مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان گفت: برای تکمیل کنارگذر شرق باید قدرالسهم و مشارکت ۳۰ درصدی دولت دستکم ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند تا این پروژه به سرانجام برسد.
کد خبر: ۱۱۰۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴ 13 April 2023

رسول جهانگیری افزود: تکمیل پروژه کنارگذر نیاز به منابع ملی دارد که باید توسط مدیریت کلان کشور اختصاص پیدا کند.

وی گفت: کنارگذر شرق پروژه سنگینی است که آنالیز اولیه قرارداد و مشارکت بیش از ۶۰۰ میلیارد تومانی آن بدرستی صورت نگرفته که در صورت تبدیل هزینه‌های کنونی، دستِ‌کم به حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان دیگر بعنوان سهم ۷۰ درصدی دولت نیاز است.

جهانگیری با بیان‌اینکه احداث این پروژه از سال ۹۸ آغاز شده است و در زمان حاضر حدود ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: سازمان همیاری شهرداری‌های استان بعنوان سرمایه‌گذار اولیه قطعه سوم پروژه کنارگذر شرق (از باغ رضوان تا سه راهی مبارکه) محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های اصفهان با بیان اینکه تکمیل این پروژه در شرایط کنونی از توان این سازمان خارج است و به بودجه کلان نیاز دارد، گفت: بزرگترین معضل کنونی ادامه عملیات این پروژه، نوسان قیمت‌ها و تورم جاریست که در حوزه‌های مختلف به بار مالی آن افزوده شده است.

وی اضافه کرد: بخشی از هزینه‌ پروژه در زمینه تامین میلگرد، آسفالت و قیر است و بخش دیگر به آزادسازی مسیر آن اختصاص دارد که در محدوده‌های شهری، کشاورزی و ویلاها قرار دارد و در واقع هزینه‌هاس مضاعفی را به این پروژه تحمیل می‌کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ دهنه پُل بزرگ و کوچک در محدوده ۳۰ کیلومتری این پروژه احداث خواهد شد که در نوع خود بی‌سابقه است.

به گفته وی، قرار است اعضای مجمع نمایندگان استان و استاندار از موقعیت کنارگذر شرق اصفهان به طول ۳۰ کیلومتر بازدید کنند.

وی بیان کرد: تکمیل کنارگذر شرق اصفهان منافع بسیاری در سطح ملی دارد و کُریدور شمال - جنوب کشور با تکمیل این قطعه به یکدیگر وصل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های اصفهان اظهار داشت: مدیریت استان در این زمینه همراهی خوبی را با سازمان همیاری شهرداری‌ها دارد و منابع تکمیلی پروژه باید بیشتر بصورت ملی و استانی تخصیص پیدا کند چرا که تامین آن از توان سازمان همیاری شهرداری ها خارج است.

وی ادامه داد: این سازمان تاکنون دارایی‌های بسیاری را در دو سه سال گذشته صرف این پروژه کرده و بسترسازی و آزادسازی‌هایش را انجام داده و در زمان حاضر نیاز به عزم جدی برای پیگیری مطالبات ملی و استانی آن است و باید از ظرفیت های قانونی ملی و استانی در این زمینه استفاده کنیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: البته منابع دولت هم در این شرایط محدود است اما راه بعنوان یکی از زیرساخت‌ها و عوامل توسعه یافتگی کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: پروژه‌های بزرگ راه‌ها و کنارگذرها موجب جلوگیری از هدر رفت سوخت می‌شود و تکمیل این پروژه در اصفهان صرفه‌جویی زیادی در مصرف گازوئیل و بنزین دارد که با توجه به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی که تکمیل اینگونه کنارگذرهاا بدنبال دارد باید وزارتخانه های مرتبط بخش عمده هزینه احداث این پروژه‌ها را بپردازند.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان افزود: اعتباراتی که تاکنون توسط سازمان به این پروژه تزریق شده است در عمل تکافوی هزینه‌های تکمیل این بزرگراه را نمی‌کند و تنها کفاف حفظ و نگهداری کارگاه‌های پروژه را می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تکمیل این کنارگذر دستاوردهای خوب و ارزشمندی را برای استان و کشور بدنبال خواهد داشت، بیان کرد: پیگیری لازم برای جلب کمک اساسی از وزارتخانه‌های مسوول بویژه وزارتخانه های راه و شهرسازی و وزارت نفت در حال انجام است تا بتوانیم قدرالسهم دولت و مشارکت ۳۰ درصدی دولت را بیفزاییم.

جهانگیری گفت: با توجه به ضرورت احداث بیش از ۸۰ دهنه پل در قطعه سوم کنارگذر مزبور ، اعتبارسنجی انجام شده برای این پروژه با توجه به توپوگرافی و موقعیت کشاورزی منطقه، از ابتدا بدرستی انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: زمین های کشاورزی با احداث این کنارگذر به دو نیم تقسیم شده است که نیاز به احداث آبراه و دسترسی محلی برای آنها وجود دارد، ضمن اینکه حدود پنج کیلومتر انتهایی این پروژه از منطقه حفاظت شده محیط زیست عبور می کند که باید تصمیم گیری ملی در باره آن انجام شود.

جهانگیری با ارائه پیشنهادهایی برای تکمیل این پروژه گفت: در صورت کمک مدیریت کلان استان در زمینه کارسازی و تامین منابع و افزایش قدرالسهم دولت در تکمیل پروژه، تا ۲ سال آینده این کنارگذر تکمیل خواهد شد و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار