرکت‌های نوآور که آورده‌های قابل‌توجهی دارند نیز موردتوجه باشند، یعنی به فعالیت نوآورانه و فناورانه در تمام بنگاه‌ها توجه شود.

معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مربوط به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در بنگاه‌های دانش‌بنیان است که ما سعی کردیم توجه شرکت‌های بزرگ را به فعالیت‌های نوآورانه سوق دهیم.
الیاسی افزود: طبق هماهنگی با بانک مرکزی، همچنین حل ملزومات قانونی، بانک‌ها می‌توانند در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند.

استارت تحول دیجیتال در بانک پارسیان

علی موسوی، معاون نوآوری و فن‌آوری گروه داده‌پردازی بانک پارسیان نیز در این مراسم گفت: خوشبختانه ما موفق به سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های خوبی شده‌ایم والان آمادگی داریم سامانه تأمین مالی شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان یا به عبارتی سامانه «تمشک ناب» را نیز به‌زودی رونمایی کرده و از سال آینده امکان اعتبارسنجی بر اساس هوش مصنوعی و تأمین تسهیلات خرد برای شرکت‌های کوچک را داشته باشیم.

وی ادامه داد: اکوسیستم نوآوری که گروه داده‌پردازی پارسیان طراحی کرد شامل یک صندوق پژوهش و فناوری، شتاب‌دهنده و استارت‌آپ استودیو بود. بعد از بررسی‌هایی که انجام شد به حلقه مفقوده‌ای رسیدیم که ارتباط بین متقاضی با مجموعه بانک پارسیان و عرضه‌کنند‌گان فناور را برقرار می‌کرد و با مطالعات خود متوجه شدیم چند سالی است در برخی مجموعه‌ها مانند «مکنزی» مفهوم جدیدی شکل‌گرفته که ما آن را «استودیو تجربه» نام‌گذاری کردیم.

معاون نوآوری و فن‌آوری گروه داده‌پردازی بانک پارسیان گفت: همچنین بانک پارسیان با توجه به اهمیت تحول دیجیتال در حوزه‌های اقتصادی و صنعت بانکداری در این حوزه نیز قدم برداشت که این کار توسط گروه داده‌پردازی صورت پذیرفت و طرح جامعی انجام گرفت.

موسوی اظهار داشت: از دل «استودیو تجربه» با استفاده از فناوری‌های موجود و تجربه زیسته مدیران صنعت بانک توانستیم به محصولاتی برسیم که بخشی از مشکلات مجموعه بانک را بتواند حل کند.

وی تصریح کرد: فناوری‌های مهمی که اینجا مورداستفاده قرار می‌گیرد، شامل تحلیل داده، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و تجربه‌های مبتنی بر شبیه‌سازی کامپیوتری است که این چرخه‌های تجربه که بخش مهم استودیو تجربه است سال آینده شروع می‌شوند.

همچنین علیرضا عطار مدیرعامل شرکت مپنا پرتو و موسوی مدیرعامل شرکت آنتی‌بیوتیک سازی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در نمایشگاه به‌عنوان سخنرانان ویژه این همایش دستاورد‌ها و ویژگی‌های خود را مطرح و از حمایت بانک پارسیان قدردانی کردند.

حضور ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه تخصصی بانک پارسیان

گفتنی است هم‌زمان با برگزاری، این همایش، نمایشگاهی از دستاورد‌های شرکت‌های دانش‌بنیان که از تسهیلات بانک پارسیان بهره‌مند شدند برپا بود که مسئولان حاضر در این همایش از این دستاورد‌ها نیز بازدید کردند.

در این نمایشگاه که به همت مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی و مدیریت آینده‌پژوهی بانک پارسیان و با حضور واحد‌های فناور و دانش‌بنیان برپا شد، حدود ۶۰ شرکت دانش‌بنیان جدیدترین و آخرین پیشرفت ها، دستاورد‌ها و تکنولوژی‌های خود را در زمینه محصولات فناورانه در حوزه‌های انرژی، پزشکی و صنعت به نمایش گذاشتند.

نقش‌آفرینی پررنگ بانک پارسیان در حمایت از اکوسیستم دانش‌بنیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار