مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: در سال زراعی جدید به ازای هر هکتار تخریب اراضی ملی از سوی زارعان منطقه مغان 7 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۰۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰ 11 October 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شهامت هدایت صبح امروز در جلسه بررسی مشکلات تخریب عرصه‌های جنگلی و مرتعی در اردبیل اظهار کرد: ما امسال مصمم هستیم همزمان با آغاز فصل زراعت پاییزه با رصد دقیق و مراقبت‌های جامع‌تر جلوی هرگونه کشت و زرع غیرقانونی در اراضی ملی را بگیریم تا مراتع و اراضی ملی دچار تخریب نشوند.

وی یادآور شد: با هماهنگی دستگاه قضایی برخوردها در این حوزه تشدید خواهد شد به طوری که ما در شهرستان بیله‌سوار که بیشترین مشکلات را در این زمینه داریم با زارعانی که در اراضی ملی به صورت غیرقانونی کشت و زرع می‌کنند برخورد کرده و جلوی آن را می‌گیریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه عرصه برای تخریب‌کنندگان اراضی ملی و طبیعی تنگ‌تر شده است، گفت: ما حتی حکم سیار برای اولین بار از مراجع قضایی دریافت کردیم تا با مخربان برخورد کنیم.

هدایت با هشدار به افرادی که به قوانین و مقرارت بی‌توجهی می‌کنند، بیان کرد: ما اگر زارعی را ببینیم که در عرصه‌های ملی و طبیعی به کشت و زرع می‌پردازد در کنار توقیف ادوات کشاورزی اموال و دارایی‌هایش را نیز ضبط می‌کنیم و جریمه 7 میلیون تومان برای هر هکتار را جریمه خواهیم کرد.

فروش و عرصه خاک پیت ممنوع است

این مسئول با بیان اینکه هرگونه تهیه و عرصه خاک پیت ممنوع است، ادامه داد: ما اگر از محل نگهداری و تهیه و توزیع خاک پیت نیز مطمئن باشیم با عوامل آن برخورد کرده و اجازه فعالیت به آنها نمی‌دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل تصریح کرد: تولیدکنندگان قارچ می‌توانند از خاک پیت آماده استفاده کنند و نیازی به تامین آن به صورت غیرقانونی وجود ندارد.

هدایت با یادآوری اینکه تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در اجرای تمام پروژه‌های خود باید از منابع طبیعی مجوز دریافت کنند، گفت: اگر ساخت و سازی به صورت غیرقانونی در اراضی ملی انجام شود و ما مجبور به تخریب آن ساخت و سازها باشیم قطعا ناراحتی و نگرانی از بابت این امر وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه با تخریب‌کنندگان عرصه‌های ملی به اشکال مختلف برخورد جدی خواهیم کرد، ادامه داد: تمام تلاشمان بر این خواهد بود تا یک زمینه متفاوتی را در مراقبت، نگهداری و صیانت از این عرصه‌ها شاهد باشیم.

صدور مجوز برداشت معادن سر و سامان یافته است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اشاره به اقدامات خوبی که در بخش معدن و برداشت‌های مواد معدنی در سطح استان صورت گرفته، اظهار داشت: ما جلسات توجیهی متعددی را در این زمینه برگزار کردیم تا وضعیت برداشت معادن را تحت نظارت و کنترل داشته باشیم.

هدایت با بیان اینکه دو دستگاه منابع طبیعی و صنعت و معدن ناظر بر اجرای طرح‌های معدنی هستند، افزود: امسال به هیچ‌وجه مجوزی برای برداشت معادن در مناطق گردشگری با پوشش گیاهی مناسب و جلوه‌های توریسم‌ طبیعی نداده‌ایم بلکه در نقطه مقابل ممنوعیت برای برداشت معادن در مناطق زیبای گردشگری اعمال شده است.

وی با بیان اینکه به هیچ‌وجه در مناطقی همچون دامنه‌های سبلان و قوتورسویی و اطراف مناطق نمونه گردشگری مجوزی صادر نشده است، عنوان کرد معدن‌کاران موظف شدند تا تمام مشخصات برداشت معادن را برای نظارت و کنترل بیشتر در محل برداشت اطلاع‌رسانی کنند تا با نظارت‌های دقیق از تخلفات برداشت معادن در عمق و معادن مصالح ساختمانی جلوگیری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از حل مشکل منطقه شیران در برداشت معادن خبر داد و افزود: ما تمایل داریم تا با یک تمرکز خاص در منطقه غیر‌گردشگری برداشت معادن انجام شود و در این زمینه اقداماتی را انجام دادیم تا با یک شرایط مطلوب‌تر و مناسب‌تر بتوان برداشت معادن را سر و سامان داده و وضعیت مناسبی را در این حوزه ایجاد کرد تا تجاوزی به سایر اراضی ملی و طبیعی رخ ندهد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار